امروز برابر است با :1403-02-01
مراقبت از پوست خشک

چطور از پوست خشک مراقبت کنیم ؟

 مجله چرخونکی : پوست خشک چیست؟
زمانی که سطح پوست آسیب می‌بیند، ترک‌هایی (غیر قابل مشاهده) بر روی آن پدید خواهند آمد. این مسئله سبب می‌شود که مواد مرطوب کننده به راحتی از پوست خارج شده و مواد آسیب زا وارد آن شوند. خشک شدن پوست، با احساس سفتی، کدر شدن و در موارد شدید‌ با شطرنجی شدن، خارش و سرخی آن همراه خواهد بود .

علائم و علل خشکی پوست

بستگی به سن، وضعیت سلامتی، جایی که در آن زندگی می کنید، زمان سپری شده در بیرون از منزل و علل بروز آن متفاوت است.

پوست خشک را می توان با نشانه هایی شناخت از جمله

  • احساس سفتی پوست و خشن شدن آن به خصوص بعد از دوش گرفتن، استحمام یا شنا
  • خارش و پوسته پوسته شدن جزئی
  • در موارد شدیدتر خشکی پوست ممکن است ترک های عمیق که حتی منجر به خونریزی نیز می شود را به همراه داشته باشد. خشکی و خارش حتی ممکن است که در خواب اختلال ایجاد کند.

راهکارهای مراقبت از پوست خشک کدامند ؟

هر هفته لایه برداری کنید

سلول‌های پوست مرده بر روی سطح پوست تشکیل شده و باعث آسیب به بافت پوست و کدر شدن آن می‌شوند. لایه برداری پوست روشی بسیار موثر برای برداشتن بافت‌های مرده و سایر مواد مضر روی پوست است. بنابراین، برای مراقبت از پوست خشک توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک بار از اسکراب صورت استفاده نمایید.

برای لایه برداری از پوست خشک باید توجه کنید که اسکراب چه تاثیری روی پوستتان می‌گذارد تا فرمول مناسب برای اینکه هر چند وقت یک بار از اسکراب استفاده کنید را یاد بگیرید.

از آب ولرم استفاده نمایید

اگر فکر می‌کنید که برای مراقبت از پوست خشک خود بهترین راه استفاده از آب گرم است سخت در اشتباه هستید. آب گرم می‌تواند چربی‌های ضروری روی پوست را از بین برده و سبب خشکی شود. به همین دلیل است که بهترین راه شستشو پوست خشک، شستشو آن با ولرم است.

صبح و شب مرطوب کننده بزنید

برای مراقبت روزانه از پوست خشک بهتر است پیش از اینکه به خواب بروید و پس از بیدار شدن از مواد مرطوب کننده استفاده نمایید. درواقع، صرف نظر از نوع پوست، استفاده از مرطوب کننده‌ها صبح و قبل از خواب توصیه می‌شود اما اگر پوست خشک دارید به دنبال محصولاتی بروید که برای پوست خشک ساخته شده‌اند.

دست ها و پاهای خود را بپوشانید

در فصل زمستان از دستکش و جوراب برای حفاظت از دست ها و پاهای خود استفاده کنید. دقت کنید که دست ها و پاهای خود را بپوشانید و مرطوب کننده ای که به طور ویژه برای پوست خشک طراحی شده اند مرطوب کنید.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

از آنجا که پوست خشک مستعد چین و چروک و پیری است، آفتاب می تواند موجب آسیب بیشتر شود. بنابراین زدن کرم ضد آفتاب خوب می تواند به پوست کمک کند که جوان تر به نظر برسید. هم چنین تشخیص صحیح مورد نیاز برای تن و نوع پوست تان بسیار مهم است. پیش از استفاده از هر محصول ضد آفتاب، به سراغ توصیه های بروید.

مراقبت های پس از دوش گرفتن

بعد از دوش، خود را با حوله خشک نکنید. این به شما کمک می کند که پوست را نرم و انعطاف پذیر نگه دارید تا خطر خارش پوست را کاهش دهید. به محض اینکه از حمام بیرون رفتید، از مرطوب کننده استفاده کنید تا به پوست رطوبت دهد، با این حال به پوست کمک می کند تا آب را در آن حفظ کنید. بنابراین بعد از حمام بهترین زمان برای لوسیون است.

روش های خانگی مراقبت از پوست خشک

گلیسیرین: مصرف این ماده به صورت موضعی، به پوست شما کمک می کند تا رطوبت بیشتری داشته باشد.

ماسک روغن زیتون و شکر: با استفاده از ترکیبی از روغن زیتون و شکر، یک لایه بردار طبیعی درست کنید. یک فنجان شکر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. اسکراب را به آرامی روی پوست خشک مالش دهید و سپس بشویید. در آخر نیز از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا لایه برداری به درستی و کمترین التهاب انجام شود.

عسل: قبل از اینکه به حمام بروید و یا دوش بگیرید کمی عسل را روی نواحی خشک بمالید و بعد از چند دقیقه دوش بگیرد. تکرار این کار باعث افزایش رطوبت و درمان پوست خشک خواهد شد.

همچنین می توانید 2 قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب گرم مخلوط کنید و سپس آن را بر روی پوست خود مالش دهید. می توانید از آن فقط برای لایه برداری استفاده کنید و سریع بشویید یا حدود 15 تا 20 دقیقه زمان بدهید تا به عنوان یک ماسک تسکین دهنده و مرطوب کننده اثر خود را بر روی پوست خشک شما بگذارد.

اشتراک گذاری