امروز برابر است با :1403-02-14

مواد مخدر چه تاثیری بر دهان و دندان دارد؟

تاثیر اعتیاد بر دندان را می‌توان به طور عمده در  ضعیف شدن بافت دهانی دندانی به خاطر سو مصرف مواد دانست. بسیاری از معتادان یا وضع مالی خوبی دارند و در مراجعه به دندانپزشک، خواسته‌های غیرمنطقی خود را مطرح می‌کنند بی‌آن‌که به وضعیت نابسامان دهان و دندان‌شان توجهی داشته باشند. گروهی دیگر هم به خاطر مشکلات مالی خیلی دیر مراجعه می‌کنند و باز هم دندانپزشک را به دردسر می‌اندازند.

دندان‌های سفید مرواریدی با ادامه مصرف مواد مخدر، غالباً سیاه شده و باعث فاسد شدن تمام بافت دندان یا حتی بروز عفونت‌های استخوانی ناشی از پوسیدگی‌های شدید می‌شود. در بیشتر این موارد، دندان‌ها را نمی‌توان حفظ کرد و باید کشیده شوند.

تاثیر انواع مخدر بر دهان و دندان چیست ؟

تأثیر تریاک بر دهان و دندان

فرد معتاد به تریاک معمولاً پوسیدگی‌های سیاه و عمیقی روی دندان دارد که باعث شکستگی دندان‌ها می‌شود. از دیگر آسیب‌های که اعتیاد به تریاک به دهان و دندان وارد می‌کند می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد :

  • زرد شدن دندان
  • افزایش پلاک و جرم دندانی
  • آسیب پذیر شدن لثه و مینای دندان
  • عفونت لثه
  • قارچ لثه
  • دندان قروچه
  • جفت شدگی فک
  • افتادن دندان

تاثیر الکل بر دهان و دندان

از آنجایی که مشروبات الکلی اسیدی هستند مصرف آنها باعث خشکی دهان و سائیدگی دندان می‌شود. این ماده از قند‌های تخمیر شده تهیه می‌شود که معمولا در زمان مصرف به آن شیرین کننده اضافه میشود که برای دندان ها مضر است و باعث به وجود آمدن پلاک روی دندان می‌شود.

این ماده باعث رفلاکس اسیدی معده می‌شود که دندان‌ها را از بین می‌برد. همچنین انواع مشروبات مانند مشروبات قهوه‌ای، شراب قرمز، و الکل با مواد رنگی دیگر می‎‌تواند باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود که ظاهری زشت ایجاد می‌کند.

تأثیر هروئین بر دهان و دندان

اعتیاد به هروئین میل به مصرف خوراکی‌های شیرین را در مصرف کننده بیشتر می‌کند و اگر فرد بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکند خطر ابتلا به عفونت دندان، خشکی دهان و دندان‌قروچه را در او افزایش می‌دهد. دندان‌قروچه اگر درمان نشود دندان‌ها در اثر فشار و ساییده شدن می‌شکنند و فک نیز آسیب می‌بیند.

موادی مانند هروئین حساسیت نسبت به درد را در مصرف کننده کاهش می‌دهد و مصرف کننده را در برابر درد ناشی از مشکلات دندان و لثه بی‌تفاوت می‌کند که در نهایت باعث می‌شود برای درمان دیر اقدام کند.

اعتیاد به گل سبب خرابی دندان می‌شود؟

بله. ماده مخدر گل که نوعی ماریجوانا است، نه تنها ترشح بزاق را کم می‌کند و سبب خشکی دهان و پوسیدگی دندانی می‌شود؛ بلکه خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد. مصرف ماریجوانا در مصرف‌های شدید و مداوم می‌تواند باعث ابتلا به سرطان دهان هم بشود. این موارد متاسفانه میان جوانانی که در سال‌های اخیر به مصرف گل روی آورده‌اند، دیده شده است.

پوسیدگی دندان و کوکائین

کوکائین که از مواد مخدر گران‌قیمت محسوب می‌شود، بسیار اسیدی است. این ماده اسیدی اگر برای مصرف در دهان مالیده شود مینای دندان‌ها را تجزیه می‌کند. بنابراین تاثیر اعتیاد بر دندان افراد کوکائینی نیز مشهود است. نباید تصور شود فقط افراد وابسته به مواد در فقر و تنگدستی دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

اثرات کوکائین بر دندان

  • اسیدیته کوکائین مینای دندان را از بین می برد
  • مصرف دهانی پودر کوکائین برای جذب از طریق لثه زخم‌های بدی بر لثه پدید می‌آورد و حتی سبب عفونت هم می‌شود.
  • استنشاق پودر کوکائین سبب آسیب بافتی به کام بالا می شود و به مرور زمان آن را به سمت بینی سوراخ می‌کند.
  • کوکائین نوعی اسپاسم در عضلات فک به وجود می‌آورد که سبب دندان قروچه و شکست دندان می‌شود.

شیشه

شیشه آسیب فراوانی به دهان و دندان مصرف کننده می‌زند که در محاوره به آن دهان شیشه‌ای می‌گویند. این ماده به سرعت دندان‌ها را از بین می‌برد و باعث چروک شدن عروق خونی می‌شود. مصرف این ماده عفونت شدید دندان در مصرف فرد معتاد می‌شود. شیشه به شدت اسیدی است خشکی دهان، دندان قروچه و قفل شدن فک از دیگر عوارض این ماده برای دهان است.

طبق نتایج یک تحقیق حدود 96 درصد از افراد معتاد به شیشه در دندانشان حرفه داشتند، دندان 58 درصد از این افراد پوسیده بود و 31 درصدشان نیز بیشتر از 6 دندان افتاده داشتند.

مصرف مواد مخدر و خشکی دهان

برخی مواد مخدر، جریان آب دهان را کاهش داده و باعث ایجاد شرایطی به نام “خشکی دهان” می شوند. خشکی دهان، خطر ابتلا به عفونت دندان را افزایش می دهد. به این دلیل که آب دهان تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش می دهد محیط اسیدی دهان را خنثی کرده و بدین ترتیب از عفونت دندان می کاهد. درباره تاثیر مواد مخدر مصرفی بر خشکی دهانتان حتما با دندانپزشک خود صحبت کنید.

اشتراک گذاری