امروز برابر است با :1403-02-14

تاثیر مواد مخدر بر دیابت + عوارض انواع مخدر بر قند خون

تاثیر مواد مخدر بر دیابت , عوارض انواع مخدر بر قند خون دیابت شیشه , هروئین , شیره تریاک … و سوء مصرف مواد، دو موقعیتی هستند که می‌تواند به طور جدی بر سلامت تاثیر بگذارند. فقط قدرت آن‌ها در ایجاد آسیب نیست که آنها را به هم مرتبط می‌کند، رابطه مستقیم‌تری نیز بین آن‌ها وجود دارد. افراد دیابتی با مصرف مواد اعتیادآور از نوع محرک‌ها دچار افت قند خون می‌شوند زیرا بدن با سرعت شکستن کربوهیدرات در بدن افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر انواع مواد مخدر بر دیابت چیست؟

تاثیر کوکائین بر دیابت

کوکائین یک ماده ی اعتیاد آورنده است که باعث انقباض رگ ها و در نتیجه افزایش شدید فشار خون می می شود. در افراد دیابتی احتمال حملات قلبی و سکته، نسبت به افراد معمولی به خاطر بیماری شان زیاد است، و کوکائین ماده ای است که می تواند این خطر را به شدت افزایش دهد.

در عین حال رغبت شدید افراد دیابتی برای مصرف غذاهای چرب در زمان گرسنگی یا در زمان افت فشار و قند خون، می تواند تاثیرات انسولین، قرص ها و دارو های دیابت را از بین ببرد و باعث افزایش قند خون در دیابت نوع دوم شود.

تاثیر متامفتامین (شیشه) بر دیابت

متامفتامین ها برای افراد دیابتی بسیار خطر آفرین هستند چون این مواد فعالیت هورمون ها و انسولین را تحت تاثیر قرار می دهند که باعث افزایش مقدار گلوکوز شده و در نتیجه سطح قند خون افزایش میابد.مصرف متامفتامین در طولانی مدت ،باعث از بین رفتن اشتها، اختلال حافظه و افسردگی می شود. که تمام این ها عواملی هستند که میتوانند نقش مهمی در میزان قند خون افراد دیابتی داشته باشند.

تاثیر هروئین بر دیابت

هروئین یکی از مواد اعتیاد آور و بسیار خطرناک است که خرید و فروش آن معمولا توسط فروشنده های آن در خیابان انجام میگیرد. مانند دیگر دپرسانت ها ، این ماده نیز روی برنامه ی غذایی افراد و ترشحات هورومونی آنها تاثیر گذاشته و حتی در زمانی که فرد دیابتی از دارو و قرص و تزریق انسولین نیز استفاده کند ، تنظیم سطح قند خون را برای بدن به امری دشوار تبدیل میکند.

تاثیر تریاک بر کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت

دیابت شیرین یا مرض قند بیماری ای است که در آن تولید هورمون انسولین که مسوول ورود گلوگز به سلول های بدن و کاهش قند خون است کاهش یافته یا نسبت به اثرات آن مقاومت ایجاد می شود.

در نتیجه این بیماران دچار افزایش شدید قند خون به دنبال مصرف موادغذایی شده و این قند خون بالا می تواند به مرور زمان به عروق چشم، عروق کرونر قلب و عروق کلیه آسیب زده و سبب خونریزی چشم و کاهش بینایی، ایجاد تنگی در عروق کرونر قلب و سکته قلبی، و نارسایی کلیه شود.  هیچ شواهدی به نفع سودمندی مصرف تریاک در کنترل بهتر قند خون افراد دیابتی وجود نداشته است.

تاثیرات منفی الکل بر دیابت

به بیماران دیابتی ای که از فشار خون، آسیب های عصبی، و ضعف بینایی رنج میبرند توصیه می شود که اصلا از این نوشیدنی ها استفاده نکنند. دلیل منع استفاده این است که نوشیدنی هایی مانند شراب و آبجو، حاوی مقادیری کربوهیدرات هستند که در بدن به گلوکوز تبدیل می شوند و به این صورت استفاده ی بیش از مقدار تعیین شده از این نوشیدنی ها، می تواند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهد.

پس نتیجه می گیریم

سوء مصرف مواد همچنین می تواند شامل استفاده بیش از حد از داروهای تفریحی یا غیرقانونی (مواد مخدر) شود، که به عنوان مواد شیمیایی تغییر دهنده ی نحوه عملکرد طبیعی مغز و بدن تعریف می شوند. این مواد می توانند بر روند بیماری دیابت در یک فرد تاثیر منفی گذارند.

مصرف مواد مخدر ممکن است باعث مشکلات جسمی و روحی شود (مثلاً آسیب دیدگی اعضای بدن یا مغز) که می تواند توانایی فرد در استفاده صحیح از داروهای دیابت را تغییر دهد.

همچنین مصرف مواد مخدر می تواند باعث اعتیاد، افسردگی یا اوردوز شود. به علاوه بسیاری از این مواد ممکن است اثرات داروهای مصرفی فرد برای حفظ سطح قند خون خنثی یا کاهش دهند.

عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر ممکن است باعث هایپرگلایسمی یا هایپوگلایسمی شوند که می تواند باعث کما یا مرگ هم در فرد دیابتی شود. دانستن خطرات سلامتی ناشی از دیابت و سوء مصرف مواد، یک روش مهم برای ایمن و سالم ماندن است.

اشتراک گذاری