امروز برابر است با :1403-01-09

دلایل عدم تمرکز و حواس پرتی چیست ؟

مجله چرخونکی : مشکل عدم تمرکز برای اکثر افراد یک اتفاق طبیعی و دوره‌ای‌ است. خستگی و استرس عاطفی می‌تواند در بیشتر افراد مشکلات تمرکز ایجاد کند. تغییرات هورمونی نیز می‌تواند بر نحوه تفکر و تمرکز ما تأثیر بگذارد.
اگر عدم تمرکز به شکلی حاد و دنباله‌دار تکرار شود، مشخصه مشکلات جسمی و روحی است که نیازمند مداخله درمان‌گر خواهد بود. متأسفانه گاهی این اختلال درست تشخیص داده نمی‌شود و دیگران تصور می‌کنند فرد مبتلا به این اختلال، حواس‌پرت و گیج است و یا به مسائل اطراف خود اهمیت نمی‌دهد.

چه عواملی می تواند عدم تمرکز و حواس پرتی شود

سبک زندگی

سبک زندگی و نحوه ی زندگی افراد بر روی تمرکز آنها تاثیر می گذارد. مثلا شما باید همیشه غذای سالم و اندازه بخورید. سعی کنید کاری کنید که همیشه کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین و چربی‌های سالم به اندازه کافی به بدن شما برسد. از مصرف غذاهای فست فودی خودداری کنید. همچنین ورزش روزانه را در زندگی خود بگنجانید.

نگران موفقیت

دلایل مختلفی برای هراس داشتن یک شخص از موفقیت خود وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است به شدت نگران این مسئله باشید که در صورت رسیدن به سطح بالایی از موفقیت، دوستانتان را از دست خواهید داد، خانواده‌تان شما را جدا از خود دانسته و با شما احساس راحتی نخواهند داشت یا اینکه سطح توقع اطرافیانتان از شما افزایش یافته و شما قادر به پاسخگویی به این توقعات نخواهید بود. به عنوان قدم اول در بهبود این وضعیت، می‌توانید به بررسی باورهای اصلی خود از موفقیت بپردازید

استرس

مغز ما به صورتی طراحی شده که در زمان خطر، آدرنالین ترشح می‌کند و بدن را در حالت استرس نگه می‌دارد. اگرچه، آدرنالین ابتدا انرژی بالا و تمرکز کامل ایجاد می‌کند اما اثر آن در مدت‌زمان کوتاهی از بین می‌رود و مغز در نتیجه استرس، هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. به این ترتیب، تصمیم‌گیری صحیح، تمرکز و رسیدن به راه‌حل برای فرد آسان‌تر می‌شود. اما وجود مداوم کورتیزول در بدن، مکانیسم طبیعی قشر جلوی پیشانی مغز را مختل می‌کند و هنگامی که این قسمت مغز به خوبی کار نکند، باعث عدم تمرکز خواهد شد.

گرسنگی

معده خالی و گرسنگی تمرکز افراد را کم می کند. ما نمی گوییم پرخوری کنید. ولی نباید معده تان خالی باشد و احساس ضعف کنید. مغز نمی تواند بدون سوخت تمرکز کند، بنابراین حذف وعده های غذایی به خصوص صبحانه یک عامل نداشتن تمرکز است. رساندن غذاها به مغز و داشتن یک منبع سوخت ثابت این مشکل را حل کنید. حتی میتوانید کمی آجیل و کشمش کنار خود بگذارید تا در موارد گرسنگی از آنها استفاده کنید.

تکنولوژی روز

فناوری، امروز می‌تواند یکی از دلایل عدم تمرکز در بزرگسالان باشد. تمام صداهایی که ما دائماً به‌عنوان محرک خارجی می‌شنویم مانند اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی، هشدارهای ساعت، صدای پیامک‌، صدای تماس‌ها و … تمرکز ما را به هم می‌زنند.پس از مدتی، حتی زمانی که در دفتر کار آرام و ساکت خود مشغول کار هستیم، عدم تمرکز را به صورت عادت تجربه می‌کنیم.

احساسات سرکوب شده

همه ما می‌دانیم که رو به رو شدن با گذشته و ترس‌ها، کار مشکلی بوده و ممکن است هنگام انجام این کار به جای بهتر شدن، احساس بدتری نیز داشته باشید، اما چیزی که اهمیت دارد این است که به این مسئله دید بلندمدتی داشته باشید و آینده رها شده خود را ببینید. در این زمینه، شما فقط مجبور به کنار آمدن تنهایی با مشکلات خود نیستید، بلکه بررسی و کار کردن روی مسائل عمیق گذشته، با حضور یک مشاور یا روانشناس متخصص در فضایی امن می‌تواند در بلند مدت باعث آرامش خاطر و افزایش انرژی و تمرکز شما نیز بشود.

این موارد می تواند در بالا بردن تمرکز کارایی داشته باشد

تغذیه سالم

مواد مغذی که به بدن می‌رسانیم برای سلامتی تمام اعضای بدن ما مهم هستند. ما تمام انرژی و مواد مورد نیاز خود را از این غذاها دریافت می‌کنیم. داشتن یک رژیم غذایی سالم هم برای داشتن ذهن سالم و هم برای از بین بردن عدم تمرکز در کودکان و بزرگسالان، از اهمیت بالایی برخوردار است. از تحریک بیش از حد مغز با مقدار زیاد کافئین یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنید
بگذرید.

یکی از نکات مهمی که هنگام انجام کارها باید به یاد داشته باشید همین مورد است. در صورتی که با چالش یا گره‌ای در کار خود مواجه شدید و احساس کردید که در آن گیر کرده‌اید، از آن عبور کرده و بعد به سراغ آن بروید. به طور کلی شما باید تمرکز خود را روی آنچه می‌توانید انجام دهید بگذارید و به هر قیمتی شده کار خود را جلو ببرید. به طور کلی، در ابتدا شما باید روی بخش‌های ساده کار تمرکز کنید.

خواب کافی

همان‌طور که در بالا گفتیم، خواب یکی از مهمترین عوامل استراحت و شادابی ذهن است. ذهن برای گرفتن و ذخیره اطلاعات جدید به استراحت نیاز دارد. غلبه بر مشکلات خواب و خواب منظم موثرترین راه برای از بین بردن عدم تمرکز و توجه در بزرگسالان و کودکان است.

اشتراک گذاری