امروز برابر است با :1403-02-06
سریال پیکی بلایندرز

تماشای سریال پیکی بلایندرز را از دست ندهید!

مجله چرخونکی : در سال ۱۹۱۹ و بعد از جنگ جهانی اول، پیکی بلایندرز یک گروه خانوادگی مستقر در بیرمنگام انگلستان است. داستان بر روی گروه رومانیایی پیکی بلایندرز و بلندپروازی‌ها و رئیسشان، تامی شلبی متمرکز است.

پیکی بلایندرز مجموعه ای بود که تماشاگران را به وجد آورد. یکی از دلایل محبوبیت سریال پرستاره‌ی پیکی بلایندرز ( که در زبان فارسی به دار و دسته‌ی کورها ترجمه شده است) بازیگران آن است.

گروهی از بازیگران به رهبری کیلیان مورفی (Cillian Murphy)، هلن مک‌کروری (Helen McCrory) و پل اندرسون (Paul Anderson) در نقش‌های تامی شلبی، الیزابت پولی گری و آرتور شلبی، اعضای ارشد باند پیکی هستند.

کارآگاه ویژه چستر کمپل به دستور نیروی شهربانی سلطنتی از بلفست به بیرمنگام فرستاده می‌شود تا شهر را از وجود ارتش جمهوری‌خواه ایرلند، کمونیست‌ها، گروه‌های خرابکار و جنایتکاران پاک کند.

در این مسیر وجود پیکی بلایندرز نظرش را جلب می‌کند. وینستون چرچیل ، کمپل را مأمور رسیدگی به اغتشاشات بیرمنگام و بازیابی مهمات جنگی می‌کند که قرار بود به لیبی منتقل شود.

شوک به سریال پیکی بلایندرز با مرگ هلن مک‌کروری (عمه پالی)

خبر مرگ هلن مک‌کروری در نقش عمه پالی که یکی از ستون‌های اصلی گنگ پیکی بلایندرز بود، تمام دوست‌داران این سریال را در بهت و ناباوری فرو برد.

شخصیت دوست داشتنیی پولی در بزنگاه‌های مهم سریال وارد عمل شده و بارها توانسته بود پیکی‌ها را نجات دهد. اما چالشی که گروه نویسندگان و کارگردانی این سریال پس از مرگ هلن مک‌کروری با آن روبرو شدند، می‌تواند به یک فرصت تبدیل شود.

آیا پیکی بلایندرز یک موضوع واقعی بوده ؟

گروه پیکی بلایندرز واقعا وجود داشته اند ، یک گروه جنایتکار در بیرمنگام انگلستان بودند که اعضای این گروه از لباس های مخصوص استفاده میکردند، از جمله کلاه های صاف لبه دار که تیغ هایی به لبه کلاهشان دوخته بودند و از آن به عنوان سلاح استفاده میکردند ، البته صحت این مطلب تایید نشده و در حد یک فرضیه است.

در سریال پیکی بلایندرز افراد گروه از این کلاه های لبه دار که تیغ هایی در آن ها مخفی کرده اند برای کور کردن دشمنانشان استفاده میکنند. قدرتمندترین عضو پیکی بلایندرز توماس گیلبرت با نام مستعار کوین مانی است که در سریال با نام توماس شلبی معرفی شده است. از جمله کارکترهای واقعی این سریال وینستون چرچیل ، جسی عدن ، بیلی کیمبر و اوسوالد موسلی هستند.

این گروه گرچه وجود داشتند امّا داستان سریال بر اساس تخیلات نویسنده ساخته شده است. پیکی بلایندرزهای حقیقی خیلی سال قبل از ۱۹۱۹ وجود داشتند ، در صورتی که این سریال از سال ۱۹۱۹ و بعد از پایان جنگ جهانی اول و بازگشت برادران شلبی به خانه آغاز می شود.

استیون نایت خالق سریال جذاب و دیدنی پیکی بلایندرز در مورد نوشتن فیلمنامه این مجموعه این چنین توضیح داده است :
پدرم خاطراتی از زمانی که ۹ یا ۱۰ ساله بود نقل میکرد و میگفت این افراد بسیار خوش لباس و به شدت قدرتمند بودند. آنها در محله ای که هیچ کس پولی در بساط نداشت ثروتمند بودند و صد البته گانگستر !

جنگ تمام عیار توماس شلبی و موزلی

تقریبا یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل پنجم سریال جدال بین موزلی و توماس شلبی بود. در آخرین قسمت فصل پنجم سریال تمام نقشه‌های توماس برای کشتن موزلی در مراسم سخنرانی‎اش ، نقش بر آب شد. حالا در ابتدای این فصل توماس باید تقاص این کار خود را پس بدهد. به نظر شما چه سرگذشتی در انتظار توماس و موزلی است؟

جوایز و افتخارات سریال پیکی بلایندرز (Peaky Blinders)

این سریال در جشنواره‌ی Biarritz International Festival (جشنواره بین المللی برنامه نویسی سمعی و بصری بیاریتز) سه جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد (برای کیلین مرفی در نقش توماس شلبی)، جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن (برای هلن مک‌کروری در نقش عمه پالی) و جایزه‌ی بهترین جایزه‌ی موسیقی متن سریال برای مارتین فیپس را به همراه آورد.

همچنین در جشنواره‌ی BAFTA Television Craft Awards یا همان جشنواره‌ی بفتا، سریال پیکی بلایندرز توانست جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای اوتو بتورثت و جایزه‌ی بهترین نورپردازی و تصویربرداری را برای جرج استیل به همراه بیاورد.

همچینی جایزه‌ی بهترین سریال تلوزیونی در جشنواره‌ی بفتا به تیم سازنده‌ی سریال پیکی بلایندرز اهدا شد. همچنین در جشنواره‌های دیگری همچون TV Choice Awards ، جشنواره‌ی Irish Film and Television Awards و جشنوراه‌ی RTS Craft & Design Awards سریال پیکی بلایندرز توانسته جوایزی را از آن خود کند.

نکته ها در این سریال جالب چیست ؟

داستان Peaky Blinders ، مانند هر نوع باند دیگری ، درباره گروهی است که با شکست دشمنان و مخالفان خود از طریق توطئه های هوشمندانه به قدرت می رسند و البته جنایتکارانی که آنها را با هم می کشند و اعدام می کنند.

البته ، همه مطالب موجود در داستان پایک بلایندرز فقط قتل و جنایت نیست و بسیاری از موضوعات سیاسی ، اجتماعی و گاهی مذهبی وجود دارد ، برخی از دوره تاریخی این سریال و برخی دیگر ، مانند نژادپرستی. فمینیسم امروزه همچنان یک موضوع داغ فرهنگی و اجتماعی است.

اشتراک گذاری