امروز برابر است با :1403-01-10
جاهای دیدنی شیراز

شیراز رفتیم کجا بریم + جاهای دیدنی شیراز که باید ببینید

مجله چرخونکی : جاهای دیدنی شیراز از پربازدیدترین مناطق گردشگری در ایران هستند. این شهر علاوه بر لذت تاریخ‌گردی، شانس گشت‌وگذار در طبیعت ناب را هم برایتان فراهم می‌کند. تنوع در جاذبه‌های گردشگری و زیبایی‌های این شهر تاریخی واقعا قابل وصف نبوده و همین مسئله موجب شده که شیراز به یکی از ارزشمندترین مناطق گردشگری ایران تبدیل شود.

شیراز شهر زیبایی ها است و می توان لذت وصف ناپذیر و حس عطر خوشایند بهارنارنج ها را بزرگترین ارمغان این شهر دانست. این شهر هم به لحاظ فرهنگ و تمدن، آب و هوا و جاذبه های طبیعی سر آمد شهر های ایران است.داشتن اطلاعات مختصر در مورد جاذبه‌های گردشگری شیراز می‌تواند کمک کند تا تصمیم گیری بهتری در زمان سفر داشته باشید.

جاذبه های گردشگری شیراز

آرامگاه حافظ

در میان بناهای رنگارنگ شیراز، حافظیه یا آرامگاه حافظ مجموعه آرامگاهی در شمال شیراز است که لسان‌الغیب، حافظ شیرازی در آن مدفون است.نام کامل این شاعر، خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین حافظ شیرازی است که به اختصار حافظ خوانده می شود .حافظیه به گونه ای ساخته شده که هر گوشه اش حرفی برای گفتن داشته باشد و دنیایی از نشانه ها را در خود جای دهد.
آرامگاه حافظ در مقابل یکی از شلوغ‌ ترین و پررفت‌وآمد ترین خیابان‌های شیراز قرار گرفته و نمای آرامگاه از خیابان مذکور قابل مشاهده نیست. این خیابان نماد اسارت در جهان صنعتی و مدرن است.بخش جنوبی حافظیه نمادی از دنیای مادی ما انسان‌ها است. هر چه به آرامگاه نزدیک‌تر می‌شویم از بندهای نفسانی و هوا و هوس آزاد می‌شویم و با بالا رفتن از ایوان به معراج الهی می‌رسیم.

شاه چراغ

فضایی بسیار زیبا و روحانی خلق کرده است. سبک معماری حرم مطهر برگرفته از سبک آذری است که در زمان ایلخانی رواج داشت. آینه‌های ریز رنگی و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی در نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها، برای هر بیننده‌ای جذابیت دارد.این آرامگاه در نظر شیرازی‌ها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش می‌روند.

تاشی خاتون، در جوار این بقعه بزرگ، مدرسه و زاویه‌ای ساخته ‌است که در آن به اطعام مسافران می‌پردازد. شب‌های دوشنبه، خاتون به زیارت آرامگاه می‌آید و در آن شب قضات و فقها و سادات شیراز نیز حاضر می‌شوند. خوراک و میوه به مردم داده می‌شود و پس از صرف طعام، واعظ بالای منبر می‌رود. خاتون در غرفه مشبکی که مشرف به مسجد است، می‌نشیند. در آخر هم طبل و شیپور و بوق می‌نوازند.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان یادگار دوران قاجار است و حال‌وهوایی تاریخی دارد. درخت‌های خوش‌قدوقامت و گل‌های رنگارنگ، گوشه‌وکنار باغ نارنجستان را زیبا کرده‌اند. پس از گذر از در ورودی و لذت از تماشای هنر منبت‌کاری این در چوبی، وارد هشتی با سقفی مزین به هنرهای ستودنی معماری ایرانی، همچون گچ‌کاری، مقرنس‌کاری، آجرکاری و کاشی‌کاری خواهید شد.

محوطه باغ با فضایی بهشتی و درختانی خوش‌قدوقامت که قرینه یگدیگر واقع شده‌اند، به استقبالتان خواهد آمد. فصل بهار از زمان‌های دل‌چسب گشت‌وگذار در باغ نارنجستان است، زیرا با عطر بهار نارنج در این باغ دل‌انگیز سرمست خواهید شد. در سمت شمال، شرق و جنوب باغ نارنجستان، ساختمان‌های زیبایی با طراحی خاص معماری ایرانی را خواهید دید. این مجموعه مزین به هفت هنر گچ‌کاری، کاشی‌کاری، نقاشی سنتی، آینه‌کاری، حجاری، معرق‌کاری و منبت‌کاری است.

تماشای مجموعه کاملی از هنرهای مرسوم در معماری ایرانی از ویژگی‌های بازدید از نارنجستان قوام است. عمارت اصلی باغ نارنجستان در شمال مجموعه واقع شده و ایوان با شکوه آن رو به حوض و محوطه باغ جا خوش کرده است. دو ستون بنا شده از سنگ مرمر و هنرهای به‌کار رفته در تزئین این ایوان، از تماشایی‌ترین قسمت‌های باغ نارنجستان قوام محسوب می‌شود.

سعدیه

سعدیه نام یکی از جاهای دیدنی شیراز بوده که آرامگاه سعدی در آن قرار گرفته است. سعدی از شاعرهای محبوب و معروف قرن هفتم هجری بوده که آرامگاه آن هم‌اکنون مورد بازدید بسیاری از مسافران و گردشگران قرار دارد. بنای آرامگاه سعدی در سال ۱۳۳۰ ساخته شد و در سال ۱۳۵۳ به ثبت آثار ملی ایران رسید.

این مکان در گذشته خانقاه و محلی برای عبادت سعدی بود، به همین دلیل پس از مرگ در آنجا دفن شد. ترکیب دو سبک سنتی و مدرن در کنار هم بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. وجود حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ هم بدون تردید در زیبایی سعدیه موثر بوده و نقش خاصی در آرامش بی‌بدیل این مکان ارزشمند داشته است. در سفر خود به شیراز حتما از آرامگاه سعدی بازدید کنید.

باغ ملی شیراز

یکی از جاهای دیدنی شیراز که محبوبیت بالایی دارد، باغ ملی است. گفته می‌شود که زمان‌های این باغ در حدود قرن هشتم بخشی از صحرای مصلی و جعفر آباد بوده که به مرور زمان تبدیل به منطقه ای مسکونی شده است. برخی از درختان موجود در این باغ متعلق به آن دوران است.

از دیگر دلایل شهرت باغ ملی قرار گرفتن آن روبروی حافظیه و نزدیک بودن آن به چند اثر تاریخی مهم شهر شیراز می‌باشد. در فصل بهار فضای سبز و عطر بهارنارنجی که در این باغ جریان دارد قطعا شما را مست خواهد کرد و خاطرات خوبی را برای شما به جای خواهد گذاشت.

تخت جمشید

کمتر کسی است که نام و آوازه بزرگ تخت جمشید را نشنیده باشد. این مجموعه از کاخ‌های هخامنشیان، به ارگ پارسه نیز معروف هستند. جایی که قصد بازدید از آن را دارید، به‌ عنوان بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران شناخته می‌شود. تخت جمشید این میراث باستانی باارزش که در نزدیکی شیراز (57 کیلومتری) واقع شده یادآور دوره شکوهمند هخامنشیان است.

این بنای تاریخی تخت‌جمشید، بر فراز صخره‌ای قرار دارد که از یک سمت به کوه رحمت و از سمت دیگر به جلگه مرودشت احاطه می‌رسد. جالب است بدانید طول تخت‌جمشید، برابر با طول آکروپولیس در آتن است. طبق کتیبه بزرگ داریوش که بر دیوار جنوبی مجموعه قرار دارد، در این مکان هیچ بنایی قبل از تخت‌جمشید وجود نداشت. جاذبه فوق‌العاده دیدنی تخت‌جمشید، متعلق به دو هزار و پانصد سال پیش است.

باغ ارم

یکی از بهترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شیراز را می‌توان باغ ارم معرفی کرد که به نظر می‌رسد مربوط به زمان سلجوقیان می‌شود، اما بیشتر بناهای نیمه‌کاره آن در زمان ناصرالدین شاه به سرانجام رسید. زیبایی باغ ارم شیراز بدون اغراق خیره‌کننده بوده و حس زندگی را در شما زنده می‌کند.

وجود درختان مختلف اعم از نخل، سرو، اقاقیا، افرا، بید و سروناز و گل‌های خوش‌رنگ موجود در این باغ زیبا بیش از پیش بر محبوبیت آن افزوده و فضای آن را دل‌انگیز کرده است. جالب است بدانید که بلندترین درخت سرو شیراز در همین باغ قرار گرفته است و میوه‌هایی همانند سیب، به، گلابی، ازگیل، گردو، نارنج، زردآلو، بادام و خرما بر روی درختان این باغ به چشم می‌خورند.

باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز است که بعد از دروازه قرآن، پیش رویتان سبز می‌شود. این باغ زیبا در همسایگی مقبره حافظ واقع شده است و فاصله آن با پای پیاده تا حافظیه در حدود 15 دقیقه است. کنده‌کاری‌های هنرمندانه‌ای روی چوب‌های تنه درخت، در ورودی باغ از شما استقبال می‌کنند. وارد باغ جهان نما بشوید و از قدم زدن در اطراف باغچه‌هایی پر از بنفشه، اطلسی، داوودی، رز هفت رنگ و… لذت ببرید.

درختانی همچون سرو، کاج و نارنج را در این باغ بسیار خواهید دید. عمارتی کلاه فرنگی را در مرکز باغ جهان نما خواهید دید که ساختاری هشت ضلعی دارد. هر چند قدمت این باغ به زمان حکومت سلسله «مظفر» و «اینجو» در قرن هشتم می‌رسد، اما ساختمان این باغ و حوض‌های آن در زمان کریم‌خان زند و به دستور وی بنا شده است.

باغ دلگشا

یکی دیگر از باغ‌های قدیمی و اصیل شهر شیراز که در نزدیکی سعدیه قرار گرفته است، باغ دلگشا نام دارد. مساحت این باغ در حدود ۵٫۷ هکتار بوده و ساخت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. در داخل باغ یک عمارت ۳ طبقه‌ای مربوط به دوره قاجاریه بنا شده که تمام سقف آن از چوب بوده و آینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های آن واقعا تماشایی است.

باغ دلگشا از درختان و گل‌های زیبایی برخوردار بوده و بیشتر درختان آن میوه می‌دهند. بیشترین درختی که در این باغ وجود دارد، درخت نارنج بوده و عطر بهارنارنج در فصل بهار به طور کامل در این باغ دلنشین می‌پیچد. باغ دلگشا از آب قنات سعدیه، آبیاری می‌شود و یک حوض بزرگ و زیبا هم دقیقا مقابل عمارت قرار گرفته است. جالب است بدانید که باغ دلگشا در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید و اولین کلاه فرنگی ایران هم در این باغ ثبت شد.

اشتراک گذاری