امروز برابر است با :1403-01-31

نظافتچی خوب رو چطور انتخاب کنیم + رعایت نکات

مجله چرخونکی : برخی از افراد به دلایل مختلف، چه مشغله کاری و چه خستگی یا ضعف فیزیکی، قادر به نظافت منزل خود نیستند؛ بعضی از افراد هم ترجیح می‌دهند برای این کار از نیروهای خدماتی کمک بگیرند. اگر شما هم جزو هر دسته از این افراد هستید، باید از طریق شرکتهای نظافتی معتبر، یک نظافتچی آقا یا خانم را برای انجام نظافت منزل رزرو کنید تا از مهارت آنها کمک بگیرید.

شرکت‌های خدماتی بسیار زیادی وجود دارند که کارهای نظافتی مختلفی را انجام می‌دهند تا بتوانند به آن دسته از افرادی که به خاطر دلایلی از جمله مشاغل، وقت کافی برای رسیدن به این موضوع را ندارند، کمک کنند.

نظافت ساختمان و خدمات نظافت راه پله در بین این موارد قرار می گیرند.برای این دسته از کارها شرکت خدماتی و نظافتی باید در انتخاب نظافتچی بهترین کارگر نظافت منزل را در نظر بگیرد تا به بهترین صورت ممکن به نکات مربوطه توجه کند.

نظافتچی خانم یا آقا

یک نظافتچی آقا یا خانم در شرکتهای خدماتی، کارهایی مانند شستشوی نمای ساختمان، نظافت منزل، پذیرایی مجالس، نظافت قسمتهای مشاع ساختمان و مواردی این‌چنینی را بر عهده دارد. شاید از خودتان بپرسید نظافتچی آقا بهتر است یا خانم؟ جواب اینجا است که نظافتچی آقا یا خانم فرقی ندارد و هر دو می‌توانند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند؛ اما مثلا انجام برخی از امور برای خانم‌ها آسان نیست و بهتر است توسط نظافتچی آقا انجام گیرد.

نظافتچی آقا باشد یا خانم فرقی ندارد؛ هر دو می‌توانند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. اینکه نظافتچی شما خانم یا آقا باشد، بستگی به نیاز و حجم کار موردنظرتان دارد. به طور کلی، از آنجایی که برخی از امور مانند جابجایی‌ها یا نظافت مکان‌های سخت مانند راه پله برای خانمها دشوار است.

در نظافت فضای درونی خانه که به مهارت بیشتری نیاز دارند از خانم‌ها استفاده می‌شود. در سوی دیگر کارهایی مثل نظافت راه پله، پارکینگ، شستشوی دیوارها و پاک کردن شیشه‌ها که به نیروی فیزیکی یا استقامت بیشتری دارند، از نظافتچی آقا استفاده می‌شود.

نظافتچی خانم بهتر است یا آقا؟

برای نظافت داخل منزل بهتر است از نظافتچی خانم جوان کمک بگیرید؛ چون دارای سرعت عمل بالایی هستند و دقت زیادی در کار دارند. نظافتچی خانم معمولا کارهای روتین منزل را بر عهده می‌گیرد و اموری مانند گردگیری خانه، شستشوی مبل، نظافت سرویس بهداشتی و نظافت حمام و آشپزخانه را انجام میدهد.

اگر خانه تکانی دارید، ترکیبی از نظافتچی آقا و خانم را استخدام کنید و امور سنگین را به نظافتچی آقا و کارهای ظریف را به کارگر خانم واگذار کنید. توجه داشته باشید که تنها برخی از شرکتهای خدماتی همراه با نظافتچی، مواد شوینده را هم می‌فرستند. معمولا خودتان باید مواد شوینده‌ را قبل از آمدن کارگر تهیه و آماده کرده باشید.

نکات در استخدام نظافتچی

قابل اطمینان و قابل اعتماد بودن

نکته ی بسیار مهم و حائز اهمیتی که در هنگام استخدام یک نیروی نظافتی وجود دارد قابل اطمینان و قابل اعتماد بودن آن شخص است. این که چه کسی برای امور نظافتی منزل شما وارد خانه شما می‌شود بسیار مهم است.

در واقع شما با استخدام یک نیروی نظافتچی، به او اجازه می‌دهید که به امن‌ترین مکانی که برای شما و خانواده‌تان وجود دارد، وارد شود که البته شامل ارزشمندترین وسایل شما نیز می‌باشد. پس اینکه بدانید یک شرکت چگونه پرسنل و کارکنان خود را استخدام می‌کند، حق شماست و اینکه در مورد مطمئن و سالم بودن نظافتچی اطمینان حاصل کنید مهمترین موضوع می‌باشد.

در مورد وظایف تصمیم بگیرید

برخی از کارهای نظافت خانه استاندارد هستند، مانند جارو کردن، پاک کردن و شستن دوش و توالت. گاهی اوقات، می توانید چند بار در سال، تمیز کردن یخچال یا اجاق ها را به وظایف اضافه کنید.

بیمه ممکن است وظایف خاصی را محدود کند. به عنوان مثال، نظافتچی های خانه اغلب مجاز نیستند قسمت بیرونی پنجره ها را تمیز کنند. کارهایی که مستلزم بالا رفتن از نردبان هستند، مانند تمیز کردن لوسترها و بالای کابینت ها نیز ممکن است رد شود.

داشتن تخصص و تجربه

متخصص بودن و تجربه داشتن یک نیروی نظافتچی در حرفه و شغل خود بسیار مهم است. چرا که این امر تاثیر بسزایی بر کیفیت انجام کار (نظافت منزل) خواهد داشت. همچنین افرادی که تخصصشان نظافت منزل می‌باشد، نکات مربوط به خانه‌داری و تمیز کردن خانه را به خوبی می‌دانند و این نکات می‌تواند به بهتر تمیز شدن خانه شما کمک کند.

وظایف نظافتچی

به عنوان یک قاعده کلی، 10 مورد زیر از وظایف نظافتچی است که ممکن است یک خدمتکار معمولی انجام دهد.

  • فضای زندگی و اتاق خواب مرتب شود. بعضی از افراد قبل از اینکه خدمتکار بیاید کمی اتاق خواب را مرتب می کنند (جمع و جور کردن اسباب بازی ها، قرار دادن لباس ها از خشک کن به داخل سبد یا کمد، مرتب کردن دفتر ها و میزها و …). انجام این خورده کاری ها اجازه می دهد که خدمتکار روی کارهای بیشتر در هر اتاق تمرکز کند.
  • شستن لباس ها، مرتب کردن، خشک کردن، تا کردن و درنهایت در جای خود گذاشتن آن ها می تواند کمک بزرگی باشد! برخی از نظافتچیان ممکن است این کار را از وظایف نظافتچی ندانند. بنابراین اگر خودتان این کار را انجام نمی دهید بهتر است که این مورد را نیز در لیستتان اضافه کنید تا نظافتچی مورد نظر از آن آگاه باشد.
  • کف های تمیز، که اگر سرامیک است باید شامل تمیز کردن و طی کشیدن باشد. و همچنین جارو کشیدن فرش ها نیز مهم است.
  • تمیز کردن حمام، که شامل تمیز کردن توالت، پاک کردن میز توالت و یا کانتر و کابینت در حمام، دوش های حمام و نیز تمیز کردن آینه ها می باشد.
  • تمیز کردن آشپزخانه که شامل پاک کردن لوازم و کابینت ها، پاک کردن درب کابینت، و تمیز کردن سینک ظرفشویی است.
  • تمیز کردن گرد و غبار، از جمله تمام سطوح و اتاق
  • تمیز کردن پنجره ها. به جز قسمت هایی که در جایی قرار دارند که دست به آن نمی رسد. در صورت نیاز به شستن پرده ها، باید آن را نیز در لیست ذکر کنید.
  • مرتب کردن تخت خواب های همه اتاق ها و تعویض ملافه ها در صورت نیاز.
  • تخلیه و تمیز کردن سطل های زباله و انتقال آشغال ها به بیرون در حالتی بهداشتی.
  • باخبر کردن صاحب خانه از مواد شوینده و لوازمی که باید جایگزین و یا دوباره خریده شوند.
اشتراک گذاری