امروز برابر است با :1403-02-14

علائم نارسایی قلبی و طول عمر بیماران نارسایی قلبی

علائم نارسایی قلبی و طول عمر بیماران نارسایی قلبی عوارض این بیماری بر ریتم و دریچه قلب و همچنین کبد چیست ؟ با ما همراه شوید. نارسایی قلبی، که بعضاً به عنوان نارسایی احتقانی قلب نیز شناخته می شود، ناتوانی عضله قلب در پمپاژ خون مورد نیاز بدن می باشد. وظیفه ی اصلی قلب خون رسانی به سراسر بدن است و وقتی قلب نارسا می شود، قادر به انجام این وظیفه نخواهد بود. برخی از بیماری ها مانند بیماری عروق کرونر (تنگ شدن شریان های خون رساننده به قلب) یا فشار خون بالا، به قلب آسیب رسانده و در نهایت منجر به این بیماری می شوند. توجه به این نکته ضروری است که این بیماری با سکته یا حمله قلبی متفاوت است.

نارسایی مزمن قلب چیست؟

نارسایی مزمن قلب ، که به عنوان نارسایی احتقانی قلب یا نارسایی قلبی شناخته می شود ، ناتوانی مداوم قلب برای پمپاژ خون کافی از طریق بدن برای تأمین کافی اکسیژن است. دلایل بیماری متفاوت است ، اما برخی از مهمترین عوامل خطرزا شامل پیری ، دیابت ، فشار خون بالا و اضافه وزن است. نوع مزمن در مردان شایع است.

انواع نارسایی قلبی

این بیماری با توجه به علائم بروز آن در دو دسته طبقه بندی می شود که شامل موارد زیر می باشد :

نارسایی مزمن قلب

این بیماری به تدریج نمایان می شود ، اما علائم با گذشت زمان شدیدتر می شود . این نوع نارسایی قلبی شایع ترین نوع می باشد .

نارسایی حاد قلب

در این نارسایی علائم ناگهان ظاهر شده و از همان ابتدا شدید است . این بیماری با درمان مناسب بهبود می یابد . از آنجایی که قلب نمی تواند خون کافی که بدن نیاز دارد را توزیع کند ، در این نوع نارسائی خستگی شایع می باشد .

علت نارسایی قلب چیست؟

بیماری عروق کرونر قلب (CAD): از شایع ترین دلایل ابتلا به نارسایی قلبی می باشد. وظیفه عروق کرونر، خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب می باشد. با به وجود آمدن پلاک هایی روی دیواره این رگ ها، عمل خون رسانی با مشکل روبرو می شود و سبب نارسایی قلبی می شود و باعث می شود قسمتی از قلب غیر فعال شود. رگ های بدن انسان صاف و الاستیک هستند ولی ایجاد پلاک ها در دیواره ی آن ها سبب سفت شدن رگ ها می شود .

  • فشار خون بالا
  • مشکلات دریچه های قلب
  • دیابت
  • سابقه حمله قلبی
  • بیماری مادرزادی قلب
  • بیماری عضلات قلب
  • عفونت قلب یا دریچه های قلب
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • داشتن اضافه وزن
  • شیمی درمانی
  • کم خونی شدید
  • استفاده از غذاهای چرب و پرکالری

عوارض بیماری نارسایی قلبی

چشم انداز این بیماری به علت ، شدت ، سلامت کلی فرد و سایر عوامل مانند سن بستگی دارد . عوارض این بیماری می تواند شامل موارد زیر باشد :

آسیب یا نارسایی کلیه

بیماری نارسایی قلب اغلب می تواند جریان خون به کلیه ها را کاهش دهد که در صورت عدم درمان در نهایت می تواند باعث نارسایی کلیه شود . آسیب کلیه در اثر نارسایی قلبی می تواند به درمان دیالیز نیاز داشته باشد .

مشکلات دریچه قلب

دریچه های قلب که جریان خون را در جهت مناسب از طریق قلب جریان می دهند ، ممکن است در صورت بزرگ شدن قلب یا فشار بر روی قلب به دلیل نارسایی قلبی به درستی کار نکنند .

مشکلات ریتم قلب

مشکلات ریتم قلب یا آریتمی می توانند عوارض بالقوه این بیماری باشند .

آسیب کبدی

نارسایی قلب می تواند به ایجاد مایعاتی منجر شود که فشار زیادی به کبد وارد می‌کند. این مایعات می توانند منجر به زخم در کبد شوند که عملکرد صحیح آن را دشوار می کند .

تشخیص بیماری نارسایی قلبی

آزمایش خون

این نوع آزمایش برای جستجوی علائم بیماری هایی که بر روی قلب تاثیر می گذارند ، انجام می شود . در صورتی که تشخیص پزشک پس از انجام آزمایش های دیگر قطعی نباشد ، ممکن است و یک ماده شیمیایی به نام N-terminal pro-B نوع پپتید ناتریورتیک (NT-proBNP) را بررسی کند .

استفاده از اشعه ایکس قفسه سینه

تصاویر اشعه ایکس به پزشک کمک می کند تا وضعیت ریه ها و قلب را بررسی کند . پزشک همچنین می تواند از اشعه ایکس برای تشخیص شرایط غیر از نارسایی قلبی که ممکن است علائم شما را توضیح دهد ، استفاده کند .

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را از طریق الکترودهای متصل به پوست ثبت می‌کند. این عمل به پزشکان کمک می کند تا مشکلات ریتم و آسیب به قلب را تشخیص دهند .

اکو کاردیوگرام

اکوکاردیوگرام برای تولید تصویری از قلب ، از امواج صوتی استفاده می کند . این آزمایش به پزشکان کمک می کند تا اندازه و شکل قلب را در کنار هر گونه ناهنجاری مشاهده کنند . اکوکاردیوگرام همچنین کسر تخلیه را نیز اندازه گیری می کند .

تست ورزش

آزمایشات استرس ، سلامت قلب را با نحوه پاسخ به فشارها اندازه گیری می کند . برای انجام این تست ممکن است از شما خواسته شود در حالی که به یک دستگاه ECG متصل هستید ، بر روی تردمیل راه برید . همچنین ممکن است دارویی به صورت تزریق داخل وریدی دریافت کنید که قلب شما را شبیه به حالت ورزش کردن تحریک می کند .
گاهی اوقات تست ورزش در حین داشتن ماسک انجام می‌شود که توانایی قلب و ریه های شما در مصرف اکسیژن و تخلیه دی اکسید کربن اندازه گیری می کند.

اسکن تومو گرافی کامپیوتری قلب ( سی تی اسکن قلب)

در سی تی اسکن قلب ، بیمار بر روی یک میز قرار گرفته و به داخل یک دستگاه دونات شکل میرود . یک لوله اشعه ایکس داخل دستگاه به دور قلب و سینه می چرخد و تصاویری را جمع آوری می کند .

(ام آر آی قلب)

برای گرفتن ام آر آی قلب ، بیمار روی یک میز قرار گرفته و در داخل یک دستگاه تونل مانند وارد می شود که یک میدان مغناطیسی تولید می کند که در بعضی از سلول های بیمار ذرات اتمی را تراز می کند. امواج رادیویی به سمت این ذرات هم تراز پخش می شوند و سیگنال هایی تولید می کنند که تصاویری از قلب ایجاد می کنند .

آنژیوگرام کرونر

در این آزمایش یک لوله نازک و انعطاف پذیر ( کاتتر) در رگ خونی وارد شده و از طریق آئورت به شریان های کرونر هدایت می شود. تزریق ماده حاجب از طریق سوند باعث می شود شریان های قلب بر روی اشعه ایکس قابل مشاهده شوند . این عمل به پزشکان کمک می‌کند تا انسداد را پیدا کنند .

اشتراک گذاری