امروز برابر است با :1403-03-01

یک تکنیک تنفسی ساده برای خواب با کیفیت تر

آیا یک تکنیک قدیمی خواب می تواند به حفظ سلامت جسمی و روانی شما در شرایط عالی کمک کند؟

راه حل ظاهراً در آموزه های یوگا نهفته است. قبل از خواب، به جریان هوا در سوراخ های بینی خود توجه کنید”. ممکن است متوجه شوید که یک سوراخ بینی بازتر از دیگری احساس می شود. اگر سوراخ راست بینی شما بازتر است، می توانید به هر سمتی که ترجیح می دهید بخوابید. اما اگر سوراخ چپ بینی شما بازتر است، توصیه می شود به پهلوی چپ بخوابید.

صبح که از خواب بیدار می شوید، قبل از بلند شدن از رختخواب به سمت راست خود بچرخید. پیروی از این مراحل می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد.

اصول پشت این تکنیک خواب باستانی از یوگا

این یک تمرین یوگا باستانی است که مبتنی بر مفهوم کنترل تنفس از طریق تنفس متناوب از سوراخ بینی است. این به بهبود تعادل بین آیدا و پینگالا کمک می کند و در نتیجه جریان پرانا را در بدن هماهنگ می کند. به سلامت کلی بدن، ذهن و انرژی کمک می کند.

ایدا و پینگالا نشان دهنده دو مسیر مجزای انرژی هستند که به نام نادی ها شناخته می شوند و از ستون فقرات عبور می کنند و کیفیت های متفاوتی را نشان می دهند. آیدا نادی با سمت چپ بدن هماهنگ است و ویژگی های آرامش و گشاده رویی را در خود دارد. همچنین با انرژی ماه یا ماه مرتبط است و زمانی فعال می شود که ما درگیر فعالیت های آرام مانند خواب و مدیتیشن می شویم. پینگالا مربوط به سمت راست بدن است و ویژگی های هوشیاری، قدرت و پویایی را در خود دارد. در ارتباط با انرژی خورشیدی، این انرژی در طول تعقیب‌ های فعال و فعالیت بدنی بهبود می‌ یابد.

در یوگا، هدف هماهنگ کردن جریان انرژی بین این دو کانال است، بنابر این حالتی از رفاه و تعادل کل نگر را فراهم می کند. تکنیک هایی برای بهبود خواب وجود دارد با بستن سوراخ راست بینی (انرژی خورشیدی) و در عوض تنفس از سوراخ چپ بینی (انرژی قمری) این به فعال شدن خواص آرامش بخش انرژی ماه کمک می کند و در نتیجه به کاهش سرعت و آرامش بدن و به القای خواب کمک می کند.

آیا شواهد علمی از اثر بخشی این تکنیک حمایت می کند

با وجود اینکه یوگا چندین سال است که انجام می شود، تحقیقات منتشر شده محدودی در مورد این موضوع وجود دارد. با این حال، تحقیقاتی وجود دارد که مزایای تنفس متناوب از سوراخ بینی را نشان می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که تنفس متناوب از سوراخ بینی می تواند با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک، بهبود آرامش و کاهش پاسخ استرس بدن، استرس را کاهش دهد.

همچنین مطالعاتی وجود دارد که تنفس متناوب از سوراخ بینی می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد و احساس آرامش و رفاه را ایجاد کند. همچنین می تواند به تقویت عملکردهای شناختی مانند توجه، تمرکز، هماهنگی و قدرت حافظه کمک کند.

برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که تنفس متناوب از سوراخ بینی می تواند به تنظیم فشار خون و حمایت از سلامت قلبی عروقی با ایجاد آرامش و کاهش فعالیت در سیستم عصبی سمپاتیک کمک کند. این می تواند عملکرد تنفسی را با افزایش ظرفیت ریه، بهینه سازی تبادل اکسیژن و تسهیل الگوهای تنفس کارآمدتر بهبود بخشد.

خطرات یا معایب بالقوه مرتبط با تمرین این تکنیک

مانند هر تکنیک تنفسی یا تمرین یوگا، به ویژه برای کسانی که دارای شرایط پزشکی یا اختلالات خواب هستند، رعایت احتیاط توصیه می شود.

خطرات ممکن است شامل تهویه هوا، ناراحتی، اختلال در الگوی خواب و تداخلات احتمالی با داروها یا شرایط موجود باشد.

همسویی بین جریان هوای بینی و وضعیت خواب

همسویی بین جریان هوای بینی و وضعیت خواب در یوگا تا حدی با فیزیولوژی خواب مدرن و ریتم های شبانه روزی مطابقت دارد.

هدف این تمرین ایجاد تعادل بین کانال‌ های انرژی مرتبط با سوراخ‌ های چپ و راست بینی برای ارتقای سلامت کلی، از جمله کیفیت خواب است. در حالی که برخی شباهت‌ ها بین یوگا و علم مدرن وجود دارد، مهم است که با ذهنی باز به این موضوع نزدیک شویم.

اشتراک گذاری