امروز برابر است با :1403-01-10
سفر به ارمنستان

جاذبه های گردشگری و سفر به ارمنستان + کجاها رو ببینیم؟

مجله چرخونکی : ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. ارمنستان در قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود.ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام کرد.

این کشور خانه کلیساهای بی‌شمار و زیبایی است که اغلب در مناطقی با طبیعتی بکر ساخته شده‌اند. پایتخت ارمنستان، ایروان، یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال توسعه در کل اروپا است و از جهانگردان سراسر دنیا استقبال می‌کند.ارمنستان دارای صومعه های متعدد و زیبایی است که اغلب آن ها در نوع خود بی نظیر هستند و در طبیعت بکر و کوهستانی این کشور واقع شده اند.

جالب است بدانید پایتخت این کشور یعنی شهر ایروان، طبق آمار یکی از سریع ترین شهر های اروپایی در حال توسعه می باشد .
اهالی ارمنستان بسیار خونگرم و مهمان ‌نواز هستند و هر کاری از دستشان بربیاید، می‌ کنند تا بازدیدکنندگان از اقامت ‌شان در این کشور زیبا لذت ببرند.

جاذبه های ارمنستان

کلیسای گغارت

کلیسای گغارت به معنی سرنیزه میباشدکه در35 کیلومتری جنوب شرقی ایروان ساحل شرقی رودخانه ازاد واقع شده در دره تاریخی گغارت قرار گرفته است . این بنا دردوبعد زمانی مختلف ساخته شده وازدو قسمت اصلی تشکیل شده است.

در اوایل قرن سیزدهم این منطقه جزو املاک اختصاصی خاندان زاکریان بوده است و قابل ذکر است که خاندان زاکریان یکی ازثروتمندترین خاندان درتارخ ارمنستان بوده اند که به دستورشان کلیسای بیرونی در سال 1215 ساخته می شود.

میدان آزادی

درست بیرون از خانه اپرای ایروان، یکی از جاهای دیدنی ارمنستان یعنی میدان آزادی را می‌توان دید. میدان تاریخی آزادی، میدان اصلی اجتماعات عمومی در پایتخت ارمنستان است. این میدان در حال حاضر یک منطقه خرید و محلی برای قدم زدن عابران پیاده به حساب می‌آید.

میدان آزادی یک برکه دارد و مکانی عالی برای تماشای مردم، به ویژه در پارک نزدیک به آن است. سرسبزی جالب این میدان، چشم‌انداز متفاوتی به آن می‌بخشد. می‌توان یک پیانو پوشیده از چمن، یک ساکسیفون یا یک گیتار غول پیکر را امتحان، و مجسمه برنزی شاد دو آهنگساز معروف ارمنی را تحسین کرد. حوضچه این میدان، در زمستان به یک پیست یخ تبدیل می‌شود. همچنین کافه‌ها و مغازه‌های متعدد و پارکینگی بزرگ در حوالی میدان آزادی وجود دارد.

شهر ایروان

اولین مقصد گردشگران ارمنستان اغلب شهر ایروان پایتخت زیبای این کشور است، نقطه مرکزی این شهر میدان جمهوری نام دارد
این میدان در شب به دلیل نور پردازی و فواره های آبی تعبیه شده بسیار دیدنی می باشد، میدان جمهوری ایروان محل تقاطع خیابان های اصلی شهر است.

معماری این میدان به صورت بیضی شکل است و محل برگزاری مراسمات مختلف از قبیل کنسرت های موسیقی به زبان های ارمنی، انگلیسی و روسی می باشد.میدان جمهوری ایروان به خودی خود تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های توریسی پایتخت ارمنستان شده است و همه ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای شرکت در این کنسرت ها به این کشور سفر می کنند .

تاتو

اگر با ماشین از ایروان حرکت کنید، چهار ساعت (۲۵۳ کیلومتر) طول می‌ کشد تا به صومعه تاتو برسید که واقعاً ارزشش را دارد! بازدید از تاتو، فراموش ‌نشدنی است! یک بنای مربوط به قرن نهم پیش از میلاد است که در لبه یک دره عمیق قرار گرفته و با کوهستان ‌های زیبای اطراف احاطه شده است. برای رسیدن به این بنا، می‌توانید سوار ماشین کابلی بشوید.

دریاچه زیبای سوان

دریاچه سوان در قلب کشور ارمنستان واقع شده است و بزرگترین دریاچه این کشور و بزرگ ترین پهنه آبی در سرزمین های قفقاز می باشد که 1/6 درصد از وسعت کل ارمنستان را شامل می شود. این دریاچه وسیع از ۲۸ رودخانه و جریان های آبی مختلف تغذیه می گردد.

فاصله دریاچه سوان تا شهر ایروان یک ساعت می باشد، سوان یکی از زیبا ترین مناطق توریستی ارمنستان محسوب می شود که در فصل گرم تابستان برای شنا و ورزش های آبی بسیار مناسب است و گردشگران زیادی را هر ساله به خود جذب می کند.

خیابان ماشتوتس

خیابان ماشتوتس که بین سال‌های 1924 و 1990 به عنوان خیابان لنین شناخته می‌شد، یک خیابان و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. این خیابان در منطقه مرکزی کنتورن ایروان قرار دارد.خیابان ماشتوتس بیش از 6 کیلومتر طول دارد و یکی از بلندترین خیابان‌های ارمنستان به حساب می‌آید.

همچنین با دو خیابان اصلی ایروان، یعنی تومانیان و امیریان تقاطع دارد. ماشتوتس شمال و جنوب ایروان را به هم وصل کرده است و با پل پیروزی در جنوب آغاز و به موزه ماتناداران در شمال ختم می‌شود. این خیابان در بیشتر اوقات شبانه روز به دلیل رفت و آمد زیاد، ترافیک سنگینی دارد.

دره گل ها

دره گل ها در 50کیلومتری شمال شرقی شهرایروان دردامنه کوههای از ویژگی های بارزاین مکان طبیعت سرسبزکوهستانی ان است که در فصل تابستان غرق در گل و گیاهایی زیباو درزمستان باانبوهی ازبرف پوشیده است وازمراکزاصلی تفریحی درطول سال می باشد که شامل مجموعه های ورزشی رستوران ها هتلها وغیره است طول پیست اسکی 7 کیلومتر است ودرسال 2004 تل سیژ ان را باز سازی وبه تعداد ایستگاه های ان اضافه کردند.مجموعه کلیساهای جامع رادر این دره مشاهده مکنیم که 4 کلیسای بزرگ و2 کلیسای کوچک تشکیل شده است.

موزه تاریخ ارمنستان

موزه تاریخ ارمنستان با بخش‌های باستان‌شناسی، نیوماتیک، قوم‌شناسی، تاریخ مدرن و ترمیم، پذیرای بازدیدکنندگان، علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران تور ارمنستان است. در این موزه آثاری از زمان پیدایش مدنیت ایروان متعلق به ۵۰۰۰ سال قبل تا عصر حاضر مانند عکس‌ها، نقشه‌ها و… برای بازدید علاقه‌مندان جمع‌آوری شده است. همچنین در این موزه کارهای حفاظت و ترمیم صورت می‌گیرد و آثار مرتبط به معماری، باستان‌شناسی، قوم‌نگاری و تاریخ ارمنی منتشر می‌شود.

خانه اپرا ارمنستان

خانه اپرا در شمال ایروان قرار دارد که دارای دو تالار بزرگ است : یكی تالار كنسرت آرام خاچاطوریان و دیگری تالار اپرای و باله ملی تئاتر الکساندر سپندریان است. هر دوی این ساختمان ها دارای سقف مشترکی بوده ، کیفیت آکوستیک بی‌نظیری دارند. در سال ۱۹۳۰ معمار طراح برجسته ارمنستان، الکساندر تامانیان طراحی این بنا را بدست گرفت و در سال ٢٠٠٣ هم یک بازسازی کلی در این بنا صورت گرفت.

بیرون محوطه این بنا ودر اطراف ساختمان هم چند مجسمه از بزرگان موسیقی و اپرای ارمنستان مانند خاچاتوریان، ساخته شده که جذابیت این مجموع را دو چندان کرده است. ساختمان اپرا و باله ملی ارمنستان در واقع همان تئاتر دانشگاهی ارمنستان است.

گذرگاه سلیم

در مسیر سوان به ایروان، می ‌توانید توقف کرده و از زیباترین مناظر طبیعی با نام گذرگاه سلیم لذت ببرید. این گذرگاه زمانی بخشی از جاده ابریشم معروف بود که اروپا را به خاور دور وصل می‌کرد. کاروانسرای باستانی که برای استراحت بازرگانان در جاده ابریشم درنظر گرفته شده بود، هنوز هم در آنجا دیده می‌شود. دیدن دره زیر این گذرگاه هم، بسیار جالب توجه است.

پارک ملی دیلیجان

کشور ارمنستان در مجموع دارای چهار پارک ملی است که پارک ملی دیلیجانرا می توان یکی از زیبا ترین آن ها دانست، این پارک در سال 2002 تاسیس شد و به چشمه های آب معدنی خود شهرت یافت. در اطراف این پارک همانند دریاچه سوان صومعه های قدیمی زیادی وجود دارد مانند: صومعه حجارتان، خویشاوکان، جهوت پن، ماتوساوانک و کلیسای اکنابات. رود های آگزستو و گتیک در اطراف این پارک زیبا در جرایان هستند.

اشتراک گذاری