امروز برابر است با :1403-02-30

آیا رژیم دوکان واقعا به کاهش وزن کمک می کند؟

آیا از راز تغییرات جنیفر لوپز و کیت میدلتون برای کاهش وزن را می‌ پرسید؟ طبق گزارش ها، بازیگر آمریکایی و سلطنتی بریتانیا، هر دو از رژیم غذایی دوکان کم کربوهیدرات با پروتئین بالا پیروی می کنند که توسط پزشک فرانسوی دکتر پیر دوکان در دهه 1970 ابداع شد.

طبق مطالعه ای در سال 2021 ، این رژیم غذایی مد روز با هدف کاهش مصرف کربوهیدرات و چربی در مرحله اول رژیم، با مصرف انحصاری پروتئین، و به دنبال آن سه مرحله دیگر، با تدریجی و آهسته است.

رژیم غذایی دوکان شامل چه مواردی می شود؟

رژیم دوکان دارای چهار مرحله اولیه است. طبق وب سایت رسمی آنها، ابتدا مرحله حمله می آید. این شامل پروتئین خالص است و به 68 غذای با پروتئین بالا امکان کاهش وزن فوری و قابل توجه را می دهد.

مرحله دوم، مرحله کروز است که هدف آن رسیدن به وزن واقعی است. این مرحله 32 سبزی را اضافه می کند که می توان از بین 100 غذای طبیعی انتخاب کرد. متوسط ​​طول این مرحله براساس برنامه‌ ای 3 روزه برای هر پوندی است که می‌ خواهید کم کنید.

مرحله سوم مرحله تثبیت است که برای جلوگیری از اثر افزایش وزن مجدد طراحی شده است و با اجازه دادن تدریجی به غذاهای ممنوعه قبلی در کیفیت محدود طراحی شده است.

این مرحله از برنامه ای 5 روزه به ازای هر پوند از دست رفته در مرحله کروز پیروی می کند. مرحله سوم نیز باید شامل یک روز پروتئین خالص در روز پنجشنبه باشد.

مرحله تثبیت که باید تا آخر عمر دنبال شود

  • 3 قاشق غذاخوری سبوس جو دوسر در روز.
  • 20 دقیقه پیاده روی روزانه و انتخاب پله در صورت امکان.
  • به دنبال پروتئین خالص پنجشنبه.

خطرات سلامتی مرتبط با رژیم غذایی دوکان؟

ماهیت محدود کننده رژیم ممکن است منجر به کمبودهای تغذیه ای، به ویژه در ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گروه های غذایی محدود شود.

کاهش وزن سریع همچنین می‌ تواند خطر ابتلا به سنگ‌ های صفراوی را افزایش دهد و افرادی که از قبل شرایط سلامتی دارند، مانند مشکلات کلیوی یا مشکلات قلبی عروقی، باید احتیاط کنند یا از رژیم غذایی خودداری کنند.

چه کسانی باید از این رژیم اجتناب کنند؟

زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی عروقی یا سایر شرایط پزشکی باید از رژیم دوکان به دلیل ماهیت محدود کننده و خطرات بالقوه سلامتی آن اجتناب کنند.

آیا رژیم غذایی دوکان پایدار است؟

در حالی که برخی افراد ممکن است موفقیت اولیه را با رژیم دوکان تجربه کنند، پایداری طولانی‌ مدت آن مشکوک است. محدودیت‌ های شدید در برخی گروه‌ های غذایی ممکن است منجر به احساس محرومیت شود و به مرور زمان رعایت آن را چالش‌ برانگیز کند.

علاوه بر این، کاهش وزن سریع تجربه شده در مراحل اولیه ممکن است در دراز مدت بدون اتخاذ تغییرات پایدار در شیوه زندگی پایدار نباشد.

دوکان یک رژیم غذایی گرسنگی و ماهیت بسیار محدود کننده است

اگرچه رژیم دوکان محدودکننده است، اما یک رژیم غذایی واقعی برای گرسنگی نیست. با این حال، محدودیت‌ های شدید در برخی از گروه‌ های غذایی ممکن است باعث ایجاد احساس محرومیت شود، که به طور بالقوه منجر به الگوهای غذایی نامنظم می‌ شود و پیروی طولانی‌ مدت را به چالش می‌ کشد.

آیا رژیم غذایی با پروتئین بالا منجر به مشکلات کلیوی می شود

در حالی که شواهد محدودی برای حمایت از این ادعا در افراد سالم وجود دارد، افرادی که از قبل مشکلات کلیوی دارند باید احتیاط کنند و قبل از شروع رژیم غذایی با پروتئین بالا با متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

اشتراک گذاری