امروز برابر است با :1403-02-05
بی خوابی

آیا از بی خوابی رنج می برید + 15 نکته برای غلبه بر بی خوابی

مجله چرخونکی : آیا خوابیدن در شب برای شما سخت است؟، آیا ساعات طولانی را صرف خوابیدن می کنید؟ آیا نیمه شب از خواب بیدار می شوید و دوباره به سختی می خوابید؟ افراد زیادی هستند که از بی خوابی رنج می برند و این واقعاً یک مشکل نگران کننده است که شما را نه تنها در شب، بلکه در بقیه روزها نیز بی قرار و مضطرب می کند که بر تمام زندگی، سلامت و خلق و خوی شما تأثیر می گذارد. بی خوابی باعث می شود در طول روز احساس خستگی، گیجی، ناتوانی در تمرکز و احساس خواب آلودگی کنید.

علل بی خوابی ممکن است پزشکی یا روانپزشکی باشد. ممکن است در نتیجه استرس، اضطراب، ناامیدی، خستگی از کار، بیماری، عادات خواب نادرست، مشکلات سلامتی مانند اختلال تنفسی، ابتلا به بیماری، محیط خواب ناخوشایند، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، نوشیدنی ها و داروهای حاوی کافئین همه این مشکلات هنگام خواب یا قبل از خواب شما را آزار می دهد. درمان بی خوابی ابتدا به تعیین علت اصلی که منجر به کمبود خواب می شود بستگی دارد. این روند تصمیم گیری مناسب ترین و موثرترین درمان را تسهیل می کند.

برای غلبه بر بی خوابی و رهایی از آن، ابتدا باید بسیاری از عادات اشتباهی را که قبلاً در زندگی خود دنبال می کردید، قبل از تصمیم به مصرف دارو تغییر دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که مطمئناً به شما کمک می کند تا شب راحت و بدون رنج بخوابید.

نکات مفید برای برای غلبه بر بی خوابی

  1. اتاق خواب خود را برای خواب آماده کنید : قبل از هر چیز باید یک محیط خوب و مناسب برای خواب آماده کنید. اتاق خواب باید کاملا تاریک و دمای اتاق باید متوسط باشد.
  2. تشک راحت :مطمئن شوید که تشکی که روی آن می خوابید به اندازه کافی راحت باشد تا بتوانید بدون مزاحمت بخوابید.
  3. زیاد غذا نخورید: پر کردن شکم قبل از خواب، خواب شما را مختل می کند.
  4. زمان خواب را مشخص کنید: بهتر است هر روز حتی در آخر هفته در یک ساعت از خواب بیدار شوید و بخوابید. تغییر ساعت خواب و بیداری نوعی اختلال در بدن شما ایجاد می کند، زیرا از یک ساعت بیولوژیکی پیروی می کند.
  5. خود را آرام کنید: اگر خوابیدن برایتان سخت است، سعی کنید کاری انجام دهید که به آرامش شما کمک کند اما خارج از اتاق خواب مانند مطالعه، نوشیدن نوشیدنی گرم مانند شیر، بابونه یا چای گیاهی، حمام آب گرم. ، گوش دادن به موسیقی آرام و آرام و انجام تمرینات آرامش بخش مانند یوگا و تمرینات تنفسی.
  6. از خوابیدن در طول روز خودداری کنید: چرت زدن برای ساعات طولانی در طول روز نیاز شما را به خواب شبانه کاهش می دهد و ممکن است شما را بدون توانایی خواب راحت بیدار کند. اگر احساس می‌کنید کاملا خسته هستید و باید در طول روز چرت بزنید، نباید از نیم ساعت بیشتر در  بعد از ظهر باشد.
  7. قبل از خواب بحث نکنید و ورزش های سخت انجام ندهید: انجام ورزش های سخت یا مشاجره با دیگران قبل از خواب شما را فعال می کند و خواب را سخت می کند.
  8. از سیگار کشیدن در شب پرهیز کنید: سیگار کشیدن به خصوص در شب بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد.
  9. از مصرف الکل بپرهیزید: تصور می شود که نوشیدن الکل در شب به خواب شما کمک می کند، اما در واقع خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را مختل می کند.
  10. از کافئین دوری کنید: نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه مانع خواب شما می شوند، بنابراین باید 8 ساعت قبل از خواب مصرف آنها را قطع کنید.
  11. ساعت ها را از خود دور نگه دارید: جلوی چشم نگه داشتن ساعت باعث افزایش اضطراب و افسردگی شما می شود، زیرا نمی توانید بخوابید.
  12. اتاق خواب خود را تنها مکانی برای خواب قرار دهید: اختصاص اتاق خواب فقط برای خواب و دوری از انجام فعالیت های دیگر در آن مانند تماشای تلویزیون، کار یا مطالعه به شما کمک می کند تا در هنگام ورود به آن، ذهن و بدن خود را برای خواب آماده کنید.
  13. از گرسنگی قبل از خواب بپرهیزید: در حالی که گرسنه هستید به رختخواب خود نروید، زیرا نیاز به غذا خوردن شما را آشفته و خواب شما را مختل می کند.
  14. اتاق خواب را ترک کنید: اگر نمی توانید بخوابید، اتاق خواب را ترک کنید و سعی نکنید در رختخواب بخوابید، زیرا این کار شما را بیشتر مضطرب می کند.
  15. به پزشک مراجعه کنید: اگر با روش‌های قبلی نتوانستید بر بی‌خوابی غلبه کنید، باید با پزشک مشورت کنید تا علت این مشکل مشخص شود، زیرا ممکن است ناشی از اختلال جسمانی باشد.
اشتراک گذاری