امروز برابر است با :1403-02-09

از تاثیر مواد مخدر بر فشار خون چه می دانید ؟

در موارد مصرف مواد مخدر، فشار خون ممکن است موقتی، یا در شرایط سوءمصرف شدید، پر‌فشاری خون طولانی مدت رخ دهد.
این مسئله باعث مشکلات شدید و گاهی خطرناک می‌شود، که ممکن است منتهی به این هشدار شود که هر چه فشار خون بالاتر رود و به مدت طولانی‌تری تحت کنترل نباشد، آسیب بیشتری به بدن وارد می‌شود، اگر فشار خون بالا درمان نشود و تحت کنترل قرار‌نگیرد، مشکلات بسیاری را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند حتی سبب مرگ شود.
به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز ممکن است این علایم به دلایل دیگری نسبت داده شود.

چه مواد مخدری بر فشار خون تاثیر گذارند ؟

مخدر تریاک :

عمدتاً تصور بیشتر مردم در رابطه با مصرف مخدر تریاک این است که مصرف تریاک باعث پایین آوردن قند خون و فشار خون می‌شود. در مقابل برخی مطالعات هم عکس این موضوع را نشان می‌دهند. به راستی رابطه بین مصرف شیره تریاک و فشار خون چیست؟
تریاک و همه مخدر‌های وابسته به آن با توجه به دوز مخدری که دارند در کوتاه مدت و طولانی مدت باعث عوارض بسیار خطرناک جسمی و روحی می‌شوند. یکی از جنجالی‌ترین عوارض تریاک، تاثیر آن روی فشار خون است که شایعات زیادی بر سر آن است.
مصرف تریاک نه تنها باعث کاهش فشار خون و قند نمی‌شود بلکه میزان آن را افزایش داده و یا منجر به سکته قلبی، مغزی و انواع سرطان‌ها می‌شود.

باور های غلط در مورد مصرف تریاک

از گذشته تاکنون مصرف تریاک در کشور ما رواج زیادی داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن برخی شایعه‌ها و باورهای غلط در مورد اثرات مصرف تریاک است. در ادامه به برخی از این باورهای غلط اشاره می کنیم.

  • تریاک باعث کاهش علائم بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود.
  • تریاک باعث کاهش اضطراب، غم و اندوه و استرس می‌شود.
  • تریاک باعث افزایش کارایی، توجه و قدرت تمرکز می‌شود.
  • تریاک انرژی جسمی را بیشتر می‌کند و فعالیت‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • تریاک نسبت به مسکن‌های دیگر اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری دارد.
  • تریاک باعث کاهش فشار خون می‌شود.
  • تریاک باعث افزایش قوای جنسی می‌‌شود.
  • تاثیر تریاک بر غلظت خون.
  • خواص شیره تریاک برای دیابت.
  • تریاک فشار رو بالا میبرد یا پایین.
  • تریاک خون را رقیق میکند یا غلیظ .
  • ایا شیره تریاک برای بیمار سکته مغزی خوب است.

همه این موارد نه تنها باور‌های غلط هستند بلکه در بسیاری از موارد نتیجه عکس هم می‌دهند. فرد مبتلا به سوء‌مصرف تریاک به هر دلیلی باید اقدام به ترک تریاک کند. اما نکته مهم آن است که روند ترک تریاک خصوصاً اگر در مدت طولانی مصرف شده باشد، باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. در غیر این صورت قطع ناگهانی و غیر اصولی تریاک می‌تواند خطرات جدی در پی داشته باشد.

شیره تریاک فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز بیماری عروق تغذیه کننده قلب است که طی سال‌های اخیر شیوع آن افزایش چشمگیری داشته است. مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در ایجاد فشار خون بالا نقش داشته باشند، افزایش سن، چاقی، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، کم تحرکی، دیابت، مصرف زیاد نمک و الکل است. نکته قابل توجه در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی نظیر فشار خون این است که به هیچ عنوان به تجویز مردم عادی و توصیه های غیر علمی توجه نشود.

هروئین :

ضربان قلب افراد معتاد به هروئین کند است. باکتری‌های موجود در هروئین که از زرورق یا سوزن‌های غیر استریل منتقل می‌شوند به بافت‌های قلب حمله کرده و باعث از بین رفتن این بافت‌ها می‌شوند. این نوع عفونت به عفونت آندوکاردیت معروف است.
برخی کالبد شکافی‌ها، باکتری‌های در حال رشد روی دریچه‌های قلب را نشان داده است. دسترسی و جنگیدن با باکتری‌هایی که در این محل قرار گرفته‌اند برای بدن بسیار مشکل است بنابراین بعضی مواقع دریچه‌های قلب بر اثر عفونت از بین می‌روند و فرد معتاد برای ادامه حیات باید از دریچه‌های مصنوعی قلب استفاده کند.

کوکائین:

کوکائین به دلیل اثرات سریعی که بر بدن می‌گذارد مورد استفاده قرار می‌گیرد، مثل توهم بلندی، سرخوشی، افزایش انرژی و افزایش سطح هوشیاری. به محض کاهش اثرات کوکائین، بی قراری، اضطراب و پارانویا به جای آن حالات می‌نشیند، به علاوه دمای بدن بالا رفته و نرخ ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد و فرد دچار تنگی نفس می‌شود.
افزایش فشار خون به تنهایی می‌تواند باعث افزایش خطر حمله قلبی شود. در برخی موارد ضربان نامنظم و ناموزون قلب که به آن آریتمی قلب گفته می‌شود نیز ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث مرگ فرد معتاد شود.

مت آفتامین (شیشه)

مت آفتامین یا مت (شیشه) یک تحریک‌کننده و تقویت‌کننده قوای جنسی است و در داروهایی که پزشکان برای درمان مشکلاتی مانند اختلال کمبود توجه و چاقی‌های مفرط تجویز می‌کنند، وجود دارد. مصرف تفریحی شیشه عوارض جانبی بسیار زیادی دارد که عبارتند از هوشیاری، افزایش انرژی و افزایش استقامت.
عوارض جانبی مضر این دارو فقط به بیش فعالی، افزایش یا کاهش بسیار زیاد فشار خون، اسهال یا یبوست و ضربان نامنظم و ناموزون قلب محدود نمی‌شود، بلکه مصرف آن باعث جنون، تحریک‌پذیری، افسردگی، بی قراری و حتی فکر کردن به خودکشی نیز می‌شود.

الکل

فشار خون بالا با مصرف کنندگان الکل در طولانی مدت و نوشیدن الکل به مقدار زیاد ارتباط دارد. برخی از نظریه‌ها همچنین فشار خون بالا را به حالت‌های شدید ترک الکل در افرادی که اعتیاد به الکل را نشان داده، نسبت می‌دهند.

از خودتان مراقبت کنید

رژیم غذایی سالم در کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، در کنترل پرفشاری و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

رژیم غذایی سالم قلب بر این غذاهایی تأکید دارد

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین های کم چرب مانند ماهی

افزایش فعالیت فیزیکی

دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
هدف، انجام دادن ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر با ۵ دوره ۳۰ دقیقه ای در هفته است.

اشتراک گذاری