امروز برابر است با :1403-02-13

نقش تغذیه در ترک اعتیاد + چی بخوریم ؟

مصرف مواد به دو شکل به بدن آسیب می‌رساند؛ اول آنکه خود مواد برای بدن ضرر دارد و دوم این که مصرف مواد، بر عادات غذایی اثر می‌گذارد و تغییراتی منفی در سبک زندگی فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند. ترک اعتیاد نیز به دلیل تغییراتی که در سوخت و ساز بدن یا عملکرد اندام‌ها به وجود می‌آورد، مشکلاتی را برای فرد به همراه می‌آورد.

ترک اعتیاد ، شامل تغییر عادات و رفتار منفی به نوع مثبت است. تغذیه مناسب، استراحت و آرامش و ورزش، نقش مهمی در انجام این تغییر به طور موفقیت آمیز دارند. انتخاب درست و سالم مواد غذایی، برای رسیدن به شیوه سالم زندگی، اهمیت دارد.

معتادین، به دلیل عدم توجه به برنامه غذایی خود، دچار اختلالات گوارشی متعددی مثل: اسهال، یبوست، عدم توانایی در هضم درست غذاها به همراه کاهش اشتها می باشند. در نتیجه، این افراد دارای نیازهای تغذیه ای خاصی هستند. غذای این افراد باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی باشد تا بتواند بافت ها و اندامهای از بین رفته بدنشان را مجدداً بسازد و عملکرد سیستم عصبی و گوارشی را بهبود بخشد.

در طول دوره ترک اعتیاد چه تغذیه ای داشته باشیم؟

در واقع می‌توان گفت تغذیه مناسب در کاهش درد خماری نیز تأثیر می‌گذارد. پس در صورتی که در تلاش برای ترک اعتیاد هستید، رعایت رژیم غذایی مناسب حائز اهمیت است؛ چرا که روند ترک را برای شما آسان‌تر می‌کند.

  • پروتئین‌ها (گوشت قرمز، قارچ، اسفناج، ماست، تخم مرغ، سینه مرغ)
  • فیبر سبزیجات، میوه‌ها (آب میوه‌ها شامل نمی ‌شوند)، ذرت، نخود فرنگی
  • امگا 3 (ماهی، میگو، روغن کتان، روغن گردو، تخم مرغ)
  • آنتی اکسیدان‌ها (فلفل، سیب زمینی شیرین، میوه‌های قرمز، گردو)
  • ویتامین‌ها (میوه‌ها، حبوبات)
  • مواد معدنی (شیر، سیب زمینی، خشکبار، ماهی، سبزیجات برگ سبز)

بهتر است از این شش گروه مواد غذایی در رژیم غذایی دوران ترک اعتیاد استفاده شود. در صورت مصرف حداقل دو بار در روز نتایج مفیدتری حاصل می‌شود.

تغذیه در ترک اعتیاد هروئین و مورفین (برای ترک هروئین چه بخوریم؟)

افرادی که مواد افیونی مانند هروئین و مورفین استفاده می‌کنند اغلب به دلیل علائم ترک هروئین و مورفین با یبوست و مشکلات سیستم گوارشی خود روبرو می‌شوند. در هنگام سم زدایی بر روی یک رژیم غذایی با فیبر بالا تمرکز کنید از جمله سبزیجات برگ دار، غلات سبوس دار، لوبیا و نخود فرنگی.

رژیم غذایی مناسب برای دوران سم زدایی محرک ها (کراک و مت آمفتامین)

محرک ها (مانند کراک و مت آمفتامین) اغلب باعث می‌شوند تا فرد مصرف کننده چندین روز بیدار بماند که در نهایت باعث ایجاد کمبودهای غذایی در بدن او می‌شود. برای بازگشت به مسیر طبیعی در هنگام سم زدایی، وعده‌های غذایی متعادلی را که شامل پروتئین و منابع امگا 3 است بخورید. امگا 3 مزایای زیادی از جمله کاهش خطر بیماری عروق کرونر، قلب و افسردگی دارد. ماهی، روغن کانولا، بذر کتان، تخم مرغ و محصولات لبنی همه از منابع عالی این ماده مغذی هستند.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

تغذیه در دوران ترک تریاک هم مانند مواد مخدر دیگر که به آن‌ها اشاره کردیم بسیار مهم است چرا که در اثر مصرف مواد معده و سیستم گوارش این افراد ضعیف شده و بنابراین مهم است که چه مواد غذایی را مصرف می‌کنند. اما نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این افراد با توجه به ضعف معده باید غذای خود را در وعده‌های بیشتر و حجم کمتر مصرف کنند تا هضم غذا برایشان راحت‌تر باشد

حتما مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبرها و سبزیجات، میوه ها را در رژیم غذایی خود در دوران ترک تریاک قرار دهید.

مایعات فراوان مهم‌ترین عامل موثر در درمان اعتیاد

تا اینجا همه غذاهای مناسب برای ترک اعتیاد را شناختیم، اما این نکته را فراموش نکنیم که نوشیدن مایعات فراوان خصوصاً شیر تازه جزو مهم‌ترین مواد غذایی هستند که می توانند روند سم زدایی را تسریع کنند.

نوشیدن شیر نه تنها باعث رساندن کلسیم و پروتئین به بدن این افراد می شود، بلکه به ترمیم بافت دهان، مجاری تنفسی و ریه ها نیز کمک می کند. نوشیدن آب هم می تواند به جذب مواد غذایی دیگر، افزایش میزان سم زدایی، جلوگیری از یبوست و تصفیه کبد و کلیه ها کمک کند.

نکته مهم در رابطه با تغذیه دوران ترک اعتیاد

نکته مهم در غذاهای مفید برای ترک اعتیاد ، زمان غذا خوردن و میزان آن است. متخصصان ترک اعتیاد همواره توصیه می‌کنند وعده‌های غذایی به ویژه مواد پروتئینی را در حجم کم افزایش دهید. بهتر است مواد پروتئینی را در دو وعده و در حجم 15 تا 20 گرم مصرف کنید. پروتئین‌ها باعث عضله سازی و هماهمنگ کردن هورمون هایی که در رفتار تاثیر دارند میشوند و احساس ناخوشی و خشم را در فرد کاهش میدهند.

هیچ‌گاه به خود گرسنگی ندهید و پیش از آن که سیر شوید از غذا دست بکشید. بهتر است هر 2 الی 3 ساعت یکبار غذا بخورید. افراد معتاد باید در دوران نقاهت خود هر روز صبحانه سالم و کاملی بخورند و در طول روز از آجیل به عنوان میان وعده استفاده کنند. مصرف این مواد غذایی برای بهبود عملکرد روده و معده و جلوگیری از افت قند خون مؤثر است.

اشتراک گذاری