امروز برابر است با :1403-05-06

برنج ایرنی و پاکستانی چه تفاوت هایی باهم دارند؟

 تفاوت برنج ایرانی و برنج پاکستانی

برنج از جمله غلات محبوبی است که همواره در سبد غذایی ما ایرانیان قرار دارد. این محصول با توجه به بذر و محلی که در آن کشت می‌شود دارای ارقام و گونه‌های مختلفی است. برنج ایرانی یکی از مرغوب‌ترین انواع برنج نه تنها در کشورمان بلکه در تمام دنیا به شمار می‌آید. اما از آنجا که مصرف برنج در کشور ما بسیار بالا است بخشی از این نیاز به‌وسیله واردات تامین می‌شود. به طوری که هر ساله شاهد میزان بالایی از واردات برنج پاکستانی به کشورمان هستیم. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا برنج پاکستانی می‌تواند جایگزین برنج داخلی شود؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، چرا که قصد داریم به بررسی تفاوت میان برنج پاکستانی  و ایرانی بپردازیم.

نحوه کشت و آبیاری برنج پاکستانی و ایرانی

اغلب برنج‌های ایرانی در کشورمان به روش آبیاری بارانی یا روش دیم مورد کشت قرار می‌گیرند، بر همین اساس می‌توان استفاده از آب سالم را مهمترین ویژگی در تولید برنج‌های ایرانی عنوان کرد. اما در رابطه با برنج‌های خارجی از جمله برنج پاکستانی، امکان آبیاری شالیزارها با منابع آبی ناسالم مانند فاضلاب وجود داشته که این امر بر سلامت برنج و همچنین عطر و بوی آن تاثیرگذار خواهد بود.

چگونگی نگهداری برنج پاکستانی و ایرانی

بسیاری از مصرف کنندگان برنج‌های ایرانی از وجود شته و شپشک در برنج شکایت دارند. اما بهتر است بدانید که در برنج‌های ایرانی هیچگونه مواد نگهدارنده‌ای استفاده نشده و به همین دلیل بعد از مدت طولانی شاهد وجود شته در برنج خواهید بود. البته با خرید برنج ایرانی تازه از مراکز معتبر و آشنایی با شرایط نگهداری برنج می‌توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. اما در اغلب برنج‌های پاکستانی به واسطه استفاده از مواد نگهدارنده اثری از شپشک و شته نیست. مواد نگهدارنده با توجه به ماهیت شیمیایی که دارند برای سلامتی انسان مضر بوده و استفاده از آنها برای نگهداری طولانی مدت برنج توصیه نمی‌شود.

بررسی برنج پاکستانی و ایرانی از نظر پخت

همانطور که می‌دانید برنج‌های ایرانی قبل از پخت باید به مدت چند ساعت در آب و نمک خیسانده شوند. این امر در بالا بردن کیفیت پخت برنج و قد کشیدن آن بسیار موثر است. اما برنج پاکستانی نیازی به خیساندن نداشته و پخت راحت‌تری نسبت به نمونه ایرانی دارد. همچنین برنج‌های ایرانی با توجه به اینکه زود پخت هستند احتمال شفته و خمیر شدن آنها بسیار زیاد است. در صورتی که برنج پاکستانی این مشکل را نداشته و به همین دلیل اغلب رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها ترجیح می‌دهند از برنج پاکستانی استفاده کنند.

بررسی ویژگی‌های ظاهری برنج پاکستانی و ایرانی

برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که بر اساس آن از ویژگی‌های ظاهری متفاوتی نیز برخوردار است. اما اغلب برنج‌های پاکستانی دانه بلند بوده و ظاهری یک دست دارند.

بررسی عطر و طعم برنج ایرانی و پاکستانی

در بررسی عطر و طعم برنج پاکستانی و ایرانی نیاز به هیچ توضیحی نخواهد بود، چرا که همه ما می‌دانیم برنج اصیل ایرانی از نظر طعم، عطر و بو حرف اول را در میان سایر برنج‌های خارجی از جمله برنج پاکستانی می زند.

سخن پایانی

با توجه به بررسی‌هایی که در خصوص تفاوت‌ برنج پاکستانی و ایرانی صورت گرفت، دریافتیم که برنج داخلی از نظر کیفیت، طعم و سلامت نسبت به برنج پاکستانی ارجحیت دارد. در کشورمان مراکز اینترنتی معتبری وجود دارد که به فروش عمده انواع برنج با کیفیت ایرانی با قیمت مناسب می‌پردازند. بر همین اساس برای خرید اینترنتی برنج ایرانی می‌توانید به وبسایت برنج نوشیکا مراجعه کنید.

تماس : 02177653595 – 09931497459

اشتراک گذاری