امروز برابر است با :1403-01-31
اجرا گذاشتن مهریه

قانون جدید اجرا گذاشتن مهریه 4101

مجله چرخونکی : ازدواج آثار مالی به دنبال دارد که مهم ترین آن مهریه است. مهریه مالی است که با انعقاد نکاح، مرد متعهد می شود که به همسر خود بپردازد. مهریه می تواند سکه ، پول ، مال منقول و غیر منقول و حتی انجام کاری مشخص از جانب مرد باشد. باید توجه داشت که مهریه باید مشخص و معین باشد. و مهریه دین است و بر عهده ی مرد می باشد.

مهریه می تواند به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد. عدم تعیین مهریه در نکاح دایم موجب بطلان نمی باشد. اما در عقد نکاح موقت حتما باید مهریه معین شود در غیر این صورت این امر موجب بطلان عقد می شود.

قانون جدید اجرا گذاشتن مهریه در یک نگاه

مطابق بخشنامه که توسط ریاست محترم قوه قضاییه صادر کرده و ناظر به اجرای بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه است کلیه محاکم ایران از پذیرش دادخواست مهریه در ابتدا بدون مراجعه قبلی به اداره ثبت منع شده اند.

با این توضیح که چه وکیل مهریه داشته باشید یا خودتان به شخصه اقدام میکنید گام اول مراجعه به دفتر ازدواجی است که عقد آنجا ثبت رسمی شده است و دادن درخواست صدور اجرائیه برای هر مقدار از مهریه. گام بعدی مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک ( اداره اجرای مهریه) است.

در اینجا اولا میشود زوج را ممنوع الخروج کرد و ثانیا میتوان اموال او را درخواست توقیف داد و اگر اموالی نباشد و مشخصلات را ندانید اداره مذکور از مراجعه ذی صلاح استعلام میکند مثل راهور یا بانک.
در صورتی که مال پیدا شود توقیف و ارزیابی و در ادامه به مزایده کذاشته میشود و اگر زوج معترض باشد مثل اینکه مستثنیات دین باشد حق اعتراض دارد. در نهایت اگر ظرف ۲ ماه مالی پیدا نشود و یا طرف ۶ ماه کار به نتیجه نرسد به درخواست زوجه یا وکیل او گواهی مبنی بر مراجعه به دادگاه صادر میشود.

اموال غیر قابل توقیف

بعضی از اموال قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود با اعتراض شوهر از توقیف آزاد می شود که در اصطلاح حقوقی به آنها مستثنیات دین گفته می شود که بر طبق ماده ۲۴ قانون محکومیت های مالی عبارت هستند از :

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکومٌ‌ علیه در حالت اعسار او باشد.
    اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکومٌ‌ علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم‌ٌعلیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود.
  • کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها.
  • وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌ وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است
  • تلفن مورد نیاز مدیون.
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌ بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

قانون جدید در به اجرا گذاشتن مهریه وجه نقد

با توجه به قوانین مربوط به پرداخت مهریه، در سال‌های اخیر اصلاحاتی صورت گرفته است. در گذشته برخی زنان با فریب و به قصد مطالبه مهریه، از مردان مهریه‌های سنگین می‌خواستند و بعد از عقد اقدام به مطالبه آن می‌نمودند و مردان که توان پرداخت نداشتند، به زندان‌ها می‌افتادند. اما امروزه دیگر چنین قانونی وجود ندارد و مردان تنها باید تا سقف 110 سکه را به زنان پرداخت نمایند و بیش از این مقدار، مجازات حبس ندارد.

مطابق با قانون مدنی در مورد مهریه وجه نقد، این نوع از مهریه باید به نرخ روز محاسبه شود و مرد وظیفه دارد وچجه مهریه را با فرمول‌های قانونی به نرخ روز محاسبه نموده و پرداخت نماید. محاسبات مبلغ مهریه با توجه به شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد تعیین می‌گردد.

گفتنی است که اگر مهریه تا سقف 20 میلیون تومان باشد، رسیدگی به آن از طریق دادن دادخواست به شورای حل اختلاف باید صورت گیرد و چنانچه بیش از 20 میلیون تومان باشد، زن می‌تواند هم از طریق دادگاه هم اداره ثبت یا همان دفتر ازدواج و طلاقی که در آن عقد کرده‌اند، اقدام به گرفتن مهریه خود کند.

با درخواست مهریه از طریق اداره ثبت، مرد در صورت داشتن مال و اموال منقول و غیر منقول، حساب بانکی و هر مالی که قابل پرداخت برای مهریه زن باشد، باید پرداخت را انجام دهد. در این روش با شناسایی اموالی که مرد تملک آن‌ها را دارد، توقیف اموال صورت می‌گیرد و می‌توان مرد را ممنوع الخروج از کشور کرد.

چرا که مهریه مانند دینی به گردن مرد است و اگر بخواهد آن را پرداخت نکند، فرار از دین محسوب شده و مجازاتی در انتظارش خواهد بود.
مطالبه مهریه از طریق دادگاه نیز برای مهریه‌های بالای 20 میلیون تومان می‌باشد و با داشتن مدارک شناسایی و سند ازدواج با مراجعه به دادگاه و ثبت دادخواست، می‌توان از طریق مراجع قضایی کار را دنبال کرد.

به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

با توجه به قوانینی که وجود دارد می توان بدون طلاق مهریه خود را اخذ کرد. پرونده مهریه به عنوان یک پرونده مالی به شمار می رود که با پرونده طلاق کاملا تفاوت دارد. یعنی اگر شما در طول زندگی قصد اخذ مهریه را داشته باشید می توانید با باز کردن پرونده مالی برای مهریه، مهریه خود را دریافت کنید. مراحلی که برای گرفتن مهریه در حین زندگی و بعد از طلاق انجام می گیرد هیچ تفاوتی با هم ندارد.

اشتراک گذاری