امروز برابر است با :1403-02-07
مدلینگ و مدل شدن

مدلینگ چیست و برای مدل شدن از کجا شروع کنیم ؟

مجله چرخونکی : مدلینگ یا فشن مدلینگ، نمایش گرایش ها و سلیقه های مختلف در نحوه پوشش، زیبایی و آراستگی توسط منابع انسانی (مدل ها) می باشد.

مدلینگ یا مدل سازی به عنوان یک حرفه در سال ۱۸۵۳ توسط فردریک ورث، “پدر خیاطی لباس” ابداع شد، او از همسرش، خواست تا لباس های را که طراحی کرده بود بپوشد و در نمایش مدل لباس به بقیه نشان دهد.

اصطلاح ” خانه مد” از اینجا در پاریس به کار گرفته شد. در ابتدا هیچ شرایط فیزیکی خاصی برای مدل شدن و یک مدل وجود نداشت و اکثر طراحان از زنانی با سایزهای مختلف به عنوان مدل برای نمایش تنوع در طرح های خود استفاده می کردند و محدودیت های کمتری برای مدل شدن و ورودی به حرفه مدلینگ وجود داشت.

برای مدل شدن از کجا شروع کنیم ؟

امروزه با وجود گسترش شبکه های اجتماعی و فوتوشوت هایی که در تمامی روز و شب از سرتاسر جهان توسط مدل ها و برند های صاحب نام دنیای فشن در آن قرار می گیرد این ضنعت گسترش بسیاری پیدا کرده است.

تمام کسانی که از استایل و هیکل و قد مناسبی برخوردارند در فکر این هستند که توانایی خود را در این کار بسنجند.اما برای شروع به این این نکات کافی نبوده و نیاز به الزامات دیگری دارند که در این کار موفق شوند.

شرایط مدل شدن چیست ؟

سالم باشید. غذاها و نوشیدنی های سالم بخورید. آب زیاد بنوشید. زیاد ورزش کنید. داشتن یک بدن سالم به شما کمک خواهد کرد که ظاهر بهتری داشته باشید.

حفظ ظاهر بسیار مهم است. مراقب باشید که اندام و پوست و موی خود را سالم نگه دارید. آنچه که شما می پوشید مهم است، اما حفظ سلامتی و ظاهر مهم تر است. شما باید تمام وقت خود را برای حفظ ظاهر خود در بهترین شکل اختصاص دهید.

اهداف حرفه مدلینگ خود را با نوع بدن خود مطابقت دهید. از لحاظ فنی، هر کسی می تواند یک مدل باشد. انواع مدل های سایز بزرگ، مدل های صحنه یا استیج نمایش لباس، مدل های عکاسی، مدل های پا – دست و مو شرایط مختلفی دارند.

موقعیت کاری خود را بشناسید. مراکز کاری مختلف برای مدل ها وجود دارد در نمایش های مد لباس، در مجلات مد و تبلیغاتی، استخدام برای کار با یک برند خاص یا مدل تبلیغ برای یک شرکت خاص

خودتان را برای صنعت مد آموزش دهید. تا آنجا که می توانید با خواندن کتاب ها، وبلاگ ها و مقالات، اطلاعات خود را در مورد حرفه مدلینگ افزایش دهید. خواندن آنها به شما کمک می کند تا روز به روز مهارت های خود را بهبود بخشید و بدانید این صنعت چگونه کار می کند.

انواع مدلینگ ها چیست؟

مدل های های فشن – High Fashion Model

همیشه وقتی کسی از مدلینگ و یا مد و فشن صحبت می کند٫ اولین تصویری که در ذهن شکل می گیرد از مدل های همین دسته یعنی های فشن مدل ها است .

زمانی که شما یک فشن شو مثلا فشن شو لباس های زمستانه گوچی را در کانال فشن تی وی می بینید و یا مدل های روی جلد مجله های مد و لباس ٫ فرشته های شو های ویکتوریا سکرت و … دقیقا این ها مدل های همین دسته هستند .

آفیش در مدلینگ چیست؟

از آنجایی که آفیش کلمه ای لاکچری به نظر می آید،بسیاری از افرادی که قصد دارند مدلینگ را آموزش بدهند و یا خودشان را به عنوان مدل بین المللی جا می زنند،از این کلمه استفاده می کنند تا بتوانند به کار خودشان نوعی ارزش افزوده اضافه کنند.

مدل های عکس ادیتوریال – Editorial print model

این دسته شامل مدل هایی می شود که عکس آنها روی جلد مجلات معتبر مثل Vogue و Elle و GQ و … چاپ می شود و یا از آنها برای بنرها و کمپینگ های تبلیغاتی بزرگ استفاده می شود .

ویژگی های مدل شدن در این دسته تقریبا همان ویژگی هاب مدلینگ های فشن هست که در بالا اشاره کردم با این تفاوت که در این دسته فوتوجنیک بودن از هر چیز دیگری اهمیت بیشتر دارد !‌ افرادی که فوتوجنیک هستن ( خوش عکس هستند )‌ و ویژگی های خاص بودن که در مدلینگ های فشن است را دارند می توانند در این دسته بسیار موفق باشند !‌

مدل های عکاسی تجاری – commercial Print

این دسته کاربرد و در آمد بسیاری نسبت به بقیه دسته ها دارد چرا که شامل رنج مختلفی از جمله تبلیغات بیلبورد ٫ چاپ روی محصولات ٫ مجله های تجاری ٫ بنر های درون مغازه ها و … می شود .

کاتالوگ مدلینگ ها – catalog modeling

تمام شرکت ها در دنیا برای محصولات جدید خود٫ بروشور و کاتالوگ هایی را تولید می کنند ( چه به صورت آنلاین و یا چه چاپی ) تا ویژگی و جزییات محصولات جدید شان را به مشتری ارائه دهند . و این شغل مدل هایی است که در کار مدلینگ کاتالوگ می کنند تا این محصولات و ویژگی هایش را به بهترین وجه نشان دهند .

مدل های تبلیغات تلویزیونی

این زمینه یکی از بهترین انتخاب ها برای کسانی است که ویژگی های مدل های های فشن را ندارند ! تغریبا هر فردی با هر سن و قد و وزنی می تواند تو این زمینه کار کند و در اصل این زمینه بیشتر به بازیگری تمایل دارد تا مدلینگ !

مدلینگ در ایران

در حال حاضر مدلینگ در ایران جزء پولسازترین رشته های صنعت زیبایی می باشد. با پر رنگتر شدن اهمیت زیبایی و سبک زندگی استاندارد، مدل ها امروزه در ایران بسیار پر کار هستند.

در حال حاضر برندهای مطرحی مانند هاکوپیان همواره به دنبال مدل های خانم و آقایی هستند تا از طریق به کار گرفتن آن ها، محصولات خودشان را بهتر و بیشتر به فروش برسانند و بیشتر برند شوند. بنابراین مدلینگ در ایران با سرعت فوق العاده ای در حال رشد است و مدل های ایرانی مطرح در کشور ما بسیار فعال می باشند.

قد و وزن مناسب برای مدل شدن

یک فاکتور مهم برای ورود به صنعت مدلینگ و مدل شدن، قد و وزن مناسب می باشد. تعریف معیار قد و وزن به آژانس های مدلینگ بستگی دارد و این معیارها در هر کشور و حتی در هر آژانس مدلینگ متفاوت می باشد.

ولی به طور کل میانگین قد مردم هر کشور را به عنوان عامل تعیین کننده این معیار در نظر می گیرند و به طور قطع در کشوری که مردم آن از قد بالایی برخوردار هستند، مدل ها نیز باید بلند قد باشند و در کشورهایی که از قد کوتاهتری برخوردار هستند نیز مدل ها می توانند از قد کوتاه تری برخوردار باشند.

تحصیلات در زمینه مدلینگ

طراحان، مدیران و دست‌اندرکاران مدل‌ها و صنعت مربوطه در اکثر کشورهای غربی دارای مدارس خصوصی هستند. دانش‌آموختگان این مراکز در این حرفه و فن مجبورند حتی دروسی مثل آناتومی بدن انسان، طراحی با نرم‌افزار، و مدیریت را نیز علاوه بر دوره های تخصصی مدلینگ بگذرانند.

اما خود مدل‌ ها هم گاهی تحصیلات رقص کلاسیک و باله را با هنر و حرفه خود ترکیب میکنند. به عنوان مثال، بروک شیلدز (همسر سابق آندره آغاسی) که در سن ۱۴ سالگی بر روی جلد مجله وُگ قرار گرفت، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات زبان فرانسه از دانشگاه پرینستون میباشد.

اشتراک گذاری