امروز برابر است با :1403-02-04
رنگ موی گیاهی

چرا موهایم را با مواد گیاهی رنگ کنم + نکات و مزایای رنگ موی گیاهی

مجله چرخونکی : اگر موهایتان توسط استفاده فراوان از رنگ مو آسیب دیده دیگر از رنگ های مصنوعی استفاده نکنید و برای یک بار هم که شده موهایتان را با مواد طبیعی مانند حنا، سدر، بابونه، چغندر، روناس و… رنگ کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید .مسلما رنگ‌های گیاهی تاثیرات منفی بسیار اندكی دارند، ولی به طور كلی مردم از آنها استقبال نمی‌كنند؛ چرا كه رنگ‌های شیمیایی، با تنوع رنگی وسیعی به بازار عرضه شده و جای رنگ‌های طبیعی را گرفته‌اند.

مو را می‌توان یكی از اجزای پوست تلقی كرد كه اصلی‌ترین جزء آن كراتین (نوعی پروتئین) است. پروتئین‌های دیگر مثل یوملانین و فائوملانین نیز در مو وجود دارند كه عامل رنگ طبیعی آن هستند . رنگدانه یوملانین عامل رنگ‌های تیره، مثل قهوه‌ای و مشكلی و رنگدانه فائوملانین عامل رنگ‌های قرمز تا زرد است.

تغییر در میزان این رنگدانه‌ها در افراد مختلف، باعث به وجود آمدن رنگ‌های مختلف موی سر می‌شود و اگر فردی این رنگدانه‌‌ها را نداشته باشد، تمام موهایش سفید می‌گردد . هر تار مو از دو بخش غلاف و ریشه تشكیل شده است. غلاف، دور تا دور پوست و ریشه را می‌پوشاند. مو از قسمت ریشه رشد می‌كند و سایر بخش‌های مو، مرده هستند.

فواید اسفاده از رنگ مو های گیاهی کدامند ؟

رنگ موی گیاهی به مو آسیب نمی‌زنند

نیازی به گفتن نیست، یکی از مزیت‌های قابل توجه رنگ موهای گیاهی این است که به موهایتان آسیب نمی‌رسانند، به این دلیل که مواد شیمیایی و دیگر مواد مضر برای موها را در خود ندارند.

رنگ موهای طبیعی بافت مو را حفظ می‌کنند

رنگ موهای معمولی، موها را می‌شکنند و این مساله آنها را ناسالم می‌کند.خوشبختانه، رنگ موهای گیاهی این تاثیر را ندارند.آنها بافت مو را تغییر نمی‌دهند و در نتیجه به موها آسیب نمی‌رسانند.

رنگ موهای گیاهی موها را نرم می‌کنند

وجود مواد طبیعی در رنگ موهای گیاهی، باعث می‌شود که اثرات خوبی برای موهایتان داشته باشند.مواد تشکیل دهنده در این گونه رنگ‌ها، موهایتان را نرم می‌کنند. به این ترتیب، موهایتان نرم، درخشان و قوی می‌شوند.

در زمان بارداری بی‌خطر هستند

برای بسیاری از زنان باردار، رنگ کردن مو در طول بارداری، به دلیل مواد شیمیایی فراوان در رنگ موها، نگرانی بزرگی است .این مواد شیمیایی اثرات زیانباری روی جنین دارند. به هر حال با رنگ موی گیاهی، جای هیچ گونه نگرانی نیست،چرا که آنها مواد شیمیایی در خود ندارند و استفاده از آنها در دوران بارداری بی ضرر است.

دائمی نیستند

برای بسیاری از زنان، رنگ کردن مو یک کار تفریحی است و آنها علاقه دارند مرتب رنگ موهایشان را تغییر دهند .مساله جالب در مورد رنگ‌های گیاهی این است که آنها دائمی نیستند،به این معنی که می‌توانید آنها را تغییر دهید بدون اینکه مجبور باشید زمان زیادی انتظار بکشید. تقریبا باید ۸ تا ۱۰ شامپو مصرف کنید تا از بین بروند.

با این همه مزیت، عجیب نیست که زنان به فکر بازگشت به رنگ موهای گیاهی افتاده‌اند .اگرچه آنها دوام ندارند، اما این مساله که، مثل رنگ‌های معمولی به مو آسیب نمی‌رسانند،این نوع رنگ موها را به انتخابی بهتر تبدیل کرده است.

انواع رنگ موهای گیاهی کدامند ؟

حنا

حنا از بهترین رنگ های طبیعی برای رنگ کردن مو ناخن است و از قدیم الایام از آن استفاده فراوان می شده است. حنا برگ درختچه ای به همین نام است که آن را می کوبند و استفاده می کنند. همیشه رنگ موی حاصله از حنا قرمز نیست شما می توانید حنا را با مواد طبیعی دیگری مخلوط کنید و رنگ موهای متفاوتی به دست آورید.

قبل از رنگ کردن مو با حنا و ترکیب های طبیعی دیگر لازم است مقداری از موادی که می خواهید با آن مویتان را رنگ کنید را بر روی پوستتان بگذارید و سپس بعد از اطمینان از بروز هرگونه حساسیت موهای خود را با آن رنگ کنید.

گیاه اسپرک

گیاه اسپرک انواع مختلفی دارد که از میان آنها تنها یک نوع برای رنگ آمیزی موی سر مناسب است .بنابراین به هنگام تهیه این گیاه حتما به فروشنده توصیه کنید که اسپرک برای رنگ مو نیاز دارید .برای تهیه این محلول، اسپرک و آب جوش را در ظرفی بریزید و ۲۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا بجوشد و عصاره آن خارج شود؛ سپس آن را صاف کنید و پس از سردشدن آن را روی موهای خود ماساژ دهید .با ماساژ این عصاره روی موهای تان به مرور موها به رنگ زرد و پس از آن به رنگ بور در می آید.

بابونه و کالاندولا

شست وشوی هفتگی با این دو گیاه، کدر بودن موی بور را برطرف می کند و مانع از ایجاد تیرگی مو بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید می شود .برای تهیه مواد شست و شو، ۴ پیمانه آب را در قابلمه ای از جنس آلومینیوم بجوشانید، نصف پیمانه گل خشک بابونه و نصف پیمانه گل خشک کالاندولا را به آب اضافه کنید و زیر گاز را خاموش کنید،بگذارید به مدت ۳۰دقیقه دم بکشد.آب آن را از صافی رد کنید و بگذارید سرد شود.این آب به مدت یک هفته قابل نگهداری در یخچال است. برای استفاده، موها را بشویید، با حوله خشک کنید. سپس مایه تهیه شده را به موها بپاشید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.

رزماری و مریم گلی

استفاده ماهانه از این گل ها، به طور چشمگیری مو را تیره می کند .برای تهیه این محلول، ۲پیمانه مریم گلی تازه یا خشک، یک و نصف پیمانه رزماری تازه یا خشک و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در قابلمه ای بریزید.و تا لب گل ها را با آب بپوشانید و پس از به جوش آمدن، حرارت را کم کنید و بگذارید به آرامی بجوشد.در صورت نیاز آب بیشتری به آن اضافه کنید. این آب باید به مدت ۶ ساعت روی حرارت کم بجوشد .پس از ۶ ساعت آن را از صافی رد کنید، سرکه سیب به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. پس از شامپو کردن مو را با این ماده بشویید.

پوست گردو

پوست گردو برای تیره کردن مو بسیار موثر است. اما از آن جا که رنگ می دهد هنگام کار کردن با آن از دستکش استفاده کنید. برای تهیه مواد، ۲ قاشق غذاخوری پوست گردوی خرد شده را در پارچه ببندید و در ۳ پیمانه آب جوش به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید. پس از شامپو کردن، مو را با آب پوست گردو بشویید.

قهوه و دارچین

دارچین موها را روشن می کند. رنگ کردن مو با قهوه و دارچین منجر به ایجاد هایلایتی قهوه‌ای روشن در مو‌ها می شود و به موهای پایه تیره ته رنگ قندفی تیره می دهد. همچنین دارچین فولیکول های مو‌ را تقویت می کند. اگر به صورت مکرر از دارچین روی موها استفاده کنید، یک تا دو درجه مو‌های شما روشن‌تر می شود. قهوه هم خواص بسیار زیادی از جمله تحریک رشد مو‌ها، پیشگیری از ریزش مو، بهبود گردش خون در پوست سر، تقویت استحکام مو دارد. قهوه موهای شما را یک تا دو درجه تیره‌تر می کند و بهترین رنگ مو طبیعی برای موهای سفید است.

برای رنگ کردن مو با قهوه و دارچین به روش زیر عمل کنید: یک فنجان قهوه را دم کنید. نصف فنجان قهوه دم کرده را با دو قاشق غذاخوری پودر قهوه ترکیب کنید. یک فنجان نرم کننده مو به ترکیب اضافه کنید. دو قاشق غذا خوری دارچین به آن اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید. موهایتان باید تمیز و مرطوب باشند. مخلوط را روی تمامی قسمت های مو‌ بگذارید و سپس سرتان را به مدت حداقل یک ساعت با کلاه رنگ بپوشانید و پس از آن مو را با آب بشویید. گاهی لازم است این کار را چندین بار تکرار کنید تا به رنگ دلخواه برسید.

اشتراک گذاری