امروز برابر است با :1403-02-11

سکته بیداری چیست و چرا سالمندان و زنان باید بیشتر مراقب باشند

بسیاری از افراد مسن ممکن است پس از بیدار شدن از خواب نوعی عدم تعادل و سرگیجه را همراه با علائمی مانند مشکل در درک و ضعف ناگهانی در اندام‌ ها تجربه کنند. این وضعیت، نوعی سکته مغزی، سکته بیداری نامیده می‌ شود که در آن فرد پس از بیدار شدن از خواب یا در طول روز (بدون آگاهی از هرگونه نقص عصبی قبل از خواب)، شروع علائم سکته مغزی را تجربه می‌ کند.

متخصصان پیشنهاد می کنند که علائم سکته مغزی در بیداری مشابه علائم هر نوع سکته دیگری است. اینها شامل مشکل در صحبت کردن، گیجی، افتادگی یا ضعف صورت، بی حسی یا ضعف در بازوها یا پاها، و شروع ناگهانی سردرد شدید است. لازم به ذکر است که این علائم بسته به محل سکته مغزی می‌ تواند متفاوت باشد.

علائم دیگر ممکن است شامل ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار، مشکلات بینایی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، دیابت و چاقی باشد که می تواند خطر سکته را افزایش دهد.در صورت مشاهده این علائم ضروری است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا مداخله زودهنگام می تواند از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

علل سکته مغز بیداری چیست؟

علل سکته مغزی بیداری می تواند شبیه به سکته های معمولی باشد، مانند لخته شدن خون، فشار خون بالا، یا بیماری های زمینه ای. افراد خاصی ممکن است بیشتر مستعد تجربه سکته های بیدار شوند، از جمله افرادی که سابقه بیماری قلبی عروقی، دیابت یا چاقی دارند.

چقدر رایج است؟

سکته مغزی در هنگام بیداری نسبتاً شایع است. تقریباً از هر 5 سکته، 1 سکته بیداری است. سکته‌ های بیداری در سنین بالاتر شایع‌ تر است زیرا فیبریلاسیون دهلیزی ریتم قلب نامنظم و سریع با افزایش سن در بین زنان در زمستان افزایش می‌ یابد.

چطور تشخیص داده می شود؟

تشخیص معمولاً شامل آزمایش‌ های تصوی ربرداری مانند سی‌ تی اسکن یا MRI برای تعیین میزان آسیب مغزی ناشی از سکته است.

*نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که پزشکان معالج سکته مغزی باید در نظر داشته باشند که (زمان شروع) سکته زمانی است که بیمار به رختخواب رفته است یعنی آخرین باری که طبیعی دیده شده است.

درمان سکته مغزی چیست؟

درمان سکته مغزی از خواب معمولاً شامل داروهایی مانند داروهای لخته‌کننده یا روش‌ هایی مانند ترومبکتومی برای بازگرداندن جریان خون به مغز است. درمان توانبخشی همچنین ممکن است برای کمک به بازیابی مهارت های حرکتی از دست رفته و بهبود کیفیت کلی زندگی پس از سکته ضروری باشد.

مراقبت های بعد از سکته مغزی

افراد در معرض خطر باید یک سبک زندگی سالم را اتخاذ کنند و هر گونه شرایط بهداشتی زمینه ای را مدیریت کنند تا احتمال تجربه سکته بیداری در آینده را کاهش دهند.

پیشگیری از خطر

  • BP، قند خون و کلسترول را در محدوده طبیعی نگه دارید.
  • معاینه منظم قلب (یک بار در سال)
  • به خوبی بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • برای کاهش خطر سکته از داروها طبق توصیه پزشک استفاده کنید.
اشتراک گذاری