امروز برابر است با :1403-01-31
رشد سریع ناخن

با این ترفندها سرعت رشد ناخن هایتان را افزایش دهید

مجله چرخونکی : رشد سریع ناخن بیشتر در بین کودکان قبل از بلوغ و زنان باردار دیده می شود. ناخن ها مانند مو از پروتئین کراتین ساخته شده اند و هر ماه حدود 0.2 سانتیمتر رشد می کنند.

اما گاهی اوقات به دلایل تغییرات هورمونی بدن، مشکلات بهداشتی، شیمی درمانی، داروها و کمبود مواد مغذی رشد آن ها کندتر می شود.

ناخن‌های دست سریع‌تر از ناخن‌های پا رشد می‌کنند و به طور کلی رشد ناخن‌های پا کمی آهسته‌تر است. در برخی از موارد مثل: اختلالات هورمونی، افزایش سن، برخی بیماری‌ها و مصرف بعضی از داروها باعث می‌شود رشد ناخن‌ها کاهش یابد.

همه‌ی افراد دوست دارند ناخن‌هایی محکم و با رشد سریع داشته باشند. انجام دادن برخی از کارها باعث می‌شود ناخن‌هایتان سریع‌تر رشد کند و محکم‌تر شود.

روش های رشد سریع ناخن کدامند ؟

آب پرتقال

آب پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان است و به رشد سریع ناخن ها و بهبود کیفیت آن ها کمک می کند . آب پرتقال دارای اسید سیتریک است و به همین علت از کوتیکول ها عمل لایه برداری انجام می دهد و به همین علت باعث رشد ناخن ها خواهد شد.
یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد ناخن‌ها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. بنابراین برای رشد سریع‌تر ناخن‌هایتان، باید پروتئین مصرف کنید. کمبود پروتئین، باعث ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن‌هایتان می‌شود و آن‌ها را ضعیف‌تر می‌کند.

به این نکته دقت کنید که اگر جزو افرادی هستید که پروتئین را به مقدار کافی استفاده می‌کنید نیازی به مصرف اضافه‌تر آن نخواهید داشت، چرا که مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین باعث چاقی، آسیب رساندن به کلیه و دیابت می‌شود، بنابراین در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.
برای محکم شدن ناخن‌هایتان، سعی کنید طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم از جمله: میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب را مصرف کنید.

از مکمل‌های بیوتین استفاده کنید

بیوتین به تقویت ناخن‌های شکننده کمک می‌کند و باعث می‌شود که ناخن‌ها به راحتی شکننده و ضعیف نشوند. مصرف مکمل بیوتین باعث می‌شود ناخن‌ها سریع‌تر رشد کنند. خوردن غذاهایی که حاوی بیوتین هستند نیز می‌تواند به رشد ناخن‌هایتان کمک کند . تخم‌مرغ، لوبیا، آووکادو، موز و ماهی قزل‌آلا منبع غنی از بیوتین هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای داشتن ناخن های سالم و زیبا مفید است. روغن نارگیل حاوی مواد مغذی مهمی است که برای حفظ رطوبت، تقویت و همچنین درمان عفونت های کوتیکول و قارچ ناخن مفید می باشد.

شب ها قبل از خواب ناخن ها و دست ها را با روغن نارگیل ماساژ دهید.
در روشی دیگر 1/4 فنجان روغن نارگیل ارگانیک، 1/4 فنجان عسل و 4 قطره اسانس رزماری را با هم ترکیب کنید، و حدوو 20 ثانیه گرم کنید و سپس ناخن های خود را به مدت 15 دقیقه در آن بگذارید. این روش ها را هر شب تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

روغن بادام تلخ و شیرین

روغن بادام در دو نوع تلخ و شیرین یکی از روش های خانگی برای تقویت ناخن به صورت طبیعی مفید می باشد. روغن بادام یک منبع غنی از ویتامین E است که علاوه بر رطوبت رسانی به ناخن ها از ترک خوردن و خشک شدن آن ها جلوگیری می کند.

مقداری روغن بادام را بر روی دست بریزید و آن را بر روی ناخن ها و دست ماساژ دهید و بگذارید تا روغن به خوبی جذب شود.

سیر

اگر سیر را بر روی ناخن های خود بمالید می تواند باعث رشد سریع ناخن شود.یک حبه سیر تازه را بر روی ناخن های خود ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بر روی ناخن بماند، سپس ناخن ها را با آب بشویید و لیموترش تازه را بر روی ناخن ها بمالید.

گزنه

گزنه یکی دیگر از روش های قدیمی و موثر خانگی برای رشد سریع ناخن ها می باشد زیرا حاوی مقادیر فراوان سیلیس و سایر مواد معدنی مفید برای تشکیل ناخن است و به تقویت ناخن ضعیف و شکننده کمک می کند.

2 تا 3 قاشق چایخوری برگ خشک گزنه را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و درب آن را بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد
سپس مقداری عسل به آن افزوده و هر روز یک فنجان از این چای گیاهی بنوشید.

روغن بذر کتان

روغن بذر کتان منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 و حاوی مواد مغذی همچون ویتامین B، منیزیم، پتاسیم، لسیتین، روی و پروتئین می باشد که برای افزایش رشد ناخن و سلامت آن مفید هستند. روغن بذر کتان به درمان ترک خوردگی ناخن، شکنندگی و خشکی ناخن کمک می کند.

مقداری روغن بذر کتان را روی ناخن ها مالیده و به آرامی ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه دست های خود را با دستکش پوشانده و بگذارید چند ساعت بگذرد تا ناخن ها کاملا مرطوب شوند.

اشتراک گذاری