امروز برابر است با :1403-01-10
غذاهای آبادان

غذای های آبادانی با طعم تند و بوی خوش را بشناسید

مجله چرخونکی : آبادان یکی از شهرهایی است که اولین های ایران در آن اتفاق افتاده در نتیجه مکان های زیادی برای دیدن دارد. علاوه بر اسکله و مکان های تاریخی گردشگری این شهر بازار و مراکز گردشگری پر رنق و محبوبی دارد که حتی مسافران را برای خرید به سمت خود می کشاند .

غذاهایی که با عطر تند ادویه‌ها و گرمای قلب مردمان جنوب در هم آمیخته شده‌اند و لذتی بی‌تکرار برای مسافران می‌سازند. همه‌ی غذاهای خوشمزه آبادان این خصوصیت را در خود حفظ کرده‌اند. می‌توان ویژگی مشترک این غذاها را استفاده از آبزیان تازه و خوش طعم دانست.

غذاهای محلی آبادان کدامند؟

فلافل

در محبوبیت فلافل بین خوزستانی ها نیازی به هیچ توضیحی نیست چنانکه آوازه آن به تمام شهرهای کشور رسیده است و جای جای ایران آن را به طبخ می کنند. محال است کسی به خوزستان سفر کند و از این غذای لذیذ سرو نکند. خوزستانی ها این خوشمزه بسیار تند را با سیر ، ادویه ، فلفل قرمز ، نخود ، روغن ، پیاز ، آرد ، سیب زمینی و تخم مرغ تهیه می کنند.

سمبوسه

یکی از غذاهای محلی خوزستان در جنوبی کشور است که از ترکیب سیب زمینی، نان (به صورت سه گوش)، تره و جعفری بوجود می آید؛ سمبوسه در اصل یک غذای هندی است که از دیرباز توسط فرهنگ غذایی آبادان به ایران و ایرانی معرفی شد و خیلی طول نکشید تا پا به میل سلیقه و ذائقه عموم مردم ما بشود!

در حال حاضر انواع گوناگونی از سمبوسه ها در سراسر کشور تهیه و پخته می شوند که اصل این نوع از غذا به استان خوزستان و شهر آبادان تعلق دارد و می توان مزه اصلی ان را با چند نوع ادویه جادویی که تنها در غذاهای آبادان از آنان استفاده می شود، امتحان کرد.

کبه عربی

یکی از غذاهای سنتی که در بین مردم عرب زبان خوزستان متداول است، کبه نام دارد. برای تهیه این غذا ابتدا برنج ها را با مقداری آب روی حرارت ملایم می پزند تا حدی که برنج ها مثل برنج شیر برنج شود. از طرف دیگر سیب زمینی را با رنده ریز رنده کرده و با برنج مخلوط می کنند. اگر بخواهند کبه یک دست تری داشته باشند این مواد را با هم چرخ می کنند. سپس یک تخم مرغ و کمی نمک و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و ورز می دهند.

قلیه ماهی

یکی از خارق العاده ترین غذاهای جنوبی ایران که در استان هایی همچون خوزستان، هرمزگان و بوشهر می توان مزه آن را امتحان کرد، قلیه ماهی است. این غذا ظاهری مشابه با قورمه سبزی دارد و حتی دستور پخت آن نیز از جهاتی درست مطابق با همین خورشت محبوب ایرانی می باشد.

قلیه ماهی خورشتی است که از ماهی بی استخوان همچون سنگسر، هامور، شوریده، سیاه و حلوا در کنار سبزیجات مخصوص، سیر، پیاز و چند نوع ادویه و چاشنی مختلف دیگر طبخ می شود. برای قلیه ماهی بهتر است ماهی مورد نظر خود را هر چه که هست (الزاما بدون استخوان باشد!) به تیکه های 4×4 برش دهید و سپس تکه های جدا شده را بشورید و بعد به سراغ تهیه یک قلیه ماهی خوشمزه برای سال ها ماندگاری مزه در ذهن و زبانتان، اقدام نمایید.

پاکوره

پاکوره نیز غذای وارد شده از کشور هند است که از قدیم الایام در آبادان درست می شده. مواد اولیه و اصلی خوراک پاکوره شامل سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه جات است. این غذا به دلیل استفاده از ادویه های مختلف مثل ادویه مرغ و ادویه خورشتی دارای طعم های متفاوتی است. پاکورا خوراکی لقمه ای مانند است که با خمیرمایه ای بسیار آسان طبخ می شود. این غذا با به کارگیری ادویه جات مخصوص این منطقه توانسته جایی را در ذائقه مردم آبادان برای خود پیدا کند.

ماهی صبور کبابی

همانطور که می دانید ماهی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی مردم جنوب و آبادان است که به روش های مختلفی طبخ می شود. یکی از لذیذ ترین این غذا ها با ماهی صبور است که شکمش با ماده ی تندی به اسم حشو پر شده و سپس کباب می شود. آبادانی ماهی صبور را بیشتر آخر هفته و جمعه ها طبخ می کنند و برایشان جایگاه ویژه ای دارد.

البته این غذا را با ماهی های دیگری مثل زبیدی یا حلوا سیاه هم می شود تهیه کرد اما اصل آن با ماهی صبور است. برای تهیه حشویی که در شکم ماهی پهن می شود از پیاز، فلفل، سیر، تمر هندی، ادویه ماهی و سبزی ماهی استفاده می شود. پیشنهاد می کنیم حتما این غذای لذیذ را بچشید.

شیرینی رنگینک

یکی از شیرینی های معروف جنوب که البته در حال حاضر در اغلب استان های کشور از جمله خودِ همین تهران آن را عرضه می کنند، شیرینی رنگینک است که از مواد اولیه ای همچون دارچین، خاک قند، خرما درجه یک یا همان رطب مرغوب و البته آرد سفید در روغن تفت داده شده تهیه می شود.

لازم به ذکر است با اینکه این شیرینی در اکثر قنادی ها و شیرینی پزی های کشور یافت می شود اما برای درک دقیق از مزه اصلی آن توصیه می کنیم حتما سری به قنادی های استان خوزستان خصوصا شهر آبادان بزنید.

اشتراک گذاری