امروز برابر است با :1403-02-01
لایه برداری پوست

لایه برداری پوست معجزه ای در زیبایی

مجله چرخونکی : در لایه برداری صورت یا پیلینگ صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.

انواع لایه برداری پوست

  • لایه برداری شیمیایی

این لایه برداری براساس نوع ماده به کار رفته، غلظت آن و مدت زمان ماندن مواد روی پوست متفاوت است، به سه دسته سطحی، متوسط و عمیق تقسیم بندی می شود.

  • لایه برداری سطحی

در این لایه برداری که با هدف رفع کدورت و تیرگی پوست، چروک های خفیف زودرس و درمان جوشگاه های قدیمی در اپیدرم یا لایه سطحی پوست انجام می شود. ترکیباتی که در این لایه برداری استفاده می شود، هیدروکسی اسیدها (آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید) با غلظت های 20 تا 70 درصد است.

  • لایه برداری متوسط

این نوع لایه برداری با عمق بیشتری درون پوست نفوذ می کنند و برای درمان ضایعاتی مثل اسکار آکنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست و تغییرات پوست بر اثر آفتاب به کار می رود. از این نوع پیلینگرای از بین بردن سلول های مرده بدن به جز صورت استفاده می شود. تری کلرو استواستیک با غلظت های متوسط، ترکیباتی هستند که در این لایه برداری استفاده می شود.

  • لایه برداری عمیق

این فرآورده ها قوی ترین لایه بردارهای پوست هستند. از پیلینگ عمیق برای درمان چین های خشن پوستی، آثار عمیق ناشی از افزایش سن و آفتاب، اسکار پوستی و ضایعات رشد یافته پیش سرطان استفاده می شود. ترکیبات به کار رفته در این محلول ها، ترکیبات فنل هستند که عوارضی مانند بیهوشی و نیاز به بستری شدن دارند.

اسکراب های خانگی لایه‌ برداری پوست صورت و بدن

شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد غیر شیمیایی، لایه برداری پوست با مواد طبیعی را به صورت خانگی انجام دهید. یکی از موادی که به عنوان لايه برداري پوست در خانه اثرگذار استفاده می‌شود، شکر است. شکر به دلیل اینکه دارای ساختار دانه‌ای و ریز است، مانند اسکراب عمل می‌کند و می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود.

  • جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود. این ماده غذایی به دلیل اینکه چربی را جذب می‌کند، لایه بردار مناسب پوست چرب نیز هست. این ماده را می‌توانید به صورت جداگانه با عسل، شیر، موز، سیب، توت‌فرنگی و جوش شیرین به کار ببرید.
  • لیمو به عنوان لایه بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به دلیل خاصیت اسکرابی و همچنین نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به عنوان لایه بردار قوی پوست بدن مناسب است. برای لایه برداری پوست دست و لایه برداری پوست پا هم می‌توانید همه این مواد خوراکی ذکر شده را با دستورالعمل مشابه استفاده کنید.
  • لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لايه برداري پوست صورت با جوش شيرين این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.
  • لایه برداری پوست صورت با نمک دریایی هم به دلیل دانه‌های درشت نمک موجب پیلینگ صورت می‌شود. این روش لایه برداری پوست خانگی، برای پوست‌های حساس و آسیب‌دیده پیشنهاد نمی‌شود چون باعث التهاب و سوزش در این افراد می‌گردد.

لایه برداری لیزری پوست

لایه برداری لیزری، یکی از بهترین و مؤثرترین روشهای لایه برداری و بازسازی پوست است که با پیشرفت‌های چشمگیر دستگاه‌های لیزر، تا حد زیادی جایگزین روشهای قدیمی مانند پیلینگ شیمیایی، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن شده است. لیزرهای مورد استفاده در جوانسازی پوست، به دو دسته لیزرهای تخریبی و لیزرهای غیر تخریبی تقسیم می‌شوند.

لیزرهای تخریبی، لیزرهای لایه برداری مثل لیزر CO2 هستند که به صورت سراسری یک ناحیه از پوست را لایه برداری می‌کند. و لیزرهای غیر تخریبی مانند فراکشنال و آر اف فرکشنال که عوارض کمتری نسبت به نوع تخریبی دارند. در این روشها، طی هر جلسه، مقداری از سطح مورد درمان باقی می‌ماند، بنابراین به سرعت پوست ترمیم می‌شود. از این گروه لیزرها، برای درمان برخی لک‌های پوست و بهبود چین و چروک صورت استفاده می‌شود.

لایه برداری شیمیایی پوست

امروزه دانشمندان انواع متعددی از اسیدها را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند برای ایجاد تغییرات مفیدی در پوست استفاده شوند، از جمله لایه بردارهای سالیسیلیک اسید، تری کلرو استیک اسید (TCA) و فنول. لایه بردارهای صورت در طول سال‌های اخیر، به شدت محبوبیت یافته و امروزه در صورتی که توسط متخصص پوست با تجربه اجرا شوند می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

لایه برداری با درماپن

درماپن با ورود سوزن‌هایی به داخل پوست باعث تخریب لایه سطحی در پوست شده و پوست را به کلاژن سازی تحریک می‌نماید. لایه برداری با درماپن برای متوقف کردن و معکوس کردن علائم پیری است. همچنین، آسیب هایی که در اثر آکنه یا جوش در پوست ایجاد می‌شود، زخم‌ها، بیماری‌ها و دست کاری پوست موجب می‌شود که در پوست ضایعاتی به وجود آید. با لایه برداری به وسیله درماپن، می‌توان این ضایعات را بهبود بخشید.

لایه برداری پوست با میكرودرم ابریژن

در میکرودرم ابریژن با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی كریستال بسیار ظریف از جنس اكسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده‌ای با سطح پوست در تماس قرار می‌گیرد و تراش بسیار سطحی در لایه‌های فوقانی شاخی پوست ایجاد می‌كند. در ضمن یك مكش نیز روی پوست انجام می‌شود كه باعث جمع‌شدن كریستال‌ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه و فعال‌ شدن سلول‌های فیبروبلاست و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می‌شود.

لایه برداری پوست با درم ابریژن

درم ابریژن یک روش لایه برداری به مراتب قوی تر از میکرودرم ابریژن است. در این روش با استفاده از تیغه‌ای که با سرعت بسیار بالا در حال چرخش است، ناحیه مورد نظر تراشیده می‌شود. به این ترتیب، لایه برداری پوست تا رسیدن به عمق مورد نظرادامه پیدا می‌کند.

چه کسانی نباید لایه برداری انجام دهند؟

کسانی که از آکنه رنج می‌برند باید حتماً در مورد لایه برداری با پزشک متخصص پوست مشورت کنند. اگر آکنه شما مزمن یا کیستیک باشد، پوست‌تان خود به خود ملتهب است و لایه برداری باعث التهاب بیشتر می‌شود. در این صورت احتمال به جا ماندن لکه‌های تیره پوستی که به هایپرپیگمنتیشن معروف‌اند، وجود دارد. این لکه‌ها در کسانی که پوست تیره رنگی دارند شایع‌تر و ماندگارتر است.

پس مراقب باشید اگر روی پوست خود هرگونه زخم، آفتاب سوختگی، آسیب یا عفونتی مشاهده کردید، لایه برداری نکنید. این توصیه شامل تب خال هم می‌شود. در این زمان‌ها پوست شما بیشتر از لایه برداری به آبرسانی و مراقبت‌های درمانی نیاز دارد.

اشتراک گذاری