امروز برابر است با :1403-02-17

آیا ترمیم پرده بکارت صحت دارد

آیا ترمیم پرده بکارت صحت دارد ؟ به زبان عامیانه (دوختن پرده بکارت ) و قابل تشخیص است ؟ تجربیات کسانی که عمل هایمنوپلاستی انجام داده اند چیست؟ عمل ترمیم پرده بکارت یا به زبان عامیانه (دوختن پرده بکارت) یکی از روش‌هایی است که با وجود خطرات زیاد، دختران از آن برای حفظ آبروی خود استفاده می‌کنند. خانواده‌ها باید با نزدیک بودن به فرزندان خود، فضایی ایجاد کنند تا در صورت وقوع چنین رخدادهایی، دختران از حمایت خانواده ناامید نشوند.

پارگی پرده بکارت، اغلب حاصل وارد شدن جسم خارجی به واژن یا تحمل ضربات سخت به این ناحیه است. در این صورت، فرد می‌تواند احساس درد یا خونریزی را تجربه کند. با توجه به تنوع مدل‌های پرده مهبل، آسیب‌های وارده به آن نیز ممکن است دارای انواع گوناگونی باشد.

عوامل موثر در پارگی پرده بکارت :

  • رابطه جنسی همراه با دخول
  • خودارضایی با وارد کردن جسم خارجی در واژن
  • انجام جراحی‌های سنگین در ناحیه لگن
  • بروز تصادف، همراه با تحمل ضربات و فشار شدید در ناحیه لگن و واژن
  • تجاوز جنسی
  • انجام برخی فعالیت‌های سنگین

علائم بعد از پارگی بكارت

درد

برداشته شدن بکارت دردناک نیست اما به خاطر فشار به اطراف دهانه واژن کمی احساس درد و بیشتر احساس فشار و ناراحتی در این ناحیه وجود دارد. مگر اینکه به خاطر دخول اشتباه یا وحشیانه، واژن آسیب ببیند و یا پرده حلقوی کاملا برداشته نشود، در این صورت دخول دردناک خواهد بود.

دخترانی هم که جراحی ترمیم پرده بکارت یا هایمنوپلاستی را انجام داده اند و هایمن دوخته شده است، نسبت به بقیه افراد موقع پاره شدن هایمن درد بیشتری را تجربه می کنند.

خونریزی

ممکن است خانمی هیچ خونریزی نداشته باشد چون همانطور که گفتیم، بکارت رگ های خونی خیلی کمی دارد. ممکن است پارگی هایمن با چند قطره خون همراه باشد. افرادی که بیش از چند قطره خونریزی دارند، احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی هایمن شده اند.

عدم پارگی هایمن

ممکن است پرده بکارت با رابطه جنسی پاره نشود. این اتفاق خیلی رایج نیست ولی غیرممکن هم نیست و معمولا در بکارت های حلقوی رخ می دهد. در این نوع هایمن، بخش چسبیده به بافت دهانه واژن برداشته نمی شود و به خاطر دردی که موقع نزدیکی ایجاد می کند باید آن را با جراحی برداشت.

روش‌های ترمیم پرده‌ی بکارت

هنگامی که پرده بکارت پاره می‌شود و آسیب می‌بیند، به خودی خود بازسازی نمی‌شود. در واقع این بافت بعد از آسیب‌دیدن، توانایی ترمیم بافتی ندارد. اما برای ترمیم پرده بکارت به چه دکتری مراجعه کنیم؟ کسانی که رابطه‌ی جنسی داشته‌اند و پرده‌ی بکارتشان آسیب دیده‌است و می‌خواهند که آن را بازسازی کنند، باید به دکتر زنان مراجعه کنند که از راه‌های مختلفی به ترمیم آن می‌پردازد. بنابراین بازسازی پرده‌ی بکارت از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

جراحی ترمیم پرده‌ی بکارت

هایمنوپلاستی (hymenoplasty) یا عمل جراحی ترمیم بکارت، عملی است که طی آن کسی که قبلا به هر دلیلی باکرگی خود را از دست داده‌است، می‌تواند با بازسازی پرده‌ی بکارت، مجددا باکره به نظر بیاید. در این جراحی معمولا پرده‌ی بکارت به شکلی بازسازی می‌شود که بعد از برقراری رابطه جنسی، قابلیت خونریزی داشته‌باشد و باکرگی خانم را به این شکل نشان دهد. توجه داشته‌باشید که در هایمنوپلاستی از پرده‌ی بکارت مصنوعی استفاده نمی‌شود و خود بافت به شکلی جراحی می‌شود که دست‌نخورده جلوه کند.

 عمل ترمیم پرده‌ی بکارت که بقایا دارد!

شاید از خود بپرسید که دوختن پرده بکارت ممکن است؟ پاسخ جالب است. اگر کسی که باکرگی خود را از دست داده‌است، همچنان بقایای پرده‌ی بکارتش موجود باشد، می‌توان آن بخش‌ها را به هم دوخت و پرده را مجددا سالم کرد. در این موارد جراحی زمان کوتاهی نیاز دارد و بعد از زمانی کم‌تر از ۴۵ دقیقه می‌تواند به نتیجه برسد. این عمل سرپایی است و به بیهوشی عمومی نیازی ندارد. حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد تا بخیه‌ها جوش بخورند و در صورت جذبی بودن جذب شوند.‌

عمل ترمیم پرده‌ی بکارت که بقایا ندارد!

در صورتی که در اثر برقراری رابطه‌ی جنسی پرده پاره شده‌ باشد ولی هیچ بقایایی از آن به جای نمانده‌باشد، می‌توان از بافت واژن برای ساختن پرده‌ی بکارت استفاده کرد. در این موارد از بافت‌های سطحی واژن برای ساختن پرده کشیده‌می‌شود و یک پرده‌ی سالم به جای می‌ماند که در صورت برقراری رابطه‌ی جنسی، پاره شده و خونریزی می‌کند.

این عمل ترمیمی نسبت به جراحی مورد قبل سنگین‌تر بوده و نیاز به استراحت دارد. همچنین نباید تا مدتی (حدودا سه ماه) بعد از انجام جراحی ترمیمی بکارت، نزدیکی برقرار شود.

یکی دیگر از انواع جراحی‌های ترمیمی بکارت برای پرده‌ای که بقایا ندارد، آلوپلنت است که در آن از پیوند بافت استفاده می‌شود و شبیه به پرده‌ی بکارت عمل می‌کند و باکرگی را تقلید می‌کند.

در هر دو این موارد جراحی نسبت به دوختن خود بقایا به یکدیگر دشوارتر و سنگین‌تر بوده و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. کسانی که می‌خواهند از این دو روش استفاده کنند، باید مدتی بعد از انجام جراحی صبر کنند و از نزدیکی خودداری کنند.

آیا زمان پارگی پرده بکارت قابل تشخیص است؟

تنها تا ۲ هفته بعد از پارگی بکارت از روی نشانه‌های ظاهری می‌توان تاریخ دقیق آن را تخمین زد. البته پزشک متخصص یا ماما تا یک ماه می‌تواند تاریخ پاره شدن پرده بکارت را حدس بزند و بعد از آن دیگر به هیچ وجه زمان پارگی پرده معلوم نمی‌شود.

اگر پرده بکارت ترمیم یافته نباشد، لبه‌های پارگی جدید در پرده بکارت غالباً زخمی و به رنگ قرمز بوده و آثار خون لخته شده در آن مشاهده می‌گردد.

بعد از حدود ۱ هفته لبه‌های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود ۲ هفته لبه‌های زخم تقریباً گرفته می‌شوند. اگر پرده بکارت ترمیم یافته باشد، مراحل فوق صورت نمی‌گیرد.

عوارض پس از عمل ترمیم پرده بکارت

سرگیجه و استفراغ: یک عارضه جانبی و عادیست که بعد از استفاده بیهوشی عمومی یا آرامبخش‌ها صورت می‌گیرد.

کمی درد پس از عمل: ۲ تا ۳ روز پس از عمل درد و کبودی اطراف زخم و سوزش یا خارش واژن وجود دارد.

خونریزی غیر طبیعی: بندرت ممکن است دچار خونریزی دراثر راه رفتن طولانی یا بد نشستن شوید.

ترشحات غیر طبیعی: حتما باید بعد عمل آنتی بیوتیک و داروی ضد قارچ تجویز شود.

التهاب یا عفونت: بدلیل قرار گرفتن زخم جراحی در منطقه واژن که به طور مداوم در معرض آلودگی با تـرشحات واژن و مقعد است، التهاب ایجاد می‌شود.

نتایج نامطلوب پس از جراحی: بدلیل نازک بودن لبه‌های پرده بکارت و باتوجه به شکل و ساختار پرده، ممکن است باعث ایجاد ترمیم ناقص حلقه بکارت شود.

ترمیم بکارت قابل تشخیص است؟

در مواردی، ترمیم بکارت قابل تشخیص است. باقی ماندن اثرات جراحی، به ویژگی‌های فیزیکی فرد و مهارت جراح و متخصص زنان و زایمان بستگی دارد. با این حال، اغلب پزشکان با انجام معاینه می‌توانند ترمیم بکارت را تشخیص دهند.

اشتراک گذاری