امروز برابر است با :1403-02-07
چیدمان مبلمان اداری

تکنیک ها و اصول چیدمان مبلمان اداری را بدانید

مجله چرخونکی : چیدمان مبلمان اداری نیازمند دانش و داشتن سلیقه است. بیشتر مدیران همواره این سوال را مطرح می کنند که نحوه صحیح چیدمان مبلمان اداری چگونه است؟ چیدمان این مبلمان یک حرفه است. در صورتی که مبلمان اداری به درستی چیده شوند مزایای بسیاری به همراه دارند.

مبلمان اداری شامل محصولاتی مانند میز اداری، میز مدیریت و صندلی اداری است، که استفاده از هرکدام از ان وها ترکیب بندی درست آن در به کاربردن در دکوراسیون داخلی جلوه و استایلی متفاوت به فضای کارتان می دهد. پس به جای پر کردن فضای مدنظرتان با انواع و اقسام مبلمان رنگی و جور وا جور از مبلمان مناسب و رنگ بندی متناسب با محیط اطراف استفاده نمایید.

در طراحی و چیدمان فضای اداری اصول زیر را در نظر بگیرید.

  • اندازه گیری فضای اداری و کشف پتانسیل های لازم برای چیدمان
  • بررسی مقدار و محل های تابش نور طبیعی و در صورت لزوم فراهم کردن نور مصنوعی مورد نیاز
  • بررسی طرح فضاها، اتاق ها و دسترسی ها
  • کاوش درباره رنگ و نمایش برند
  • بررسی نوع مبلمان اداری اعم از میز یا صندلی و غیره …
  • بررسی ارتباط بین بخش ها و کارکنان و یا حفظ حریم خصوصی
  • بررسی مقدار فضای رفت و آمد و راحتی افراد
  • ایجاد دسترسی راحت بین بخش ها بدون اتلاف وقت

محل قرار گیری میز منشی باید جایی باشد که از نظر دسترسی به درب ورودی اتاق مدیریت و دیگر فضاها مسلط باشد چیدمان مبلمان اداری باید به گونه ای باشد که مراجعه کننده به قسمت های خصوصی فضا مشرف نباشد تعبیه توالت خصوصی و حتی الامکان درب ورودی مجزا برای مدیریت پیشنهاد می گردد.

در انتخاب مبلمان برای فضاهای اداری به این نکته باید توجه کرد که به خاطر رسمی بودن فضا راحتی مبلمان اهمیت زیادی ندارد و ایجاد حس رسمی و اداری بودن تنها توسط مبلمان های خاص اداری امکان پذیر است.

ایجاد تعادل بصری :

توزیع وزن بصری در سراسر اتاق برای ایجاد فضای متعادلی از احساسات است. به عبارت دیگر، تمام موارد مورد نظر خود را در یک گوشه اتاق قرار ندهید و از انتهای دیگر اتاق با دیوار بزرگ و خالی هیچ موردی از مبلمان را نگذارید. تعادل بصری می تواند نه تنها از طریق مبلمان، بلکه با دقت نیز ایجاد شود.

مکان قرار دادن میز :

از دیگر نکاتی که شما زمان چیدمان میز و مبلمان اداری باید به آن توجه داشته باشید این است که آن را در نقطه درستی قرار دهید. بهتر است میز را در مرکز بگذارید تا بتوانید فضایی که در آن می خواهید کارهای خود را انجام دهید تماشا کنید. احاطه داشتن به فضای محیط بسیار اهمیت دارد و شما هم باید به این مورد مهم دقت داشته باشید.

رسمی بودن مبلمان :

یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که زمان چیدمان مبلمان اداری باید به آن دقت داشته باشید این است که آنها را به طور رسمی کنار یکدیگر بچینید. دقت داشته باشید مبلمانی که در اتاق مدیریت قرار می دهید باید این ویژگی را داشته باشند در غیر این صورت حالت اداری بودن خود را از دست می دهند. آنها باید به بهترین نحو ممکن چیدمان شوند تا افرادی که می خواهند روی آن بنشینند رسمی بودن فضا را به خوبی متوجه شوند.

جایگاه مناسب برای مانیتور

مانیتور ها بر روی میز باید به صورتی قرار گیرند که بشود بالاترین نقطه آنها را دید. یعنی چشم شخصی که قرار است با کامپیوتر کار کنند موازی بالاترین قسمت کامپیوتر باشد. بهتر است فاصله ی چشم شما از صفحه مانیتور 40 تا 70 سانتی متر باشد.

صندلی های اداری

بیشتر افرادی که در محیط های اداری یا شرکتی مشغول کار هستند هنگام کار از صندلی های معمولی استفاده می کنند. استفاده از صندلی های معمولی هنگام کارهایی که چند ساعت در روز وقت شما را می گیرد می تواند باعث آسیب رسیدن به بدن شما شود. این موضوع وقتی شدیدتر می‌شود که شما از صندلی های بدون تحرک و چوبی استفاده کنید.

نورپردازی محیط

نورپردازی باید طوری باشد تا در قسمت هایی که نیاز به نوشتن است مانند میزها، دارای نور کافی باشد و به راحتی قابل رویت باشد. در واقع تجهیزات و مبلمان اداری هر اتاق باید متناسب با شرایط آن تعیین شود. به عنوان مثال میز برای اکثر اتاق ها نیاز است ولی طراحی هر یک باید متناسب با شرایط اتاق باشد.

اتاق ریاست

در طراحی دکوراسیون های داخلی مبلمان اتاق ریاست اهمیت زیادی دارد و باید برای خرید آنها دقت زیادی به خرج دهید. همچنین میز و صندلی ریاست هم علاوه بر اینکه ابهت و جلوه ی زیبایی باید داشته باشد باید کاملا هم کاربردی باشد و با توجه به شغلی که مد نظر است خرید را انجام دهید.

در نظر داشته باشید که در محیط کار، دکوراسیون محل اداره و دفتر کار باید به گونه ای باشد که هر فرد با توجه به مسئولیتی که دارد در جای مشخص و مناسبی قرار بگیرد و جایگاه رئیس و مدیر باید در قسمتی باشد که بر سایر کارمندان مسلط باشد و کسانی که کار بایگانی را انجام میدهند نزدیک به کمد و بوفه ها باشند.

اشتراک گذاری