امروز برابر است با :1403-02-07
جاهای دیدنی ترکیه

سفر به ترکیه و بازدید از جاهای دیدنی ترکیه

مجله چرخونکی : ترکیه در جنوب دریای سیاه قرار گرفته است که بخش بزرگی از آن در آسیا و بخش کوچک‌ تر آن در اروپا قرار دارد ، این کشور به دلیل داشتن موقعیت خوب جغرافیایی و قدمت تاریخی ، جاذبه‌ های گردشگری زیادی دارد و جز مقاصد گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان به خصوص ایرانیان است و اینکه ترکیه مناطق توریستی زیادی برای بازدید گردشگران دارد.

ترک ها دوست دارند صحبت کنند، گپ بزنند. آنها هیجان زده و خوشحال هستند که به شما کمک کنند. مردم ترکیه بازدید کنندگان را دوست دارند و با توریست ها و گردشگران ارتباط خوبی برقرار می کنند. همیشه میزبان خوبی برای گردشگران به صرف چای خوشمزه ترکی و شیرینی های محبوب می باشند. مهم نیست شما چه دینی داشته باشید یا از چه کشوری آمده باشید، این مردمان به بهترین شکل در شهر و کشورشان میزبان خوبی برای شما می باشند.

زبان رسمی مردم این کشور، ترکی استانبولی است اما در کنار آن نیز به زبانهای دیگر کردی، زازاها، ترکی آذربایجانی هم صحبت می شود. دین مردم ترکیه اسلام بوده و واحد پول این کشور لیره ترکیه می باشد. ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران کشوری پر مقصد و پر طرفدار در میان گرشگران است. وجود معماری‌های زیبا و قدیمی، سواحل با آب و هوای مطلوب ، انواع تفریحات گوناگون، مراکز خرید، طبیعت زیبا، رستوران و کافه های متعدد، در کنار جاذبه های توریستی ترکیه دیگر از دلایل سفر به این کشور همسایه می باشد.

جاذبه های گردشگری ترکیه

دهکده آبی اولودنیز

یکی دیگر از جاذبه های بی شمار در کشور خوش آب و هوای ترکیه، منطقه اولودنیز است که با آب و هوایی مدیترانه ای تجسم بهشت را برای توریست ها به ارمغان می آورد و به بهشت آبی فیروزه ای ترکیه معروف است و نام اولودنیز در معنای لغوی به معنای دریای مرده است ولی این دریا را به معنای مرداب آبی می نشاسند و بخاطره زیبایی فوق العاده محشرمحیط زیست و طبیعت حیرت انگیزش به آن صفت بهشت را داده اند و همه این ها سبب شده تا این دهکده از پر طرفدار ترین مناطق دیدنی ترکیه شود.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکیه از قرن شانزدهم میلادی است. رستم پاشا از آن جهت دیدنی است که نقش‌ونگارهایی به زیبایی هر چه تمام‌تر در آن کار شده است. همچنین شما در بازدید از این مسجد، با یک تیر، دو نشان می‌زنید؛ چراکه در طبقات پایین این مسجد، مغازه‌هایی وجود دارد که دیدنشان و شاید خرید سوغات استانبول از آن‌ها،‌ خالی از لطف نباشد.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی استانبول است که به‌علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد. این مسجد با معماری جذاب و خیره‌کننده در قلب تاریخی شهر و در نزدیکی دیگر جاذبه‌های تاریخی واقع شده است و بازدید از آن به‌شدت توصیه می‌شود. مسجد سلطان احمد کماکان کاربری خود را حفظ کرده و روزانه میزبان نمازگزاران و مسلمانان بسیاری علاوه بر گردشگران است.

جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا که با نام جزیره بویوک آدا نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین جزیره از مجموعه ۹‌گانه جزایر پرنس است. این جزیره در دریایی مرمره و در فاصله کمی از استانبول قرار دارد و مساحت آن برابر با پنج کیلومتر مربع است. در این جزیره تردد وسایل موتوری ممنوع اعلام شده است و تنها با دوچرخه یا درشکه‌ در آن می‌توان رفت‌وآمد داشت.

جاذبه‌های تاریخی متعددی در این جزیره جای گرفته‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یتیم‌خانه ارتودوکس یونانی پرینکیپو اشاره کرد. این بنا بزرگ‌ترین سازه چوبی در اروپا و دومین آن‌ها در جهان به‌شمار می‌رود.

شهر وان

شهر وان شهری تاریخی در شرق کشور ترکیه است که بزرگ ترین شهر شرقی این کشور محسوب می شود ، این شهر دارای قدمت تاریخی بوده و برای علاقه مندان به مکان های تاریخی می تواند بهترین شهر باشد. با وجود موزه های دیدنی اش ، شهر وان از جمله شهرهای کرد نشین و تاریخی ترکیه هست که کتیبه ی خشایار شاه بزرگ در این شهر قرار دارد. و همچنین از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر می توان به دریاچه وان، مسجد حضرت عمر، کلیسای آختامار، قلعه وان و برای علاقه مندان به گربه خانه گربه ها را اشاره کرد.

سواحل آلانیا

این ساحل زیبا اگر در صدر بی نظیر ترین ساحل های جهان نباشد اما بی شک، یکی از سواحل زیبا با آبی شفاف در جهان است که شما حتما باید به آن سر بزنید. آب این ساحل آن قدر تمیز و شفاف است که شما در هنگام موج سواری سنگ ریزه ها و اجرام زیبا را در زیر آب های آبی این دریا را که نزدیک به سطح آب می شوند، می بینید.

این منطقه دارای پرچم آبی می باشد و البته باید این را بدانید که این سواحل از ابتدا آنقدر هم آرام نبوده است. در قرن ۱۷ میلادی یک فرمانده ی رومی این ساحل را که مورد حمله ی دزدان دریایی قرار گرفته بود نجات داد و آن را به محلی امن تبدیل کرد که می توانید در ساحل و امکانات تفریحیش به انواع و اقسام تفریح ها مانند پرواز با پاراگلایدر ، بازار گردی ، ورزش های ساحلی ، گشت و گذار و بسیاری از کارهای دیگر بپردازید.

بازار بزرگ استانبول

یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ترکیه و در حققیت قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده دنیا، بازار بزرگ استانبول است. محال ممکن است به این بازار وارد شوید و خرید نکنید؛ پس حواستان باشد اسیر مهارت فروشندگی فروشندگان این بازار نشوید.

بازار مصری ها

بازار مصری ها را بیشتر با نام بازار ادویه می‌شناسند. اینجا را می‌توان به بوم خوش نقش‌ونگاری تشبیه کرد که هر نوع ادویه‌ای، از هر جای دنیا در آن وجود دارد.

پارک امیرگان استانبول

استانبول از شهرهایی محسوب می شود که تمامی جاذبه ها و تفریحات را در خود جای داده است از جاذبه های تاریخی همچون مسجد سلطان احمد، قلعه روملی و برج گالاتا گرفته تا جاذبه های طبیعی از قبیل تنگه بسفر، پارک امیرگان و خلیج شاخ طلائی و البته از تفریحات مدرنی چون پارک آبی و کشتی کروز نمی توان گذشت.

پارک امیرگان استانبول همان گونه که گفته شد از جاذبه های طبیعی استانبول و البته با قدمت محسوب می شود و مردم این شهر در کنار گردشگران برای آرامش و تفریح به آن جا می روند و از طبیعت بکر و گلکاری های زیبا در این پارک تاریخی لذت می برند؛ از طرفی در ماه آوریل پارک امیرگان میزبان جشن لاله است که رنگ های مختلفی به خود می گیرد.

گالری فرش عثمانی ها

گالری فرش عثمانی یا همان موزه فرش استانبول از دیگر جاهای دیدنی ترکیه است که دیدنش بر هر اهل هنری واجب است. هرچند به نظر شخصی خودم،‌ فرش اصیل ایرانی همیشه یک سر و گردن بالاتر از تمام فرش‌های دنیاست؛ اما مطمئنم بازدید از این موزه هم برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

آب انبار تاریخی باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یا همان قصر وارونه یکی از جاهای دیدنی ترکیه از دوران امپراطور روم شرقی است. این بنا در زیر زمین با ۳۳۶ ستون ساخته شده است و در نزدیکی ایاصوفیه قرار دارد.

اشتراک گذاری