امروز برابر است با :1403-02-14

آیا طلاق بر روی مردان تاثیر و عوارض بیشتری دارد

اگر‌چه نا‌برابری جنسیتی به‌ویژه در کشور‌های توسعه‌نیافته سبب شده است که بانوان پس از طلاق تحت فشار‌های اقتصادی، جسمی، روحی و اجتماعی فراوانی قرار بگیرند، اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند که بر‌خلاف تصور همگان، اثرات سؤ طلاق بر مردان بیشتر از زنان است
حتی برخی پژوهشگران اعتقاد دارند که مردان سه برابر زنان دچار مشکلات جسمی و روحی ناشی از طلاق می‌شوند، در حالی‌که در مقایسه با آن‌ها حمایت کمتری را از جامعه دریافت می‌کنند. بنابراین لازم است که آقایان و اطرافیان آن‌ها نسبت به اثرات اجتماعی و روانی طلاق بر مردان آگاه باشند و در جهت کاهش آن‌ها اقدام نمایند.
از آن جایی که زنان آغازکننده طلاق هستند و زنان از ازدواج ناراضی تر هستند و نسبت به شوهرانشان زمان طولانی تری به طلاق فکر کرده اند به همین دلیل هنگام طلاق احساساتشان نسبت به همسر و ازدواج خیلی منفی است و طلاق را پایان یک فرایند طولانی دردناک می دانند در حالی که جدایی برای مردان یک ضربه روانی است . هرچند مردان آثار طلاق شدیدتری را نشان می دهند اما سریع تر از زنان سازگار می شوند.

آثار و عوارض طلاق بر روی مردان چیست ؟

مقصر دانستن مردان :

از طرفی مردان، بعد از اتمام فرایند طلاق با بی‌اعتمادی و قضاوت منفی جامعه روبرو می‌شوند. از نظر عموم معمولا مردها در پایان یافتن یک رابطه مقصر هستند.

مردان بچه ها را از دست می دهند :

اغلب بعد از طلاق حضانت به مادر داده می شود؛ این امر باعث می شود که مردان احساس کنند که دیگر بخش مهمی از زندگی کودکان نیستند و جدا شدن مرد از فرزندش باعث می شود که او احساس تنهایی کند. در واقع پدرها اغلب با ضربه ی از دست دادن دسترسی به فرزندان خود مواجه می شوند.

مشکل در ازدواج دوم :

تمایل زنان برای ازدواج مجدد پس از طلاق بسیار کمتر از مردان است، چرا‌که استقلال و کاهش مسئولیت‌های منزل و همسر برای آن‌ها خوشایند می‌نماید. اما از آنجایی‌که آقایان از نظر عاطفی و فیزیکی به همسر خود وابسته هستند، بلافاصله پس از متارکه وارد رابطه مجدد می‌شوند که معمولا روابط ناپایدار و مخربی هستند یا برای مدت بسیار طولانی مجرد باقی می‌مانند که باز هم آسیب‌رسان است.

اغلب آقایان پس از طلاق از راهنمایی والدین خود که بسیار ارزشمند است، استفاده نمی‌کنند و غالبا تنها برای تسکین درد‌های خود و قدرت‌نمایی برای همسران سابق، بدون ارزیابی کافی وارد رابطه بعدی می‌شوند. علاوه بر این، معمولا زنان اصیل و تحصیلکرده کمتر زیر بار ازدواج با مردان طلاق‌گرفته می‌روند، به همین دلیل احتمال شکست ازدواج دوم در مردان بسیار بالا است.

سلامت مردان کاهش می یابد :

مردان مشکلات بیشتری در روند و پس از طلاق تجربه می کنند. آنها هنگامی که افسرده می شوند با همسرشان صحبت می کنند در حالی که زنان در هنگام افسردگی اغلب با دوست و یا عضو خانواده صحبت می کنند لذا بعد از طلاق مردان به نوعی حمایت عاطفی خود را از دست می دهند و این مسئله باعث کاهش سلامتی در مردان می شود. شایع ترین مشکلات سلامت شامل کاهش وزن، افسردگی، اضطراب و بی خوابی است.

بدبین شدن مردان نسبت به ازدواج :

احساساتی مانند سوءظن و بدبینی به ازدواج و رابطه زناشویی از آثار طلاق بر مردان است. در نهایت ممکن است تمایل برای ازدواج مـجدد از دست بدهند و مجرد باقی بمانند. تحقیقات نشان می‌دهند که مردان نسبت به زنان، پس از طلاق تمایل کمتری به ازدواج دوباره دارند. همین موضوع خود می‌تواند منجر به دامن زدن به دیگر مشکلات اجتماعی و روانشناختی شود.

ترس و اضطراب :

پس از طلاق، روال معمول زندگی فرد به‌طور کامل دگرگون شده و آینده‌ای مبهم و ناشناخته در برابر فرد قرار می‌گیرد. علاوه بر این، مطالعات روانشناختی نشان داده‌اند که پایان یافتن هر نوع رابطه عاطفی و احساسی سبب ایجاد ترس در طرفین می‌شود. حال اگر فرزندانی نیز از این رابطه حاصل شده باشند، ترس و اضطراب از به‌دوش کشیدن بار مسئولیت آن‌ها به‌تنهایی نیز به این موارد اضافه می‌شود.

چطور تاثیر و عوازض طلاق را در مردان می شود کاهش داد؟

زمان بدهید :

به‌خاطر داشته باشید که اگر رابطه‌ای را بی‌درنگ و صرفاً برای فراموش کردن رابطه قبلی و کاهش آلام خود شروع کنید، بدون تردید محکوم به شکست خواهید بود. بهترین زمان برای آغاز رابطه مجدد، زمانی است که بحران طلاق را پست سر گذاشته‌اید و به یک ثبات نسبی در افکار و وضعیت روحی خود رسیده‌اید و می‌توانید به‌صورت منطقی به روابط خود با دیگران نگاه کنید.

از قضاوت دیگران نترسید :

نگران قضاوت کردن دیگران نباشید و روابط خانوادگی خود را محدود نکنید چرا که محدودیت‌ها باعث افسردگی شما می‌شوند. فعالیت‌های اجتماعی مثل بیرون رفتن با دوستانتان را از سر بگیرید. در هنگام سوال پرسیدن دیگران در صورتی که تمایل به توضیح ندارید، با کلام قاطع و محترمانه این موضوع را گوشزد کنید.

از مشاوران کمک بگیرید :

هیچ‌کس بهتر از یک روانشناس نمی‌تواند شما را در کنترل افکار منفی و رفع آشفتگی روحی ناشی از طلاق یاری کند. شما در طی جلسات مشاوره فرصت این را پیدا می‌کنید که با بیان احساسات خود، از بار سنگین غم و اندوه خود بکاهید و در مقابل راهکار‌های مؤثر برای مقابله با شرایط ایجاد‌شده را دریافت کنید.

ازدواج مجدد با احتیاط :

برای ازدواج دوباره عجله نکنید و به خود فرصت دهید تا آمادگی شروع رابطه را پیدا کنید. ازدواج فوری پس از طلاق احتمال شکست بالایی دارد و در نهایت شما را آشفته‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری