امروز برابر است با :1403-02-01

در سفر به گیلان حتما غذاهای محلی گیلان را نوش جان کنید

مجله چرخونکی : غذاهای محلی گیلان بسیار متنوع و خوش‌طعم هستند. عاشقان غذا که قطعا از دست‌پخت گیلانی‌ها لذت می‌برند.غذاهای گیلانی از نظر طعم و ظاهر بسیار متنوع هستند، به‌طوری که در کنار جاهای دیدنی گیلان، یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان محسوب می‌شود. بنابراین اگر قصد سفر به این خطه را دارید حتما طعم این غذاها را بچشید.

برای بازدید و گردش در این استان زیبا می توان در هتل های شهرهای مختلف این استان از جمله رشت، تالش، بندر انزلی، رودسر، فومن، ماسال، آستارا، چابکسر، ماسوله، کیاشهر، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه اقامت گزید.

غذاهای محلی و معروف گیلان

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی استان گیلان است که با گوجه‌فرنگی، بادمجان کبابی، سیر، ادویه‌جات و تخم‌مرغ درست می‌شود. میرزاقاسمی در گیلان، به‌همراه کته شمالی به‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو می‌شود؛ اما در برخی از نقاط کشور، به‌خصوص تهران، این غذا با نان نیز خورده می‌شود.

سیر قلیه

با گوشت مرغ یا اردک تهیه می شود و برگ سیر تازه، تخم مرغ، پیاز، لپه، نمک ، زردچوبه و فلفل به آن اضافه می‌شود. غذایی متفاوت با طعم های شناخته شده را به وجود می آورد. اردک در چندین غذای گیلکی به کار می رود. گوشت آن تیره رنگ است و بیشتر در غذاهای تیره رنگ حاوی سبزی استفاده می شود.

کال کباب

در مواد اولیه کال کباب بر خلاف اسمی که دارد خبری از گوشت نیست. بنابراین انتخاب مناسبی برای گیاه‌خواران به شمار می‌رود. کوبیده شدن سبزی معطر شمالی به همراه انار، سیر و گردو در ظرف سفالی و تلفیق شدن آن با بادمجان‌ کبابی طعم بی‌نظیری به کال کباب می‌دهد.

آلومسما

آلومسما یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است. با این غذا طعم گوشت با مرغ پخته و پیاز سرخ شده با روغن و شکر و آلوی خراسانی که در بادیه جوشانده می‌شود از ذهن هیچ مسافری بیرون نمی‌رود.

باقلاقاتق

از معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان است. حتی اگر آن را امتحان نکرده باشید قطعا نامش را شنیده‌اید. این‌طور نیست؟ اما مواد لازم برای تهیه این غذای خوش‌نام چیست؟ لوبیای رشتی به همراهی سیر، شوید خشک، کره و زردچوبه می‌تواند تیم برنده‌ای تشکیل بدهد که چند-هیچ همه غذاهای اعیانی را می‌برد.

البته این تمام ماجرا نیست، چون بعد از اینکه مواد نام‌برده با هم ترکیب می‌شوند، تخم‌مرغ در نقش مهمان مهم و افتخاری مجموعه وارد بازی می‌شود و تیم مذکور را به قهرمان غذاهای ساده اما خوش‌طعم بدل می‌کند. فقط باید یادتان باشد، تخم‌مرغی که به سیر، شوید، کره و زردچوبه اضافه می‌شود را هم نمی‌زنند و آن را به سادگی می‌شکنند و روی مواد می‌ریزند.

چغرتمه

چغرتمه یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است که ممکن است همه طرفدار آن نباشند و طرفداران خاص خود را داشته باشند. برای تهیه‌ی این غذا مرغ را می‌پزند و پیاز را سرخ ‌می‌کنند و سپس چند تخم‌مرغ در آن می‌شکنند؛ کمی نمک و ادویه به آن اضافه می‌کنند و بعد از آن میان کماجدان گذاشته و می‌جوشانند و بعد از اینکه خوب پخته شد از روی آتش بر‌می‌دارند. این غذا ممکن است که با ذائقه‌ی غذایی همه منطبق نباشد، از این رو طرفداران خاص خود را دارد.

میرزاقاسمی

میرزا قاسمی یکی از آن غذاهایی است که خوشمزگی بی حد و اندازه‌اش باعث شده تا تقریبا در هر شهری این غذا طبخ شود. این مساله باعث می‌شود تا دستور تهیه‌های مختلفی از این غذا در جای‌جای ایران وجود داشته باشد.

بااین‌حال همگی بر این واقعیت اعتراف می‌کنند که میرزاقاسمی شمالی حرف دیگری برای گفتن دارد و طعم آن قابل مقایسه با سایر میرزاقاسمی‌ها نیست. در تهیه این غذا از بادمجان کبابی، سیر، تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود که انتخاب بسیار خوبی برای کسانی است که محدودیت در مصرف گوشت دارند.

اناربیج

گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ورز می دهند سپس نمک، فلفل، زردچوبه و سبزی معطر( نعنا یا خالواش) به آن اضافه می کنند. گلوله های کوچکی از آن درست کرده و در روغن تفت می دهند و در مخلوط گردوی ساییده شده و رب انار و آبغوره و کمی سبزی که با آب مخلوط و جوشانده شده است می پزند. این خورش شبیه فسنجان است. از غذاهای مجلسی به شمار می‌رود و با برنج سرو می‌شود گردو در غذاهای مختلف گیلانی به کار می رود و چربی های بد و کلسترول بدن را پایین می آورد و برای قلب و نیز بیماران قلبی بسیار مفید است.

نرگسی اسفناج

نرگسی، یک غذای خوشمزه شمالی است که پس از پخت، شبیه به گل نرگس می‌شود و به همین دلیل، آن را به این نام، نام‌گذاری کرده‌اند. این غذا که بیشتر شبیه به املت اسفناج است، در برخی از مناطق کشور با نام گل در چمن نیز شناخته می‌شود. دستور پخت نرگسی اسفناج بسیار ساده است و به زمان کمی نیاز دارید. شما برای تهیه نرگسی اسفناج، به اسفناج، سیر و پیاز داغ و تخم‌مرغ نیاز دارید.

کباب ترش

نمی‌توان در هنگام نام بردن از غذاهای محلی گیلان از کباب ترش نام نبرد. طعم ترش و بسیار لذیذ این کباب به علت طعم‌دار کردن گوشت در سبزیجات معطر شمالی (چوچاق)، روغن زیتون، گردو، دانه‌های انار ترش و رب انار است که باعث می‌شود انتخاب اول کباب‌خورها باشد. پس اگر به خوردن گوشت قرمز علاقه دارید، در سفر به گیلان حتما یک بار این غذای خوشمزه را امتحان کنید.

ترش‌واشترش‌واش هم با هنرنمایی سیر و بادمجان درست می‌شود. برای آماده‌کردن ترش‌واش باید بادمجان‌ها را سرخ کنید، سینه مرغ را هم به همین ترتیب یعنی با سرخ‌کردن آماده کنید. با تعدادی سبزی خاص شمالی، سیر، حلقه‌های گوجه‌فرنگی، آب آلوچه و آب نارنج، ترش‌واش آماده نوش‌جان کردن خواهد بود. این غذا از غذاهای محلی گیلان است که طرفداران دوآتشه غذاهای ترش حتما از خوردنش لذت می‌برند.

کوکوی اشپل

اشپل تخم ماهی است که در شمال ایران به دلیل فراوانی ماهی بسیار یافت می‌شود. کوکوی اشپل در گیلان غذای متداولی است و با روشی بسیار ساده با ترکیب اشپل با تخم مرغ تهیه می‌شود. خوردن کوکوی اشپل قطعا طعم متفاوتی را از سفر به گیلان در ذهن شما ثبت می‌کند.

نازخاتون

بادمجان هم مانند سیر یکی از اعضای مهم سفره گیلانی‌هاست. بادمجان، آب‌انار، پیاز، گوجه‌فرنگی، جعفری‌ و نعنا و گردو؛ ترکیب این مواد خوش‌طعم و خوش‌عطر به شما نازخاتونی می‌دهد که بعید است، آن را دوست نداشته باشید.

یکی از هنرهای آشپزی شمالی که در غذاهای محلی گیلان به راحتی دیده می‌شود، هنری است که در ترکیب مواد هماهنگ با یکدیگر وجود دارد. مواد غذایی منتخب برای پخت و آماده‌کردن هر غذایی از نظر بو، رنگ، خاصیت و طعم به طرز عجیبی با هم متناسبند و این از نظر ما هنر ناب گیلانی‌هاست که می‌توانند به چنین ترکیبات خوش‌طعم و مزه‌ای برسند.

پامادور خورشت

پامادور خورشت یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است که طعم ترش آن طرفدران بسیاری دارد. این غذای قرمز رنگ از ترکیب خوش عطر و طعم گوجه، سیر، کره و ادویه‌های مورد علاقه تهیه می‌شود و در آخرین مرحله‌ی طبخ چند تخم مرغ روی تریکب اضافه می‌کنیم و بدون هم زدن اجازه می‌دهیم به آرامی بپزند. این خورشت خوشمزه را می‌توانید با کته میل کنید.

خورش ترش واش

خورش ترش واش یکی دیگر از خورش‌های گیلانی است که به دلیل وجود سبزی ترش واش یا شبدر ترشک در آن، ترش‌مزه است. این غذا به صورت سنتی در ظرف‌های مخصوصی به نام “گمج” طبخ می‌شود. این ظرف سفالی باعث تلفیق بهتر طعم مواد اولیه این غذا می‌شود.

در تهیه ترش واش از گشنیز، چغندر، نعنا، چوچاق، سبزی محلی ترش واش، پیاز، رب آلوچه، بادمجان، سیر، گوجه فرنگی و مرغ یا ماهی استفاده می‌شود. سبزی‌های محلی، بادمجان، سیر و رب آلوچه می‌شود و خوشمزگی گوشت مرغ یا ماهی موجود در خورش ترش واش را بیشتر می‌کند.

اشتراک گذاری