امروز برابر است با :1403-02-13

از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم + آیا بیماری دوقطبی قابل درمان است؟

از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم آیا بیماری دوقطبی قابل درمان است . اختلال دوقطبی در زنان دوقطبی و مردان انواع مختلفی دارد. منظور از اختلالات دو قطبی نوع ۱ وضعیتی است که فرد در آن به‌مدت دست کم یک هفته دچار یک دوره‌ی کامل شیدایی می‌شود. در این وضعیت ممکن است افسردگی را هم تجربه کند یا نکند.
اختلال دوقطبی موجب بروز دوره های رفتاری متفاوت در فرد می شود. دوره شیدایی و دوره افسردگی. دوره شیدایی زمانی است که فرد خلق وخوی بسیار فعالی دارد و دوره افسردگی زمانی است که فرد به شدت آرام و افسرده به نظر می رسد. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است در مدیریت رفتارهای روزانه خود در مدرسه و یا محل کار و هم چنین حفظ روابط عاطفی خود مشکل داشته باشند.
علاوه بر آن، آن‌ها دارای ویژگی هستند که می‌تواند خطرناک باشد؛ فعالیت‌های هدایت شده توسط هدف. برای مثال، کسی که جنون را تجربه می‌کند، ممکن است تمام شب را بیدار مانده و خانه را تمیز کند. از جنون رفتارهایی حاصل می‌شود، که می‌تواند منجر به رفتارهای بسیار خطرناک، و یا حتی بستری شدن در بیمارستان شود.

انواع اختلال دو قطبی

  • بیماری دوقطبی نوع ۱: مانیا همراه یا بدون افسردگی
  • بیماری دوقطبی نوع ۲: هایپومانیا (حالت خفیفی از مانیا) به اضافه افسردگی.

از کجا بفهمم بیماری دو قطبی دارم

  • اعتماد به نفس بیش از حد یا بزرگنمایی، شامل باورهای غیرمنطقی نسبت به توانایی و قدرت خود
  • کاهش نیاز به خواب
  • پرحرفی غیرعادی یا نیاز به صحبت
  • هجوم ایده یا افکار
  • پرت شدن حواس
  • افزایش هدف‌گذاری، مانند پروژه‌های کاری یا درسی، یا فعالیت‌های بی‌هدف (بی‌قراری روانی-حرکتی)
  • شرکت در فعالیت‌هایی که احتمال پیامد منفی آن ها بالاست. مثل خرید بی‌رویه، سکس بی‌پروا، سرمایه‌گذاری بدون فکر

آیا بیماری دوقطبی قابل درمان است؟ رعایت این موارد می تواند زندگی شما را بهبود بخشد

  • برنامه‌ای تنظیم کنید

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دریافتند در صورت رعایت برنامه روزانه، این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا روحیه‌ی خود را کنترل کنند.به خوابتان توجه کنید.

  • خواب مناسب

این امر به ویژه برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مهم است. کمبود خواب گاهی می‌تواند باعث شیدایی در مبتلایان شود. همچنین می‌تواند نشانه شعله‌ور شدن علائم شما باشد. به عنوان مثال، فقط چند شب خواب کمتر ممکن است به این معنی باشد که یک دوره جنون در حال شروع است. یا اگر خیلی بیشتر از حالت عادی شروع به خوابیدن می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که افسرده هستید.ورزش کنید.

  • ورزش

چه اختلال دو قطبی داشته باشید و چه نداشته باشید، ورزش می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخوی شما شود و احتمالاً بهتر هم خواهید خوابید اگر اکنون فعالیتی ندارید، با پزشکتان مشورت کنید که آیا برای شروع از سلامتی کافی برخوردار هستید یا خیر. از فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی با یک دوست شروع کنید و به‌تدریج در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه در روز تمرین کنید.تغذیه سالمی داشته باشید.

  • تغذیه سالم

رژیم خاصی برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی وجود ندارد. اما درست مثل بقیه، انتخاب انواع مناسب غذاها می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و مواد مغذی مورد نیاز را به شما ارائه دهد. روی اصول تمرکز کنید: میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل را ترجیح دهید و مصرف چربی، نمک و شکر را کاهش دهید.استرس‌تان را مدیریت کنید.

  • مدیریت استرس

اضطراب می‌تواند علائم خلقی را در بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بدتر کند. پس برای آرامشتان وقت بگذارید. دراز کشیدن جلوی تلویزیون و تماشای آن یا بالا پایین کردن شبکه‌های اجتماعی‌تان بهترین راه نیست. در عوض، تمرکز بیشتری بر روی یوگا یا انواع دیگر ورزش‌ها داشته باشید. مدیتیشن انتخاب خوب دیگری است. یک روش آسان برای انجام این کار این است که به راحتی بر روی تنفس خود چند دقیقه تمرکز کنید، اجازه دهید افکار دیگر بیایند و بدون توجه زیاد به آن‌ها بروند.

اختلال دوقطبی در کودکان

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان حقیقتا امری دشوار و بحث برانگیز است. زیرا علائم اختلال دوقطبی در کودکان نسبت به اختلال دوقطبی شخصیتی در بزرگسالان متفاوت است و ممکن است استاندارهای لازم برای تشخیص اختلال دوقطبی شخصیتی را نداشته باشند. هم چنین بسیاری از علائم اختلال دوقطبی در کودکان با علائم سایر اختلالات خلقی کودکان مانند بیش فعالی هم پوشانی دارد. پیشرفت های اخیر علم روانشناسی موجب شده است تا تشخیص علائم اختلال دوقطبی در کودکان ساده تر باشد، هرچند این کار ممکن است هفته ها و یا ماه ها به طول بیانجامد. ممکن کودک شما به مراقبت های ویژه یک روان درمانگر متخصص اختلال دوقطبی در کودکان نیاز داشته باشد.

نقش والدین در اختلال دوقطبی در کودکان

نقش والدین در اختلال دوقطبی در کودکان موثرتر از روش های روان درمانی و دارو درمانی است. والدین ابتدا باید بدانند اختلال دوقطبی چیست و علائم دوقطبی شیدایی را بشناسند. تشخیص به موقع، نقش بسیار موثری در درمان اختلال دوقطبی در کودکان دارد. برای مثال، والدین می توانند یک نمودار از تغییرات روزمره خلق و خو کودک خود تهیه کنند و آن را به درمانگر ارائه دهند تا درمانگر راحت تر بتواند این اختلال را تشخیص دهد و روش های درمانی مناسبی برای کودک برنامه ریزی کند.

سوالات متداول

طول عمر بیماران دوقطبی چقدر است؟

اختلال دوقطبی یک بیماری عصبی واقعی به شمار می آید که قادر به تغییر نحوه عملکرد مغز شما می باشد.

عشق در بیماران دوقطبی

به دلیل شرایط ذهنی خاص ، احساسات آنها ممکن است بیشتر از حد معمول نوسان داشته باشد و این باعث می شود رابطه آنها ناپایدار باشد.

عاقبت بیماران اختلال دوقبی چیست؟

با توجه به توضیحات داده شده در این مطلب این بیماری عوارض و علائم خاص خود را دارد و فرد مبتلا با کمک پزشکان می تواند روند زندگی بهتری داشته باشد.

فواید بیماری دوقطبی

شاید بتوان گفت انرژی و فعالیت بیشتر ولی در بازه های زمانی متفاوت که آن را هم با کمک مشاوران و پزشکان بایستی مدیریت کرد.

اشتراک گذاری