امروز برابر است با :1403-02-18

ترک اعتیاد گوشی موبایل + برنامه ترک گوشی همراه کودک و نوجوان

ترک اعتیاد به گوشی موبایل در کودک و نوجوان جایگزین آن برای پیشرفت و درس خواندن حتی در کنکور برنامه هایی برای ترک عادت به موبایل چیست؟ آیا نگران استفاده از تلفن یا اینترنت خود هستید؟ این نکات در ترک اعتیاد به گوشی های موبایل یا همراه برای همه سنین و راهکارها و برنامه ترک اعتیاد موبایل برای کودک و نوجوان و بزرگسالان می تواند به شما کمک کند این عادت را رها کنید و زندگی خود را چه در فضای آنلاین و چه در خارج از منزل متعادل کنید.

اعتیاد به گوشی هوشمند موبایل چیست؟

در حالی که یک گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه می تواند ابزار بسیار سازنده ای باشد، استفاده اجباری از این دستگاه ها می تواند در کار، مدرسه و روابط تداخل ایجاد کند. وقتی بیشتر از تعامل با افراد واقعی در رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌ها وقت می‌گذارید، یا نمی‌توانید خود را از چک کردن مکرر متن‌ها، ایمیل‌ها یا برنامه‌ها منع کنید . حتی اگر پیامدهای منفی در زندگی‌تان داشته باشد ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد. ارزیابی کنید استفاده خودتان را از گوشی تلفن همراه.

اعتیاد به گوشی‌های هوشمند یا همان موبایل ، که گاهی اوقات به‌عنوان «نوموفوبیا» (ترس از بدون تلفن همراه) شناخته می‌شود، اغلب ناشی از مشکل استفاده بیش از حد از اینترنت یا اختلال اعتیاد به اینترنت است. از این گذشته، به ندرت خود گوشی یا تبلت است که اجبار را ایجاد می کند، بلکه بازی ها، برنامه ها و دنیای آنلاینی است که ما را به آن متصل می کند.

انواع اعتیاد به گوشی‌های هوشمند موبایل

روابط مجازی و اعتیاد

روابط مجازی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های دوستیابی، پیام‌رسانی و پیام‌رسانی می‌تواند تا جایی گسترش یابد که دوستان مجازی و آنلاین از روابط واقعی مهم‌تر شوند. همه ما زوج‌هایی را دیده‌ایم که در یک رستوران کنار هم نشسته‌اند و یکدیگر را نادیده می‌گیرند و در عوض با گوشی‌های هوشمند خود درگیر می‌شوند.

در حالی که اینترنت می تواند مکانی عالی برای ملاقات با افراد جدید، ارتباط مجدد با دوستان قدیمی یا حتی شروع روابط عاشقانه باشد، روابط آنلاین جایگزین سالمی برای تعاملات واقعی نیستند. دوستی‌های آنلاین می‌توانند جذاب باشند زیرا تمایل دارند در یک حباب وجود داشته باشند و تحت فشارهای مشابهی مانند روابط نامرتب و در دنیای واقعی نباشند. استفاده اجباری از برنامه های دوستیابی می تواند تمرکز شما را به پیوندهای کوتاه مدت به جای ایجاد روابط بلندمدت تغییر دهد.

بار اطلاعات اضافی

اضافه بار اطلاعات وب گردی اجباری، تماشای فیلم، بازی کردن، یا بررسی فیدهای خبری می تواند منجر به کاهش بهره وری در محل کار یا مدرسه شود و شما را برای ساعت ها منزوی کند. استفاده اجباری از اینترنت و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند می‌تواند باعث شود که سایر جنبه‌های زندگی خود، از روابط واقعی گرفته تا سرگرمی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی را نادیده بگیرید.

عوارض اعتیاد به گوشی های هوشمند و اینترنت

افزایش تنهایی و افسردگی

در حالی که ممکن است به نظر برسد که از دست دادن خود در فضای مجازی به طور موقت احساساتی مانند تنهایی، افسردگی و کسالت را تبخیر می کند، اما در واقع می تواند احساس بدتری را در شما ایجاد کند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که بین استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی و افسردگی و اضطراب همبستگی وجود دارد. کاربران، به ویژه نوجوانان، تمایل دارند خود را به طور نامطلوب با همسالان خود در رسانه های اجتماعی مقایسه کنند و احساس تنهایی و افسردگی را ترویج کنند.

برای ترک اعتیاد به گوشی های هوشمند به خود کمک کنید!

محرک ها را شناسایی کنید

محرک هایی را که باعث می شود به گوشی خود دست پیدا کنید را بشناسید. آیا زمانی است که شما تنها هستید یا بی حوصله؟ به عنوان مثال، اگر با افسردگی، استرس یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، استفاده بیش از حد از گوشی هوشمند شما ممکن است راهی برای تسکین خلق و خوی سخت باشد. در عوض، راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری را برای مدیریت خلق و خوی خود پیدا کنید، مانند تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب.

تفاوت ها را درک کنید

تفاوت بین تعامل حضوری و آنلاین را درک کنید. انسان موجودی اجتماعی است. قرار نیست ما منزوی باشیم یا برای تعامل انسانی به فناوری تکیه کنیم. تعامل اجتماعی رو در رو با شخص دیگری.

برقراری تماس چشمی، پاسخ به زبان بدن می تواند باعث شود احساس آرامش، امنیت و درک داشته باشید و به سرعت استرس را از بین ببرید. تعامل از طریق متن، ایمیل یا پیام، این نشانه‌های غیرکلامی را دور می‌زند، بنابراین تأثیر یکسانی بر سلامت عاطفی شما نخواهد داشت. علاوه بر این، دوستان آنلاین نمی‌توانند هنگام وقوع بحران، شما را در آغوش بگیرند، در هنگام بیماری به دیدار شما بروند، یا یک مناسبت شاد را با شما جشن بگیرند.

گام به گام استفاده از گوشی هوشمند خود را تغییر دهید

برای اکثر مردم، کنترل استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت به معنای ترک بوقلمون سرد نیست. به آن بیشتر شبیه رژیم گرفتن فکر کنید. همانطور که هنوز نیاز به غذا خوردن دارید، احتمالا هنوز هم نیاز دارید که از تلفن خود برای محل کار، مدرسه یا ارتباط با دوستان خود استفاده کنید. هدف شما باید کاهش استفاده از سطوح سالم تر باشد.

گوشی یا تبلت خود را به رختخواب نبرید

نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش اگر در عرض دو ساعت قبل از خواب استفاده شود می تواند خواب شما را مختل کند. دستگاه ها را خاموش کنید و آنها را یک شب در اتاق دیگری بگذارید تا شارژ شوند. به جای خواندن کتاب های الکترونیکی در تلفن یا رایانه لوحی خود در شب، یک کتاب بردارید. شما نه تنها خواب بهتری خواهید داشت، بلکه تحقیقات نشان می دهد که مطالب بیشتری را که خوانده اید به خاطر خواهید آورد.

فعالیت جایگزین

استفاده از گوشی هوشمند خود را با فعالیت های سالم تری جایگزین کنید. اگر بی حوصله و تنها هستید، مقاومت در برابر میل به استفاده از گوشی هوشمند می تواند بسیار دشوار باشد. برنامه ای برای راه های دیگر برای پر کردن زمان داشته باشید، مانند مدیتیشن، خواندن کتاب، یا چت حضوری با دوستان.

بازی “پشته تلفن” را بازی کنید.

گذراندن وقت با دیگر معتادان به گوشی های هوشمند؟ بازی “پشته تلفن” را بازی کنید. وقتی با هم ناهار، شام یا نوشیدنی می خورید، از همه بخواهید گوشی های هوشمند خود را رو به پایین روی میز بگذارند. حتی با وزوز و بوق تلفن ها، هیچ کس اجازه ندارد دستگاه خود را بگیرد. اگر کسی نتواند در برابر چک کردن گوشی خود مقاومت کند، آن شخص باید چک را برای همه تحویل بگیرد.

حذف برنامه های اضافی

برنامه های رسانه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید تا بتوانید فقط فیس بوک، توییتر و موارد مشابه را از رایانه خود بررسی کنید. و به یاد داشته باشید: آنچه از دیگران در رسانه های اجتماعی می بینید به ندرت بازتابی دقیق از زندگی آنهاست – مردم جنبه های مثبت زندگی خود را مبالغه می کنند و شک و تردیدها و ناامیدی هایی را که همه ما تجربه می کنیم را مورد توجه قرار می دهند. صرف زمان کمتر برای مقایسه نامطلوب خود با این نمایش های سبک می تواند به تقویت روحیه و احساس ارزشمندی شما کمک کند.

کمتر چک کردن گوشی

محدود کردن چک ها اگر اجباراً هر چند دقیقه یکبار گوشی خود را چک می‌کنید، با محدود کردن چک‌های خود به هر 15 دقیقه یکبار، خود را از شیر بگیرید. سپس هر 30 دقیقه یک بار، سپس هر ساعت یک بار. اگر به کمک نیاز دارید، برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به‌طور خودکار زمان دسترسی به تلفن خود را محدود کنند.

ترس از دست دادن خود را مهار کنید

بپذیرید که با محدود کردن استفاده از گوشی هوشمند خود، احتمالاً دعوت‌ها، اخبار فوری یا شایعات جدید را از دست خواهید داد. اطلاعات زیادی در اینترنت موجود است، به هر حال تقریباً غیرممکن است که در بالای همه چیز باقی بمانید. پذیرش این امر می تواند رهایی بخش باشد و به شکستن اتکای شما به فناوری کمک کند.

ترک اعتیاد به گوشی کودک یا نوجوان

هر پدر و مادری که سعی کرده است کودک یا نوجوانی را از تلفن هوشمند یا تبلت دور کند، می‌داند که جدا کردن کودکان از رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های پیام‌رسان یا بازی‌ها و ویدیوهای آنلاین چقدر چالش برانگیز است. نوجوانان بلوغ کافی برای محدود کردن استفاده از گوشی هوشمند خود را ندارند، اما صرفاً مصادره دستگاه اغلب می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و باعث ایجاد اضطراب و علائم ترک در کودک شما شود. در عوض، راه‌های زیادی برای کمک به فرزندتان برای یافتن تعادل سالم‌تر وجود دارد:

الگوی خوبی باشید

کودکان انگیزه قوی برای تقلید دارند، بنابراین مهم است که خودتان استفاده از تلفن هوشمند و اینترنت خود را مدیریت کنید. وقتی به تلفن یا تبلت خود خیره شده اید، از فرزندتان بخواهید که میز شام را از برق بکشد، خوب نیست. اجازه ندهید که استفاده از گوشی هوشمند شما، حواس را از تعاملات والدین و فرزند منحرف کند.

مناطق «بدون تلفن» ایجاد کنید

استفاده از تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها را به یک قسمت مشترک از خانه محدود کنید تا بتوانید فعالیت فرزندتان را زیر نظر داشته باشید و زمان آنلاین را محدود کنید. تلفن ها را از روی میز شام و اتاق خواب ها ممنوع کنید و اصرار کنید که بعد از ساعت مشخصی در شب خاموش شوند.

سایر علایق و فعالیت های اجتماعی را تشویق کنید. کودک خود را با قرار دادن سایر سرگرمی ها و فعالیت ها، مانند ورزش های گروهی، پیشاهنگی ها و باشگاه های بعد از مدرسه، از صفحه نمایش دور کنید. وقت خود را به عنوان یک خانواده بدون برق بگذرانید.

در مورد مسائل اساسی با فرزندتان صحبت کنید

استفاده اجباری از گوشی هوشمند می تواند نشانه مشکلات عمیق تر باشد. آیا فرزند شما در تناسب اندام مشکل دارد؟ آیا اخیراً تغییر عمده ای مانند نقل مکان یا طلاق رخ داده است که باعث استرس می شود؟ آیا فرزند شما از مشکلات دیگری در مدرسه یا خانه رنج می برد؟

کمک بگیر. نوجوانان اغلب بر علیه والدین خود طغیان می کنند، اما اگر اطلاعات مشابهی را از یک مقام دیگر بشنوند، ممکن است تمایل بیشتری به گوش دادن داشته باشند. یک مربی ورزشی، پزشک یا دوست خانوادگی محترم را امتحان کنید. اگر نگران استفاده فرزندتان از گوشی هوشمند هستید، از مشاوره حرفه ای نترسید.

اشتراک گذاری