امروز برابر است با :1403-01-10
رفع آکنه پوستی

راهکار هایی برای کمک به رفع و درمان آکنه پوستی

مجله چرخونکی : آکنه شایع ترین بیماری پوستی است که افراد فراوانی را تحت تاثیر قرار می دهد.اگر آکنه دارید، احتمالاً توصیه های ناخواسته ای را در مورد نحوه مراقبت از پوست مشکل دار خود دریافت می کنید. همه چیز را از «غذاهای چرب نخورید» تا «لایه برداری روزانه با یک اسکراب صورت بلغور جو دوسر خانگی» شنیده اید. و احتمالاً همه چیز را امتحان کرده اید، و بیش از حد به امید یافتن یک درمان جادویی.

هیچ درمان معجزه آسایی برای آکنه وجود ندارد

متأسفانه، هیچ درمان معجزه آسایی برای آکنه وجود ندارد. چیزی که برای یک فرد مفید است ممکن است برای دیگری جواب ندهد، به همین دلیل است که بسیاری از توصیه هایی که دریافت می کنید به پوست شما کمک نمی کند. دلیل این امر این است که دلایل مختلفی برای آکنه وجود دارد، از جمله هورمون ها، تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن فولیکول های مو، باکتری ها، حتی داروها و استرس.

این چند نکته ممکن است برای رفع آکنه مفید باشد

رژیم غذایی و آکنه

هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا رژیم غذایی بر آکنه تأثیر می گذارد یا خیر، صحبت نمی کند. برخی از مطالعات ارتباط بین آکنه و رژیم غذایی با گلیسمی بالا را یافته اند. شکر و کربوهیدرات های فرآوری شده قند خون را افزایش می دهند. با گذشت زمان، این باعث مقاومت به انسولین می شود که سپس بر تولید سبوم تأثیر می گذارد.

یکی از رژیم‌های غذایی که در سال‌های اخیر به دلیل تأثیرات آن بر طول عمر بسیار مورد توجه قرار گرفته، رژیم غذایی محدودکننده کالری است. اما علیرغم مزایای فراوان آن، مطالعات هنوز نشان نداده اند که محدودیت کالری به درمان آکنه کمک می کند.

با این حال، به نظر می رسد اکثر متخصصان موافق هستند که رژیم غذایی استاندارد برای پوست شما عالی نیست. اگر با پوست خود مشکلی دارید، بهتر است آن را ایمن کنید و سالم غذا بخورید. این بدان معنی است که تا حد امکان از غذاهای ناسالم و شیرین و چرب خودداری کنید.

شتشوی پوست مستعد آکنه

صورت خود را دو بار در روز بشویید. این امر به ویژه اگر پوست چرب با فولیکول های مو دارید که تمایل به انسداد دارند بسیار مهم است. تمیز کردن منظم چربی اضافی را از بین می برد و از مسدود شدن منافذ و فولیکول های مو جلوگیری می کند.

وقتی صورت خود را می شویید، این کار را به آرامی انجام دهید، اسکراب نکنید. شستشوی پوست فقط آن را تحریک می کند و آکنه شما را بدتر می کند. بعد از شستشو از یک مرطوب کننده خوب بدون روغن با محافظت SPF استفاده کنید. فراموش نکنید که هر چیزی که صورت شما را لمس می کند مانند روبالشی و کلاه به طور مرتب بشویید.

محصولات مبتنی بر رتینول

برخی از متخصصان پوست استفاده از محصولات مبتنی بر رتینول که از ویتامین A ساخته شده اند را توصیه می کنند. این محصولات از سلول های مرده پوست خلاص می شوند و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کنند. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست بدون نسخه و بر پایه رتینول وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد.

اگر چندین محصول بدون نسخه را امتحان کرده اید و به نظر می رسد هیچ چیز مؤثر نیست، وقت آن است که به متخصص پوست مراجعه کنید. او علت آکنه شما را تشخیص می دهد و بر اساس آن درمان را تجویز می کند. درمان می‌تواند آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و یا آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای آکنه‌ای باشد که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود، یا شاید حتی نسخه‌ای قوی‌تر و مؤثرتر از یک محصول مبتنی بر رتینول برای درمان تولید روغن اضافی.

از استرس دور بمانید

داشتن پوست مستعد آکنه یک مشکل رایج است که میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. مخصوصاً برای نوجوانان ناراحت کننده است. و تمام توصیه‌های ناخواسته افراد با نیت خوب می‌تواند تأثیر عاطفی را حتی بدتر کند. با این حال، آکنه یک بیماری پزشکی است و مانند هر بیماری دیگری، کاملا قابل درمان است. درمان مداوم همراه با مراقبت مناسب از پوست می تواند عوارض جسمی و روحی زندگی با پوست مستعد آکنه را کاهش دهد.

اشتراک گذاری