امروز برابر است با :1403-02-06
طراحی داخلی آشپزخانه کوچک

نکته ها در طراحی داخلی آشپزخانه های کوچک

مجله چرخونکی : آشپزخانه، به عنوان قلب تپنده‌ی خانه، گرمابخشِ هر محیط زندگی است. طراحی آشپزخانه از هر دو دیدگاه زیبایی‌شناسی و کارکردی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک گاهی حتی از آشپزخانه‌های بزرگ به‌مراتب دشوارتر است؛ به‌ویژه هنگامی که می‌خواهید در فضاهایی تنگ و کم‌جا، کابینت‌هایی با کارکردهای گوناگون طراحی کنید یا به آشپزخانه‌‌ای معمولی و بی‌رنگ و روح، جلوه‌ای خاص و چشمگیر بدهید.
برای داشتن دکوراسیونی شیک در آشپزخانه کوچک اولین قدمی که باید بردارید تخمین زدن یا اندازه گیری فضای قابل استفاده در آشپزخانه است. تا جایی که می توانید باید از قرار دادن وسایل غیر ضروری در دکوراسیون آشپزخانه خودداری کنید.
لوازمی که برای آشپزخانه تهیه می کنید باید از طراحی مینیمالیستی یا کمینه گرا (ساده و با خطوط صاف) برخوردار باشند. برای ایجاد جذابیت بیشتر می توانید درب های کابینت های آشپزخانه را با دستگیره های منحصر بفرد و زیبا تزئین کنید.
این کار بعنوان یک وسیله دکوراتیو شیک هم بحساب می آید و در عین کاربردی بودن هیچ فضایی را هم از آشپزخانه اشغال نمی کند. در نتیجه بهتر است در انتخاب کابینت ها و دیگر لوازم آشپزخانه به سراغ مدل های مدرن و ساده تر بروید.

نکات کلیدی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه های کوچک

استفاده از چوب و بامبو :

آشپزخانه ی کوچک و مدرن به لطف فریم های سیاه و کابینت های از جنس بامبو ساخته و طراحی شده است .صاحب خانه ها از کابینت های ساده که از هیچ طرح و رنگی در آنها اعمال نشده است ، استفاده می کنند .چراغ های توپی شکل به آشپزخانه نگاهی زیبا و بی نهایت مدرنی را بخشیده اند.

کابینت های چوبی روشن با صندلی های همرنگ خود باعث مدرن جلوه دادن آشپزخانه کوچک شده اند و این طرح یکی از بهترین طرح ها برای اجرا در آشپزخانه کوچک می باشد.

آشپزخانه کوچک با مفهومی روشن :

موثرترین راه برای تغییر آشپزخانه کوچک به آشپزخانه بزرگ با فضایی باز و آزاد ، افزایش ارتفاع سقف و حذف دیوارهای غیرضروری می باشد . آشپزخانه کوچک ولی با محیطی باز و حذف دیوارهای اضافی ایده ی مناسبی است.

ایجاد فضای باز در آشپزخانه با حذف دیوارهای اضافی و ایجاد اوپن کوچک برای احساس داشتن آشپزخانه ایی مدرن و زیبا را فراموش نکنید.اگر شما دیوارهای اضافی را از آشپزخانه خود حذف کرده اید می توانید همانند عکس شروع به فراهم آوردن دکوراسیون جدید در دیگر اتاق ها برای زیبایی هرچه بیشتر نمایید.

قفسه های شناور اصطلاحی که طراحان برای شلف ها به کار می برند که هم در آشپزخانه و هم در اتاق نشیمن تقسیم شده است که باعث زیبا چندین برابر این خانه مدرن شده است.

کابینت گوشه ای :

بکار بردن کابینت گوشه آشپزخانه نیز یکی از بهترین و زیباترین ترفندهای دکوراسیون آشپزخانه بسیار کوچک است. در سالهای اخیر طرح های بسیار زیبایی از این نوع کابینت ها به بازار ارائه شده که هر کدام از آنها نه تنها دارای طرح و رنگی بسیار جذاب هستند بلکه دارای مخازنی بزرگ برای جای دادن مقدار فراوانی از خرده ریزهای مطبخ نیز می باشند. با استفاده از اینگونه کابینت ها نه تنها دکوراسیون آشپزخانه کوچک شما بسیار جذابتر خواهد شد بلکه حتی از کوچکترین و مرده ترین فضاها نیز استفاده خواهید کرد.

کف‌پوش :

هنگامی که وارد اتاقی می‌شویم، چشم ما اغلب به سمت پایین می‌رود. به همین خاطر است که کف‌پوش در دکوراسیون آشپزخانه کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد. برای پوششِ کف آشپزخانه، باید بر اساس فضا، سلیقه و بودجه‌ی تعیین‌شده، بهینه‌ترین گزینه را برگزید. لینولئوم، که از دیرباز در پوشش کفِ آشپزخانه‌ها به کار می‌رود، با طرح شطرنجیِ سیاه و سفید خود در فضاهای کوچک، واقعا چشمگیر است و در عین حال، گزینه‌ای نسبتا ارزان‌قیمت به شمار می‌رود. همچنین، به جای آن می‌توان از پوشش کاشی سرامیک نیز بهره گرفت.

در شرایطی که ابعاد آشپزخانه کوچک است، پوشش سنگ مرمرِ تکه‌تکه نیز مقرون‌به‌صرفه است. این سنگ‌ها کیفیتی طبیعی، زمخت و خشن دارند و با بافت و نقش شگفت‌انگیز خود، احساس فضای بیرون را در داخل منزل القا می‌کنند. البته، سنگ مرمر ممکن است واقعا زیر پا سرد و سخت باشد؛ اما به طور قطع، به تأثیر بصری آن می‌ارزد.

شیشه و آینه :

یکی از ساده‌ترین راه‌های دلبازترکردن آشپزخانه‌‌ای کوچک، بهره‌گیری از شیشه و آینه است که به شما اجازه می‌دهد تا به داخل فضاهای بسته و محصور نیز دید داشته باشید. طراحی دکوراسیون آشپزخانه کوچک با استفاده از شیشه و آینه از نظر طراحان، ایجاد «فضای منفی» نام دارد، فضا را بازتر کرده و آن را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.

برای نمونه، می‌توانید از پیشخوان یا میزی با رویه‌ی شیشه‌ای بهره بگیرید؛ یا از شیشه برای درب کابینت‌ها استفاده کنید. در این میان، نصب دری شیشه‌ای برای جداکردن فضای آشپزخانه از بیرون، می‌تواند فضا را از دیدگاه بصری بازتر نشان دهد.

همچنین، کاشی‌های براق با قابلیت انعکاس نور، فضای آشپزخانه را درخشان‌تر جلوه می‌دهند. نصب آینه بر دیوارِ پشت ظرفشویی یا اجاق‌گاز یا قراردادن آن در جایی مناسب در اطراف آشپزخانه، به روشن‌شدن فضا کمک بسیاری می‌کند. امروزه موزاییک‌های شیشه‌ای گوناگونی در طرح‌های مختلف ساخته شده‌اند که با چیدمان آنها روی هم می‌توان فضاهای داخلی را با یک دیوار کاذب (پارتیشن) زیبا و درخشان از یکدیگر جدا کرد.

اشتراک گذاری