امروز برابر است با :1403-01-10
پاک کردن لکه فرش

پاک کردن انواع لکه از روی فرش

مجله چرخونکی : فرش یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی منزل است که تاثیر زیادی در زیبایی فضا دارد و طبیعتا پس از مدتی و در اثر رفت‌وآمد، کثیف می‌شود. در نظر داشته باشید، زمانی که لکه‌ای روی فرش ایجاد می‌شود؛ اگر فورا آن را تمیز کنید، نیاز به شستشوی فرش به طور کامل نیست.
یکی از مشکلاتی که برای فرش ها ممکن است رخ دهد بوجود آمدن لکه های مختلف روی آنها است. پاک کردن هر کدام از این لکه ها نیز روشی مخصوص به خودشان را دارند چرا که در صورت عدم توجه ممکن است فرش از آنچه هست خراب تر شود.
لازم است بدانیم برای پاک کردن انواع لکه‌های ایجاد شده روی فرش از چه روشی استفاده کنیم در هنگام ایجاد لکه اقدام سریع نسبت به رفع آن بسیار مهم است چراکه در صورت عدم توجه ممکن است فرش بیش از آنچه ایجاد شده آسیب ببیند.

چطور لکه های رو ی فرش را تمیز کنیم ؟

لکه قهوه و چای :

بیشترین مورد مربوط به ریختن چای یا قهوه روی کف پوش است امری اجتناب ناپذیر که با کوچک‌ترین بی دقتی رخ خواهد داد . معمولاً لکه‌های ایجاد شده بر اثر چای یا قهوه زرد مایل به قهوه‌ای یا قهوه‌ای رنگ هستند و هر چه زمان بیشتری از ایجاد آن‌ها بگذرد سخت‌تر خواهند شد . ابتدا کمی سرکه سفید را با آب رقیق کرده و روی لکه بریزید سپس با استفاده از یک پارچه ، اسفنج ، حوله و یا دستمال تمیز به آهستگی روی آن ضربه بزنید ؛ آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا لکه محو شود . نباید پارچه را روی فرش بکشید چون در این صورت لکه پخش شده و تمام خابهای دور لکه نیز رنگی خواهند شد.

تمیز کردن لبه های فرش :

گرد وخاک لبه‌های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

پاک کردن لکه انار از سطح فرش :

لکه انار رنگ قرمز خود را با قدرت روی سطوح باقی می گذارد. بنابراین سرعت عمل بسیار مهم است. یک راه حل خوب خانگی این است که با ترکیب آب و سرکه سفید می توانید محلولی درست کنید تا از شر این لکه خلاص شوید. در صورت لزوم می توانید مقداری شامپو فرش نیز به این محلول اضافه نمایید تا شما را در بهتر پاک کردن لکه کمک کند.

تمیز کردن لکه چربی و روغن :

یکی از لکه‌های رایجی که معمولا روی فرش ایجاد می‌شود لکه روغن و چربی است. زمانی که مهمان دارید و سفره را روی فرش انداختید؛ امکان دارد که ظرف غذا از دست افراد بیفتد و لکه روغن روی فرش ایجاد شود. لکه‌های چربی و روغن، بسیار سرسخت هستند و تمیز کردن آن‌ها زحمت بیشتری می‌طلبد. نکته مهم درباره لکه چربی و روغن این است که باید فورا تمیز شود در غیر این‌صورت لکه کهنه شده و تمیز کردن آن، سخت‌تر خواهد بود.

برای پاک کردن لکه چربی، ابتدا یک دستمال یا حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید تا روغن اضافی را به خودش جذب کند. در این مرحله دقت کنید که لکه پخش نشود. سپس مقداری مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را با کمک یک اسفنج یا یک مسواک روی لکه بمالید تا پاک شود. اگر لکه سرسخت باشد، شاید نیاز به تکرار چند بار این عمل باشد.

پاک کردن لکه ماژیک :

پارچه‌ی سفید را با مقدار کمی حلال خیس کنید و روی لکه فشار دهید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا فرش خشک شود. پارچه‌ی سفید را با شوینده خیس کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید. سپس آن را با پارچه‌ی سفید دیگری خشک کنید. پارچه‌ی دیگری را با آب ولرم خیس کنید و محل را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه کاکائو و بستنی از فرش :

برای تمیز نمودن این لکه ها از روی فرش این مواد را از روی فرش جمع کنید سپس 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب حل کنید و با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید اما دقت کنید که لکه را نمالید زیرا بزرگ تر خواهد شد . این عمل را چندین بار تکرار کنید تا از شر لکه خلاص شوید سپس محل را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و با یک حوله خشک نمایید ، برای این کار از حوله سفید استفاده کنید تا فرشتان رنگ نگیرد.

لکه لاک و رنگ :

این نوع لکه به خاطر وجود مواد شیمیایی ک دارند با استفاده از مواد شوینده و سرکه قابل پاک شدن هستند . سرکه را با آب رقیق کرده و قبل از سفت شدن لکه با استفاده از اسفنج آغشته شده به محلول سرکه و آب روی آن را تمیز کرده و سپس قسمت آسیب دیده فرش را با آب گرم می‌شوییم . حلال رنگ نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود . کمی از حلال را روی لکه ریخته و با دستمال روی آن می‌کشیم تا پاک شود.

اشتراک گذاری