امروز برابر است با :1403-02-01
انتخاب پارچه مبل

آیا می دانید کدام پارچه مبل بهتر است

مجله چرخونکی : پارچه مبل اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد و ماندگاری و مقاومت لازم را نداشته باشد، خیلی زود فرسوده می‌شود و کارایی اولیه و زیبایی و جلوه مبلمانتان از بین میرود و این امر موجب میشود تا شما دوباره هزینه را متحمل و دست به جیب شوید.

به همین‌دلیل در زمان خرید توجه لازم را داشته باشید و با دقت زیاد خرید را انجام بدهید که بهترین و مناسب‌ ترین پارچه را برای مبلمان خود انتخاب کنید.
پارچه مبل در کنار زیبایی که به مبل می بخشد وظیفه ی دیگری نیز دارد و آن دوام بالای پارچه ی مبل است. انتخاب مناسب ترین پارچه مبلی از راه هایی است که به شما کمک می کند تجربه متفاوت تر و در عین حال بهتری ازفضای داخلی خانه هایتان داشته باشید، اما چه چیزی منجر به انتخاب مناسب ترین نوع پارچه برای مبلمان می شود؟

انواع پارچه مبل موجود در بازار ایران

پارچه مبل مسکو

یکی از پارچه هایی که بسیار برای مبلمان راحتی انتخاب می‌شود؛ پارچه مسکو است. این پارچه در بین خریداران مبل راحتی بسیار محبوب و پر طرفدار بوده و از کیفیت بیشتری نسبت به دیگر انواع پارچه های مبلی برخوردار است.

پارچه مبلی مسکو‌ با ضخامت بالایی که دارد و البته حالت نمد مانندی که پشت آن قرار می‌گیرد؛ باعث شده تا این پارچه کاملا مناسب انواع مبلمان راحتی به خصوص مبلمان چستر (به علت وجود لمسه کاری) باشد. که اگر تصویر زیر را مشاهده کنید؛ کاملا متوجه کیفیت و لطافت این پارچه مبلی خواهید شد.

پارچه مبل ملیتا

یکی دیگر از پارچه های مناسب مبل راحتی که از محبوبیت خاصی در بازار ایران برخوردار است؛ پارچه مبلی ملیتا است که همانند پارچه مسکو ضخامت بالایی دارد.

از آنجا که مبلمان راحتی در منزل یا محل کار به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پارچه ملیتا به علت ضخامت بالایی که دارد مناسب این استفاده های روزمره است و طرفی همین ضخامت بالا باعث افزایش طول عمر این پارچه مبلی نیز شده است. دیگر خصوصیات پارچه ملیتا همانند پارچه مسکو بوده اما با این تفاوت که نقش و طرح های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

پارچه مبل مایا

اگر پارچه مایا را لمس کرده باشید؛ کاملا گفته های بنده را حس می‌کنید که پارچه مبلی مایا از آن دسته پارچه هایی است که یک حالت ابر و بادی دارد و با نام های پارچه های چرم پارچه یا مبل راحتی چرم پارچه در بازار ایران مشهور است.

این پارچه به دلیل اینکه چرم و پارچه را توأمان در خود دارد؛ زیبایی و نمای منحصر به فردی را به مخاطب و فضای شما ارائه می‌کند. از دیگر خصوصیات پارچه مایا که مناسب خانواده های دارای فرزند کوچک یا دارای رفت آمد زیاد هستند؛ چرم پارچه بودن این پارچه به کمک آن ها آمده که نسبت به دیگر انواع پارچه مبلی، راحت تر تمیز می‌شوند و کمتر نیاز به گردگیری این پارچه نیاز است.

پارچه مبل مازراتی

پارچه مازراتی تنها در یک مدل که آن هم کاملا ساده و بدون طرح خاصی است تولید می‌شود. پارچه مبلی مازراتی کاملاً مناسب مبلمان راحتی است. این پارچه در مقایسه با پارچه پورش، پرز خیلی کمتر و بافت درشت تری دارد. برای تمیز کردن یا حتی شستشوی پارچه مازراتی می‌توانید همانند پارچه پورش از اسفنج و یک شوینده ملایم استفاده کنید.

پارچه مبلی نانو

درمیان انواع پارچه مبلی، می‌توان پارچه مبلی نانو را می‌توان نوآورانه‌ترین و جدیدترین پارچه مبلی در بازار به‌شمار آورد. امروزه می‌بینیم که افراد زیادی به دنبال قیمت پارچه مبلی نانو و حتی خرید اینترنتی پارچه مبلی نانو هستند.

پارچه رومبلی پشمی

پارچه‌های پشمی برای مبل شاید جدیدترین پارچه مبلی نباشند، اما محبوبیت خود را همیشه و مخصوصا در مناظق سردسیر حفظ کرده‌اند. این پارچه‌ها با وجود قابلیت انتقال گرما در فصول سرد، سبک هستند و برای سایر فصل‌ها نیز مناسب‌اند.

پارچه مبلی چرم

افراد زیادی به‌دنبال خریداری مبل راحتی چرم و قیمت پارچه چرم مبلی هستند. درمیان انواع پارچه مبلی، چرم (مصنوعی و صنعتی) شخصیت خاصی به فضای داخلی داده و آن را رسمی‌تر نشان می‌دهد. برخی این پارچه را یک پارچه مبلی لاکچری محسوب می‌کنند. پارچه مبلی ملیتا یکی از مدل‌های این نوع پارچه رومبلی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پارچه مبلی مخمل

یک پارچه مبلی لاکچری دیگر بدون شک پارچه مبلی مخمل است. این پارچه با استحکام، ظاهر خاص و بافت لطیف خود همیشه توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این نوع پارچه تنوع رنگی بسیار بالایی داشته و برای کوسن نیز انتخابی عالی به شمار می‌آید.

پارچه رومبلی جیر

نوع طبیعی این پارچه از پوست گوساله و بز به‌دست آمده و نام‌های دیگری مانند چرم جیر و چرم مخمل‌نما نیز دارد. درمیان انواع پارچه مبلی، این پارچه با انواع چرم و مخمل شباهت زیادی دارد.

پارچه رومبلی ریون

این پارچه رومبلی متنوع، بسیار سبک است، در برابر سایش مقاوم بوده و قابلیت ارتجاعی نیز دارد؛ به این معنا که حالت اولیه خود را سریعا از دست نمی دهد. البته اینها به معنی آن نیست که این پارچه نقطه ضعفی ندارد.

پارچه مبلی نایلونی

در میان انواع پارچه مبلی، این نوع پارچه از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. مقاومت این نوع پارچه رومبلی در برابر کشیده و ساییده شدن بسیار قابل توجه بوده و رطوبت را نیز زیاد به خود جذب نمی‌کند.

پارچه های مبل با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی مانند: کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات
کتان مقاومت خوبی در برابر سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن دارد. ولی زود لک و چروک می شود.
لینن، تحمل کمی در برابر سایش دارد، زود لک و چروک می شود و شستن آن کار آسانی نخواهد بود. بنابراین بیشتر برای محیط های رسمی که تردد کمتری دارند، قابل استفاده است.
پشم، مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه است. اگر به صورت کاملاً طبیعی استفاده شود، در اثر شستشو و تماس با آب حالت کوبیده و نمدی پیدا می کند.
ابریشم؛ بسیار ظریف، شکننده، و درخشان است. تنها برای استفاده رسمی در فضاهایی که تردد بسیار کمی دارند پیشنهاد می شود. لکه بری آن کاری تخصصی است.
چرم؛ به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. مقاوم در برابر سایش، اما در برابر خراشیدگی مقاومت پایینی دارد. با گذشت زمان نرمی و لطافت بیشتری پیدا میکند.
ویسکوز ریون ها؛ از خمیر کاغذ ساخته می شوند، بنابراین مقاومت بسیار کمی در برابر آب دارند. جذب رطوبت آنها بسیار بالاست. استحکام خوبی در برابر سایش دارند. نرم، لطیف و درخشنده هستند و زود چروک می شوند. با ترکیب با الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر) جذب رطوبت آن کاهش پیدا کرده و اصلاح می شوند.
استات ها؛ هم از سلولوز طبیعی گرفته می شوند و به صورت لیف های استات در می آیند. جذب رطوبت بسیار بالا، مقاومت سایش کم، استحکام کم تارها از خصوصیاتی هستند که با ترکیب با الیاف مصنوعی دیگر (نایلون، پلی استر) اصلاح می شود. مقاومت خوبی در برابر چروک دارند.

پارچه های مبل با الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مانند: آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی
آکلیریک؛ الیاف آکلیریک ظاهری شبیه به پشم دارند. در برابر ساییدگی، چروک، لک و تغییر رنگ مقاوم هستند. کیفیت های پایین تر آن ممکن است به مرور زمان پرز بیاندازد. جذب رطوبت کمی دارد و کلاً الیافی مقاوم و با دوام به حساب می آیند. الیافی نرم و سبک هستند.
پلی استر؛ استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاوم در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم، مقاوم در برابر نخ کش شدن، الیاف پلی استر را تبدیل به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی استفاده شده در صنایع نساجی، کرده است.

از آنجایی که پارچه های رومبلی در تماس مستقیم با بدن نیستند و الیاف طبیعی در حالت معمول نسبت به الیاف مصنوعی، دوام بسیار کمتر و مقاومتی کم در برابر چروک و رطوبت دارند، نگهداری و شستشوی آنها تبدیل به کاری سخت و هزینه بر خواهد شد. بنابراین اکثر پارچه های موجود در بازار ترکیباتی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیب الیاف مصنوعی با یکدیگر هستند.

اشتراک گذاری