امروز برابر است با :1403-02-10

کنترل خشم و راه های کنترل خشم و عصبانیت تمرین مهارت

کنترل خشم و راه های کنترل خشم و عصبانیت تمرین مهارت در کودکان , نوجوانان , زنان , مردان در ارتباطات و محیط کار به صورت لحضه ای و در عصبانیت کدامند؟ خشم یک احساس طبیعی‌ است؛ مثل غم، شادی، نگرانی و… . اما اگر نتوانید این حس را به درستی کنترل کنید، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.
عصبانی‌شدن احساسی است که به‌ جای سرکوب آن باید به فکر شیوه‌های کنترلش باشیم. خشم نیز همانند سایر احساسات حامل پیامی است. ممکن است این پیام به معنی وجود یا بروز شرایطی ناگوار، ناعادلانه یا تهدیدآمیز در حق شما باشد. در صورتی که واکنش‌تان به چنین شرایطی عصبانیت یا خشم شدید باشد، پیام احساس‌تان هیچ گاه به مخاطب نخواهید رسید.
روش طبیعی و غریزی بروز خشم این است که واکنش خشونت آمیز داشته باشید. عصبانیت واکنش طبیعی و مناسب درمقابل تهدید است و منجر به احساس و رفتار قدرتمند و اغلب خشونت آمیز میشود که به ما اجازه میدهد بجنگیم و از خودمان دفاع کنیم. بنابراین، وجود خشم به میزان کافی برای بقای ما ضروری است.

آیا راهکاری برای کنترل خشم وجود دارد ؟

پیاده روی:

انجام تمرینات ورزشی ساده که شاید کمتر به آنها توجه نماییم، می تواند یکی از بهترین راهکارهای کنترل خشم به شمار رود. مثلا پیاده روی. راه رفتن آرام می تواند عصبانیت را کاهش داده و اعصاب را آرام کند. در کنار آن دوچرخه سواری، یا بازی گلف نیز می تواند بدن شما را به آرامش برساند.

دیروز دیگر گذشته:

دیروز واقعا گذشته است ؛ کاری که دیروز اتفاق افتاده لازم نیست روی امروزتان تاثیر بگذارد.اگر شما به درد، تنفر و یا عصبانیت خود فکر کنید، با گذشت هر روز بیشتر احساس تلخ و بدی خواهید کرد. کاری انجام شده ، انجام شده، رها کردنش نه تنها از لحاظ فیزیکی می تواند احساس خوبی داشته باشد، بلکه اگر انجام ندهید شما تنها خود را آزار می دهید. هر چه طولانی تر خشم خود را در درون جای دهید، بیشتر به شما نفوذ خواهد کرد.

ببخشید یا فراموش کنید :

بخشش بزرگترین پادزهر برای رفع عصبانیت است. اگر شما به عصبانیت اجازه بدهید که در شما نفوذ کند و به دیگر فکرهای منفی فکر کنید، در نهایت چیزی جز تلخی، خشم و بدبینی نصیبتان نخواهد شد.

عمیق نفس بکشید :

وقتی تنفس شما کم عمق می‌شود، عصبانیت‌تان اوج می‌گیرد. با کشیدن نفس‌های آرام و عمیق از بینی و بازدم از دهان برای چند لحظه، می‌توانید این روند را معکوس کنید.

ارتباط بهتر :

معمولا افراد عصبانی فورا نتیجه گیری میکنند و برخی از این نتایج بسیار نادرست است. اگر بحث بالا گرفته، اولین کاری که میتوانید انجام دهید این است که آرام پیش بروید و به جواب های خود فکر کنید. اولین چیزی که به ذهنتان میرسد را به زبان نیاورید. بحث را آرام کنید و بادقت به حرفی که میخواهید بزنید فکر کنید. همزمان، به دقت به حرف طرف مقابل گوش دهید و برای جواب دادن عجله نکنید.

موسیقی :

بگذارید موسیقی شما را از احساس خشم دور کند. چندتا از آهنگ موردعلاقه‌تان را برای وقت‌های عصبانیت، کنار بگذارید و به آن‌ها گوش دهید. شنیدن موسیقی روح شما را آرام خواهد کرد.

محیطتان را تغییر دهید:

گاهی مکانی که در آن حضور داریم علت عصبانیت و بدخلقی ماست. مسوولیت و مشکلات میتواند بار سنگینی روی دوش شما باشد و باعث شود از «چاهی» که حس میکنید در آن گرفتار شده اید و تمام آدم ها و چیز هایی که این چاه را میسازد عصبانی شوید.

به خودتان استراحت دهید.

حتما طی اوقاتی در روز، که میدانید پرتنش است، «وقت شخصی» داشته باشید. مادر شاغلی که یک قانون محکم وضع کرده، نمونه ی خوبی برای این شرایط است. هر بار که مادر از سر کار به خانه می آید، کسی حق ندارد تا ۱۵ دقیقه با او حرف بزند (مگر اینکه خانه آتش گرفته باشد). بعد از این مدت کوتاه و آرامش بخش، مادر برای رسیدگی به خواسته های بچه ها، بدون خالی کردن عصبانیت سر آنها، آمادگی بیشتری دارد.

کارهای مفید :

برخی از کارها می تواند انرژی شما را افزایش داده و عصبانیت را از شما دور کند. مثلا می توانید به سراغ انجام کارهای مفیدی همچون اشپزی، بررسی پرونده کاری، رقصیدن و … روید. هر یک از این کارها می تواند بدن شما را به آرامش رسانده و از عصبانیت دور کند.

شاید برخی تصور کنند چطور می توان برای کنترل خشم چنین کارهایی انجام داد؟ کافیست یک بار این راه ها را امتحان کنید، به سرعت این روش ها برای شما عادی شده و حتی عصبانیت را در شما به حداقل ممکن خواهند رساند.

ترک عادت‌های قبلی :

افرادی که همیشه خشمگین‌اند و از شدت عصبانیت زیادی برخوردارند همیشه در حال قسم‌خوردن، ناسزاگفتن و… هستند. همین کارها به خودی خود مشکل به حساب می‌آیند و آشکار است که در هنگام عصبانیت از خشونت‌های بیش از حد استفاده می‌کنند. بازسازی شناخت‌ها و عادت‌هایمان چیزی بیشتر از تغییر راهی که ما در آن قرار داریم نیست. سعی کنید راه خودتان را تغییر دهید و منطقی‌ترین را برگزینید.

سکوت کنید :

ممکن است در حالت عصبانیت، حرف‌هایی بزنید که بعد از آرام شدن خشم‌ برای‌تان پشیمانی به همراه داشته باشد. سعی کنید صحبت را متوقف کرده و سکوت کنید. نوشیدن یک لیوان آب و کشیدن چند نفس عمیق به آرام شدنتان کمک می‌کند.

اشتراک گذاری