امروز برابر است با :1403-02-09

آیا خوردن مقداری شکلات واقعا برای سلامتی مفید است؟

حقیقت شگفت انگیزی را در مورد تأثیر شکلات بر سلامتی خود کشف کنید. با نکاتی برای انتخاب نوع مناسب بیاموزید که چگونه از شکلات بدون احساس گناه لذت ببرید.

منطقی است که شکلات بیش از حد برای شما مضر است، زیرا محتوای چربی و قند زیادی در بیشتر محصولات وجود دارد. اما در مورد ادعاهای رایج که خوردن مقداری شکلات واقعا برای شما مفید است، چه باید بکنیم؟ خوشبختانه، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، در شرایط مناسب، شکلات ممکن است هم برای قلب شما مفید باشد و هم برای وضعیت روانی شما مفید باشد.

در واقع، شکلات یا به طور خاص کاکائو، دانه خام و تصفیه نشده یک شگفتی دارویی است. این شامل بسیاری از ترکیبات فعال مختلف است که می تواند اثرات دارویی را در بدن ایجاد کند، مانند داروها.

ترکیباتی که منجر به اثرات عصبی در مغز می شوند باید بتوانند از سد خونی مغزی، سپر محافظی که مانع می شود، عبور کنند.
یکی از این ترکیبات تئوبرومین است که در چای نیز یافت می شود و به طعم تلخ آن کمک می کند. چای و شکلات همچنین حاوی کافئین هستند که تئوبرومین به عنوان بخشی از خانواده مواد شیمیایی پورین مرتبط است.

این مواد شیمیایی، از جمله، به ماهیت اعتیاد آور شکلات کمک می کنند. آنها توانایی عبور از سد خونی مغزی را دارند، جایی که می توانند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارند. بنابراین آنها به عنوان مواد شیمیایی روانگردان شناخته می شوند.

شکلات چه تاثیری بر خلق و خوی دارد؟ خوب، یک مرور سیستماتیک به گروهی از مطالعات که احساسات و عواطف مرتبط با مصرف شکلات را بررسی می‌ کردند، پرداخت. بیشتر آنها بهبودهایی را در خلق و خو، اضطراب، انرژی و حالت های برانگیختگی نشان دادند.

فواید کاکائو برای سلامتی

اندام های دیگری به جز مغز وجود دارند که ممکن است از اثرات دارویی کاکائو بهره مند شوند. قرن ها است که شکلات به عنوان دارویی برای درمان لیست طولانی بیماری ها از جمله کم خونی، سل، نقرس و حتی میل جنسی کم استفاده می شود.

اینها ممکن است ادعاهای جعلی باشند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن کاکائو تأثیر مثبتی بر سیستم قلبی عروقی دارد.

اول، می تواند از اختلال عملکرد اندوتلیال جلوگیری کند. این فرآیندی است که از طریق آن شریان‌ها سخت می‌شوند و با پلاک‌های چربی پر می‌ شوند که به نوبه خود می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

خوردن شکلات تلخ همچنین ممکن است فشار خون را کاهش دهد، که عامل خطر دیگری برای ابتلا به بیماری شریانی است و از تشکیل لخته‌ هایی که رگ‌ های خونی را مسدود می‌ کنند، جلوگیری می‌ کند.

شاید شکلات برای برخی سم هم باشد!

همانطور که شکلات ممکن است برای برخی دارو در نظر گرفته شود، برای برخی دیگر می تواند سم باشد. به خوبی مستند شده است که مصرف کافئین و تئوبرومین برای حیوانات اهلی بسیار سمی است. سگ‌ها به‌ویژه به دلیل اشتهای اغلب حریصانه و به طور کلی طبیعت بی‌ نظمشان تحت تأثیر قرار می‌ گیرند.

مقصر اغلب شکلات تلخ است که می تواند علائم بی قراری، سفت شدن عضلات و حتی تشنج را ایجاد کند. در موارد خاص، اگر به مقدار کافی بلعیده شود، می تواند منجر به کما و ریتم های غیر طبیعی و حتی کشنده قلب شود.

برخی از ترکیبات موجود در شکلات نیز اثرات منفی با لقوه ای بر روی انسان دارند. شکلات منبع اگزالات است که همراه با کلسیم یکی از اجزای اصلی تشکیل سنگ کلیه است.

برخی از گروه‌های بالینی از مصرف غذاهای غنی از اگزالات مانند اسفناج و ریواس و شکلات برای کسانی که از سنگ‌های کلیوی مکرر رنج می‌ برند، توصیه کرده‌ اند.

بنابراین، همه اینها چه معنایی برای عادات مصرف شکلات ما دارد؟ علم به جهت شکلاتی اشاره می کند که تا حد امکان دارای محتوای جامد کاکائو و حداقل مواد اضافی باشد. اثرات بالقوه مضر شکلات بیشتر به چربی و قند مربوط می شود و ممکن است هر گونه فواید احتمالی را خنثی کند.

دوز روزانه 20 گرم تا 30 گرم شکلات ساده یا تیره با مواد جامد کاکائو بالاتر از 70 درصد به جای شکلات شیری که حاوی مواد جامد کمتری است و شکلات سفید که حاوی هیچ کدام نیست می‌ تواند منجر به فواید سلامت بیشتر شود.

اشتراک گذاری