امروز برابر است با :1403-02-07
جاذبه های گردشگری اصفهان

اصفهان رفتیم کجا بریم؟ جاذبه های گردشگری شهر اصفهان

مجله چرخونکی : اصفهان جایی است که آدم از تماشای جاذبه های تاریخی و پل‌هایش و راه رفتن در کوچه‌هایش سیر نمی‌شود و وقتی زاینده رود پرآب باشد سفرت دلچسبتر هم هست. کمتر شهری در ایران مثل اصفهان می‌ماند. هم خودش دیدنی است و هم اطرافش.
اصفهان یا همان نصف جهان ما به قدری زیباست که هر کسی که از آن دیدن کرده، به لحاظ غنای تاریخی و زیبایی جاذبه های این شهر به قدری به حد رضایت رسیده است که نه برای یک بار بلکه برای بارها هم خودش و هم اطرافیانش را به بازدید از این شهر زیبا رهسپار مرکز ایران کرده است.
از مکان های دیدنی اصفهان و از جزئیات معماری اصفهان برای خود افسانه‌ها بسازید و به‌جای تمام ساکنین عمارت‌ها و باغ‌های رویایی اصفهان زندگی کنید. زیر آواز بزنید و پا جا پای قدم‌های بلند تاریخ صفویان بگذارید و در آخر همه‌ی این زیبایی‌های بی‌کران را در قاب دوربین‌تان ثبت کنید.

جاذبه های گردشگری اصفهان کدامند؟

میدان نقش جهان

نقش جهان که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد، در گذشته محلی برای برگزاری جشن‌ها و بازی چوگان بود، در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت و در سال 111 جزو اولین آثار ایرانی بود که در میراث جهانی یونسکو ثبت شد.میدان نقش جهان، جاذبه‌ای پر از جزئیات است. مجموعه‌ای از بناهای تاریخی از جمله مسجد جامع عباسی (مسجد امام) ، عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه در این میدان قرار گرفته است.

دورتادور میدان نقش جهان بازارها و حجره‌های قدیمی است که اکثرا مغازه‌های سوغاتی‌فروشی یا کافه و رستوران قدیمی هستند. بوی غذا از یک طرف، عطر دلنشین قهوه تازه‌دم از طرف دیگر، دست‌های شما را می‌گیرند و به سمت خودشان می‌کشند. یک جورهایی می‌توان گفت آنچه خوبان همه دارند، نقش جهان یک‌جا دارد.

پل خواجو

این اثر زیبا در ایام حکومت شاه عباس دوم بنا شد و آن‌را یکی از شگفتی‌های معماری روزگار خود می‌دانند. پل خواجو با طرحی متقارن به روی رودخانه‌ی زاینده رود ساخته شد. این اثر عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است و در طی تاریخ سالم و استوار مانده.

پل خواجو اصفهان در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از مکان های دیدنی اصفهان ، ثبت ملی شد تا ارزش تاریخی این بنا برای همیشه حفظ شود. درست در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده اما در خور خاندان سلطنتی بنا شد تا خانواده‌ی شاه بتوانند از آن استفاده کنند.

منظره‌ی زاینده رود از فراز این پل پر آرامش و حال خوش است. انعکاس تصویر آسمان و پل در دل رودخانه حس خوبی است که شما را در بر می‌گیرد. به ویژه اگر در زمان غروب خورشید به بازدید از این مکان بپردازید، می‌توانید یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اصفهان را پیش رویتان ببینید.

عمارت عالی قاپو

اولین جاذبه از سری جاذبه های اصفهان که می خواهیم به شما معرفی کنیم، عمارت عالی قاپو است. این بنا را در زمان حکومت صفویان و به نام قصر دولت خانه و یا دولت خانه ی مبارکه ی نقش جهان در ضلع غربی میدان نقش جهان که امروزه آن را با نام میدان امام می شناسند، ساختند.

کاخ عالی قاپو ۳ طبقه است و هر طبقه ی آن متشکل از ۲ اتاق است و با این احتساب اگر بخواهیم بگوییم، ۶ طبقه است. البته صبر کنید! بر روی این به اصطلاح ۶ طبقه، ۱ طبقه ی دیگر هم به عنوان بالاپشت بام قرار گرفته است که معمولا می روند و از بالای آن منظره ی شهر را نگاه می کنند .

پارک جنگلی ناژوان

اگر در اصفهان میخواهید به منطقه خوش آب و هوایی بروید و بساط کباب را علم کنید، پارک جنگلی ناژوان میتواند مقصدتان باشد. پارک جنگلی ناژوان که به خاطر درختان ناز و صنوبرش به این نام خوانده می‌شود، یکی از مراکز تفریحی در اصفهان است و بعد از زاینده رود، دومین جاذبه طبیعی نصف جهان.

فقط آب و هوای خوش ناژوان نیست که مردم را راهی آن می‌کند. ناژوان پر از سرگرمی‌هایی مثل تله سیژ، زمین‌های ورزشی، استخر، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه سواری، اسب سواری و قایق‌رانی است. البته که از همه اینها گذشته باغ پرندگان، باغ خزندگان، پروانه‌ها، باغ گل‌های زینتی و از همه مهمتر امکان چادر زدن در این منطقه، هوس رفتن به ناژوان را در دل می‌اندازد.

بازار بزرگ اصفهان

از سر در قیصریه واقع در میدان نقش جهان هم می‌توانید وارد بازار بزرگ اصفهان بشوید. غرق شدن در هزارتوی زیبای این بازار هم خیلی لذت‌بخش است. زیر طاق و گنبدهای بازار، پر است از حجره‌های فرش، ادویه‌فروشی‌ها، مغازه‌های لباس‌فروشی و… . این بازار دیدنی در قرن 11 بنا شده و به مسجد جامع این شهر منتهی می‌شود.

کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان از بناهای تاریخی اصفهان است و بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد، در دوره شاه عباس یکم احداث آن آغاز شد و در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان تکمیل شد.

کاخ چهل‌ستون به کتیبه معرف تاریخ آن، عنوان مبارک‌ترین بنای دنیا را دارد. این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و یک ایوان اصلی دارد که رو به شرق ساخته شده است.

این ایوان مرکب از دو بخش است: یک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفیع استوار است و چهارستون وسط که روی ۴ شیر سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که دو شیر به یک سر انسان نشان داده می‌شود.

باغ پرندگان

یکی دیگر از مراکز تفریحی در اصفهان باغ پرندگان است. باغ پرندگان اصفهان در حدود ۴ کیلومتری غرب پل وحید و امتداد مجموعه تفریحی ناژوان قرار گرفته. باغی که به خصوص برای بچه‌ها فضای مناسبی دارد و با پرندگان رنگ و وارنگش می‌تواند آنها را سرذوق بیاورد.

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ ساخته شده و ۴ هزار پرنده در ۱۳۰ گونه مختلف دارد. پرندگانی که بعضی‌هایشان مثل اردک و قوها در چهار برکه باغ زندگی می‌کنند و بعضی‌هایشان مثل کبک‌ها در صخره‌های باغ و بعضی‌ها مثل قرقاول‌ها لابه لای درختان باغ. بعضی‌ها هم گرفتار قفسه‌های فلزی و شیشه‌ای هستند.

سی و سه پل

شهر اصفهان بناهای تاریخی بسیار زیادی دارد که هر کدام متعلق به دوره خاصی هستند. سی و سه پل یکی از این بناهای تاریخی و یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید، که شاهکاری از دوران سلطنت شاه عباس اول است.

این پل نقطه اتصال خیابان باغ کهنه عباسی به خیابان چهار باغ بالا و باغ هزار جریب بوده که معماری فوق‌العاده‌ای دارد. این پل در کل دنیا شناخته شده و هر ساله گردشگران زیادی را از تمام دنیا به سوی خود جذب می‌کند.سبک معماری زیبای سی و سه پل اصفهان باعث شهرت این بنا شده است.

این پل 360 متر طول و 14 متر عرض دارد. برای ساخت این پل از آهک و سنگ استفاده شده که در طبقات بالاتر آجر و گچ نیز بکار رفته است. این پل ساخته دست معماری زبر دست ایرانی به نام استاد حسین بنای اصفهانی است. ابتکار و زیرکی این استاد در زمان انتخاب مکان پل مشخص شد. او مکانی را برای ساخت این پل انتخاب کرد که عریض بود. در صورتی که سایر معماران مکان‌های کم عرض را برای ساخت این پل در نظر گرفته بودند.

کاخ هشت بهشت

یکی از تاریخی ترین جاذبه های اصفهان را که حتما باید از آن ها دیدن کنید، کاخ هشت بهشت است. این کاخ زیبا و دیدنی در سال ۱۰۸۰ و همچون دیگر جاذبه های اصفهان در دوره ی صفویان و به دستور مستقیم شخص شاه سلیمان ساخته شده است. این بنا ۲ طبقه ای است و شیوه ی ساخت و معماری آن به سبک اصفهانی است.

یکی از القاب جالبی که درباره ی کاخ هشت بهشت وجود دارد این است که این بنا روزی روزگاری به نام زیباترین کاخ عالم شناخته می شده است. از دیگر نام های این کاخ می توانیم به هشت در بهشت و یا هشت به هشت نیز یاد کنیم. تزئینات این کاخ و علی الخصوص مقرنس های گچی و رنگی این کاخ از زیباترین وجوه هشت بهشت است.

منارجنبان

منارجنبان اصفهان را می‌توان در لیست عجایب جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بنای شگفت انگیزی که شکلی ساده دارد اما ویژگی خاص آن این است که در جای تکان می‌خورد! این اثر که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد محل دفن عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» است.

هر یک از این دو مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری هستند و بر بلندای آن‌ها کاشی‌های کوچک آب فیروزه‌‎ای و لاجوردی قرار گرفته‌اند که صمیمت را بیشتر می‌کند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است. بدون دیدن این اثر شگفت‌انگیز اصفهان را ترک نکنید.

اشتراک گذاری