امروز برابر است با :1403-02-07

طرز تهیه کباب کوبیده ی دلچسب

مجله چرخونکی : کباب کوبیده یکی از انواع کباب های مجلسی و خوشمزه ایرانی است که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید این محبوبیت به حدی است که این کباب را به پر مصرف ترین کباب در بین ایرانیان تبدیل کرده است. کباب کوبیده مانند خورش قورمه سبزی از آن دسته غذاهایی است که کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که از آن خوشش نیاید.

کباب کوبیده اصیل ایرانی با گوشت گوسفندی تهیه می شود ولی امروزه این کباب با گوشت گوساله نیز طبخ می شود. در این دستور برای تهیه کباب کوبیده از مخلوط گوشت گوسفندی ( قلوه گاه ) و گوشت گوساله ( راسته ) استفاده شده است که تقریبا بهترین ترکیب برای کباب کوبیده است. با این ترکیب می توانید کباب کوبیده ای یکدست و با چربی متعادل تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده

پیاز ۲۵۰ گرم
راسته گوساله ۵۰۰ گرم
قلوه گاه گوسفند ۵۰۰ گرم
گوجه فرنگی متوسط ۴ عدد
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک ، سماق و فلفل سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه کباب کوبیده

برای درست کردن کباب کوبیده باید ابتدا پیازها را پوست بکنید و بشویید. بعد از اینکه خشک شد آنها را چرخ کنید یا با استفاده از رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را کنار بگذارید.
حالا باید این پیاز رنده شده را درون یک ظرف مناسب گذاشته و گوشت را هم ۲ بار چرخ کنید تا کباب ظاهر بهتری داشته باشد.
سپس مقداری زعفران دم کنید و با کمی نمک و فلفل سیاه به گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید و خوب ورز دهید تا یکدست شود و انسجام کافی را پیدا کند که بتوانید کباب ها را به خوبی سیخ کنید و مایه آن نریزد.
بعد از اینکه ورز دادن تمام شد روی ظرف خود یک سلفون کشیده و حدود دو ساعت درون یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.
حالا می‌توانید آن را از یخچال بیرون بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه مجددا ورز دهید و مقداری از مایه کباب کوبیده را برداشته و از قسمت بالایی سیخ شروع کنید به فشار دادن مایه کباب کوبیده تا سیخ را پوشش دهد. در نهایت با فشار دادن انگشت روی کباب تورفتگی ایجاد کنید تا مغز پخت شود.
اکنون کباب کوبیده‌ها را با توجه به مقدار محتویاتی که آماده کرده‌اید به تعداد تهیه کنید و یک ساعت داخل یخچال بگذارید و بعد منقل ذغالی را آماده کرده و وقتی که زغالها یک دست قرمز شدند کباب ها را روی آن بگذارید. در ابتدا با سرعت زغال‌ها را باد بزنید تا گوشت خودش را بهتر بگیرد و بعد به صورت مداوم آنها را بچرخانید تا یکنواخت همه قسمت‌های کباب سرخ شود.
می‌توانید گوجه فرنگی‌ها را هم از وسط نصف کنید و سیخ کنید و کنار منقل بگذارید تا آنها هم آرام کباب شوند و بتوانید آنها را در کنار برنج یا نان نوش جان کنید.

مواد لازم کباب کوبیده مرغ

سینه مرغ ۶۰۰ گرم
سیر ۴ حبه
پیاز بزرگ ۲ عدد
کره ۵۰ گرم
تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

توجه داشته باشید برای تهیه این کباب باید از گوشت یکدست و لخم مرغ مانند گوشت سینه و فیله استفاده شود. گوشت مرغ را پس از تمیز کردن آبکشی کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی اش برود سپس آنرا دو مرتبه چرخ کنید.
پس از اینکه گوشت مرغ را چرخ کردید آنرا در یک کاسه جادار بریزید. در مرحله بعدی سیر و پیاز را پس از گرفتن پوست به صورت خیلی ریز رنده کنید و با فشار دست آبشان را بگیرید ، سپس به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید.

در مرحله بعد تخم گشنیز را با آسیاب پودر کنید و به همراه مقداری نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به کاسه حاوی مواد اضافه کنید. مواد را مانند مایه کباب کوبیده باید با دست به خوبی زیر و رو کنید و ورز دهید تا منسجم و یکدست شوند.

پس از اینکه مایه کباب را به خوبی ورز دادید یک سلفون روی درب کاسه بکشید و آنرا به مدت دو تا سه ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. پس از گذشت این زمان کاسه حاوی مایه کباب را از یخچال خارج کنید.

مایه کباب را باید مانند کباب کوبیده معمولی سیخ بگیرید سپس منقل ذغال را آماده کنید. توجه داشته باشید که ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام علاوه بر اینکه طعم کباب را خراب می کنند برای سلامتی نیز زیان آور هستند.

پس از اینکه منقل ذغال آماده شد سیخ ها را با دقت روی منقل بچینید و خیلی تند باد بزنید تا کباب ها خودشان را بگیرند ، پس از اینکه کباب ها خودشان را گرفتند آنها را به صورت متداوم بچرخانید تا به صورت یکنواخت کباب شوند.

برای تهیه سس کره ، کره را آب کنید و در یک کاسه کوچک با زعفران دم کرده مخلوط کنید. در مراحل پایان پخت کباب با یک قلموی کوچک سس کره را روی کباب ها بمالید. این کار باعث می شود طعم و رنگ کباب ها بهتر شود.

اشتراک گذاری