امروز برابر است با :1403-02-12

 عایق الاستومری رولی                       

عایق الاستومری یک نوع عایق برودتی- حرارتی است که به دلیل بهره مندی از ساختار سلول بسته، ساختاری که در آن هر سلول توسط دیواره های خودش محصور می شود و با سلول های دیگر در ارتباط قرار نخواهد گرفت) مقاومت بالایی در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و گرما دارد.

عایق های الاستومری به دلیل وزن سبک و انعطاف پذیری بالا و همچنین به دلیل مقاومت بالای آن ها در برابر سرما و گرما بیشتر در صنایعی مانند خودروسازی و ساخت تاسیسات، مانند عایق بندی کانال های هوا، لوله های سرد و گرم، دیگ های بخار و سقف سوله ها مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق ها در دو شکل لوله ای و رولی تولید می شوند که در ادامه به ویژگی های آن ها می پردازیم.

انواع عایق الاستومری رولی

عایق الاستومری رولی ساده برای استفاده در شرایط اقلیمی و محیطی مختلف، با ضخامت های متفاوت تولید و عرضه می شوند. یکی از مزیت های اصلی عایق رولی، کاربری و نصب آسان در فضاهای داخلی و خارجی تاسیسات است. عایق های رولی جایگزین مناسبی برای انواع فایبرگلاس ها محسوب می شوند چرا که به دلیل بهره گیری از ساختار (سلول بسته) تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری خواهند کرد و طول عمر تاسیسات ساختمانی را افزایش خواهد داد. این عایق ها در دو شکل ساده و روکش دار تولید می شود که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

عایق الاستومری ساده

عایق های ساده یا بدون روکش وزنی بسیار سبکی دارند که معمولا برای عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع داخلی استفاده می شوند، عایق های رولی ساده از مقاومت بالایی در برابر رشد قارچ ها، باکتری ها و رسوب مواد شیمیایی و گرد و غبار برخوردار می باشند.

اما بدانید از : برای عایق کاری ویلا  با استفاده از عایق الاستومری

عایق الاستومری روکش‌دار

روکش عایق های الاستومری اغلب از جنس آلومنیوم هستند. عایق های الاستومری روکش دار کاربرد زیادی در عایق کاری لوله های سرد و گرم، مخازن و سیستم های حرارتی و برودتی دارد.

روکش این نوع عایق معولا با ضخامت 130 و 230 میکرون و به شکل ساده (غیر مسلح) و مسلح (روکش با الیاف نسوز) تولید و عرضه می شوند. اگر شما عایق را در محیطی نصب می کنید که در معرض نور خورشید است، لازم است از عایق روکش دار استفاده کنید چون در برابر نور خورشید مقاوم می باشند.

NBR یا EPDM ؟

عایق الاستومری بر اساس مواد پایه برای ساخت به دو نوع NBR و EPDM تقسیم می شوند.

در ساخت عایق رولی NBR از ماده ی نیتریل و بوتادین رابر و در ساخت عایق رولی EPDM از ماده اتیلن پروپیلن دیان مونومر رابر استفاده خواهد شد. علی رغم تفاوت در ماده اولیه آن ها، این دو عایق از نظر کارکر بسیار شبیه به هم می باشند البته تفاوت های جزیی نیز دارند. مهم ترین تفاوت این دو عایق گستره دمایی آن هاست. گستره دمایی عایق الاستومری NBR حدود منفی 20 تا مثبت 110 درجه سانتی گراد می باشد در حالی که گستره دمایی عایق های الاستومری EPDM بین منفی 40 تا مثبت 150 درجه سانتی گراد می باشد.

تفاوت دیگر در میزان مقاومت این دو عایق  در برابر نور خورشید است. به صورت کلی می توان گفت عایق های الاستومری EPDM همانطور که از گستره دمایی آن نیز مشخص است در برابر نور خورشید نیز مقاوم تر است اما اگر هر دو عایق بدون روکش در محیط های خارجی نیز استفاده شوند، بعد از مدتی فرسوده خواهند شد و از بین می روند.

یکی دیگر از مزیت های NBR نسبت به عایق EPDM می توان به مقاومت بیشتر در برابر سیالاتی مثل گریس و انواع روغن اشاره کرد. علاوه بر آن عایق های NBR به دلیل چگالی کمتر، ضریب هدایت حرارتی به مراتب کمتری نسبت به نوع EPDM دارد.

ضخامت و ابعاد عایق رولی

عایق الاستومری رولی از نوع EPDM در حال حاضر با ضخامت ، 9، 13، 16، 19 و 25 میلی متری در دسترس است. متراژ رول های عایق با ضخامت آن رابطه عکس دارد. بصورت کلی عایق رولی با ضخامت کمتر متراژ بیشتری دارد. در حال حاضر رول های عایق EPDM در ابعاد 30، 20، 14، 12، 10 و 8 متر مربع تهیه و توزیع خواهند شد. عایق رولی از نوع NBR معمولا تنوع ضخامت بیشتری دارند و با ضخامت های 3، 6، 9، 13، 16، 19، 25، 30، 32، 40 و 50 میلی متری در بازار عرضه می شوند. رول های این عایق NBR با متراژهای  60، 30، 20، 14، 12، 10، 8، 6 و 4 متر مربع در دسترس است. علاوه بر آن عایق های الاستومری از هر دو نوع NBR و EPDM دارای مدل‌های زیر می باشد:

  • بدون چسب
  • چسب دارِ ساده
  • چسب دار مسلح (چسب الیاف دار)

قیمت عایق الاستومری رولی

قیمت عایق های رولی کایفلکس به عوامل های مختلفی از جمله ضخامت، متراژ و برند تولید کننده بستگی دارد. قیمت عایق الاستومری رولی NBR و عایق الاستومری رولی EPDM با یکدیگر متفاوت و نوع EPDM آن گران تر است. علاوه بر آن، ویژگی های اضافه مانند روکش دار و چسب دار بودن باعث افزایش قیمت عایق رولی نسبت به مدل های بدون چسب و روکش خواهد شد.

همانطور که گفتیم عایق های الاستومری به آن دسته از عایق هایی گفته می شود که دارای ساختار سلول بسته هستند. عایق های الاستومری از نوع عایق های حرارتی- برودتی می باشد که در برابر سرما و گرما مقاوم هستند. عایق های الاستومری وزن کمی و در عین حال انعطاف پذیری بالایی دارند که همین عامل باعث استفاده گسترده این نوع عایق در صنایع مختلف است.

عایق الاستومری در دو طرح لوله ای و رولی تولید و عرضه خواهند شد. کار با عایق الاستومری رولی بسیار راحت است و برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی مناسب می باشد، همچنین عایق الاستومری دارای دو شکل روکش دار(اجنس روکش اغلب آلومنیوم است) و بدون روکش است.

عایق های رولی بر حسب نوع ماده اولیه نیز به دو نوع NBR (نیتریل بودتادین رابر) و EPDM (اتیلن پروپیلن دیان مونومر رابر) تقسیم‌بندی می‌شود. عایق ساخته شده توسط EPDM نسبت به نوع NBR در برابر سرما و گرما مقاومت بالایی دارد. در حال حاضر عایق های NBR با ضخامت 3 تا 50 میلی متری و عایق های EPDM با ضخامت 6 تا 25 میلی متری عرضه می شوند.

اشتراک گذاری