امروز برابر است با :1403-02-16

علائم و درمان افسردگی شکست عشقی در مردان و زنان + دختر و پسر

علائم و درمان افسردگی شکست عشقی در مردان و زنان عبور از مراحل آسیب شکست عشقی دختر و پسر چگونه است و چقدر طول میکشد؟ شکست عشقی از مسائل ناگواری است که ممکن است برای هر زن و مردی رخ دهد. عشق یک طرفه، شتاب زدگی قبل از وارد شدن به روابط عاشقانه، فرار از تنهایی و غیره همگی از عوامل شکست عشقی می باشد که ممکن است قبل یا بعد از ازدواج دختر و پسر اتفاق بیفتد.

زمانی که انسان‌ها دچار شکست عشقی می‌شوند رنج و غم سنگینی را پشت سر می‌گذرانند و گاهی در راه مقابله با این درد و غم درمانده می‌شوند. در چنین مواقعی مشاوره شکست عشقی می‌تواند کمک بزرگی برای درمان شکست عشقی باشد.

به خاطر بسپارید که فراموش کردن و التیام یافتن از شکست عشقی فرایندی دارد که طی کردن آن در افراد مختلف متفاوت است. فاکتورهای مختلفی پروسه ی بهبود یافتن تان را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور مثال مدت زمانی که در رابطه بودید ، خاطرات و روتینی که با یکدیگر داشتید. اما در هر صورت مطمئن باشید می توانید این پروسه را سپری کنید.

بعد از شکست عاطفی چه باید کرد؟

فعال باشید

اگرچه پس از تجربه شکست عاطفی و هیجانات ناخوشایند آن تمایل برای هر نوع فعالیتی به شدت کاهش یافته و میل به انزوا بیشتر می‌شود، اما باید این را در نظر بگیرید که با انجام فعالیت‌های مختلف امکان کمتر کردن دردهای جسمی و روحی را به دست می‌آورید.

پیاده‌روی و یا ورزش‌های گروهی مانند یوگا و زومبا شما را برای گذر از این دوران بسیار کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در انجام فعالیت و ورزش‌ها زیاده‌روی نکنید.

از مکاتبه های احساسی بپرهیزید

هیچ چیز بدتر از تماس گرفتن و یا پیامک دادن زمانی که در اوج احساسات منفی هستید فرایند بهبودی شکست عشقی را طولانی تر نمی کند. زمانی که افراد احساساتی عمل می کنند حد و مرز خود را فراموش کرده و احتمال بسیار زیاد بعد از یک روز از تمام گفته هایشان پشیمان خواهند شد.

به همین دلیل تمام اطلاعات تماس شریک عاطفی سابقتان من جمله شماره ی تلفن و حتی آدرس ایمیلش را پاک کنید. مکاتبه های احساسی هرگز آن طور که فکرش را می کنید پیش نخواهد رفت و روز آینده تنها خجالت زده و غمگین خواهید بود.

در بدترین حالت شریک سابقتان ممکن است پیامک های شما را با افراد دیگری نیز به اشتراک بگذارد و این تنها به رنج شما خواهد افزود. تحت هر شرایطی از چنین مکاتباتی به طور کل صرف نظر کنید.

گریه کنید

قبل از اینکه ژست انسانی قوی را به خود بگیرید و ادعا کنید که نمی‌گذارید احساسات بر شما غلبه کنند، فراموش نکنید که هر چه بیشتر احساسات خود را انکار کنید، کمتر از آن‌ها رها می‌شوید. راه سالم‌تر، عاقلانه‌تر و مسئولانه‌تر این است که در مورد احساساتِ همواره درحال تغییرتان صداقت داشته باشید (ابراز احساسات). یکی از راه‌های کنار آمدن با شکست عشقی این است که دل‌شکستگی خود را بپذیرید و فراموش نکنید که گریه کردن به درمان قلب شکسته و فراموش کردن شکست عشقی کمک می‌کند.

به فکر انتقام نباشید

یکی از نکات مهمی که برای درمان شکست عشقی باید در نظر داشته باشید این است که فکر انتقام را از سرتان بیرون کنید به خصوص زمانی که طرف مقابلتان را عاشقانه دوست داشته‌اید و او در مقابل به شما خیانت کرده و یا شما را رها کرده است. در چنین مواقعی سعی کنید با کمک گرفتن از یک متخصص افکار مثبت را جایگزین احساسات منفی کنید.

انکار گذشته

این بدین معناست سعی نکنید وانمود کنید که هیچ اتفاقی در گذشته نیوفتاده است و یا هیچ چیزی تغییر نکرده است و عشق و احساس شما همانند گذشته است. برای آن که بتوانید خوشبختی و خوشحالی را تجربه کنید باید بتوانید از این ناکامی عبور کرده و به جلو حرکت کنید. ولی انکار راه انجام این تغییر و حرکت نیست.

با دوست سابق خود تماس نگیرید و یا مانند گذشته با او رفتار نکنید. احتمالا انجام چنین رفتاری برای شما احساس بدی ایجاد نماید و مانع حس شادی و خوشحالی در شما شود.از به یاد آوردن خاطرات گذشته خود، خودداری نمایید. به عنوان مثال اگر دارای عکس های دونفره در تصویر زمینه موبایل خود هستید، آن را پاک کنید.

به این نکته فکر کنید که همه چیز بین شما دو نفر تمام شده است و باید بتوانید بدون توجه به گذشته به آینده فکر کرده و شاد زندگی کنید. برای داشتن زندگی شاد دست از تلاش برندارید تا بتوانید عشق را تجربه کنید. از این که اقدامی را انجام دهید که عشق سابقتان متوجه شود و یا حس کند که شما دل تنگ او هستید، خودداری کنید.

پذیرش

فردی که شکست عاطفی را تجربه کرده سرانجام به مرحله پذیرش می‌رسد و تمام شدن رابطه قبلی و شروع زندگی جدیدش را می‌پذیرد البته همه‌ی افراد این مرحله را تجربه نمی‌کنند اما کسی که به این مرحله می‌رسد، احساس مسولیت پذیری‌اش با این پذیرش افزایش پیدا می‌کند و برای زندگی جدیدش تصمیم‌های تازه‌ای می‌گیرد و به گونه‌ای که حتی بعد از این مرحله می‌تواند یک رابطه جدید را شروع کند و با آگاهی داشتن از اشتباهاتی که در رابطه قبلی‌اش مرتکب شده بود، سعی می‌کند آن‌ها را تکرار نکند.

دلایل شکست عشقی در مردان چیست؟

برآورده نشدن نیازهای کودکی

کسانی که در کودکی در خانواده های بی مهر یا غیرصمیمی بزرگ شده اند احتمال درگیر شدن در شکست عشقی را دارند. این افراد محبت پدر یا مادر را در دیگران جستجو می کنند و هرگز از این محبت سیر نمی شوند مگر این که تغییری در باورها و احساسات خود ایجاد کنند. چنین افرادی به سمت افراد سرد و بی توجه کشیده می شوند و حتی زمانی که در رابطه هستند معمولا ترس از دست دادن او را دارند. گاهی نیز روی به رفتارهای کنترل کننده می آورند.

باورهای منفی راجع به خود و طرف مقابل در شکست عشقی مردان

یکی از دلایل ماندن مردان در شکست عشقی و داشتن حس آزاردهنده این است که شخص در ذهن خودش باورهای خطرناکی را قرارداده است.

  • من تنها می مانم
  • من بدون او نمی تونم زندگی کنم
  • بی ارزش شده ام
  • وقتم را از دست داده ام
  • هر جور شده باید او را به دست آورم
  • دیگر زندگی برایم ارزشی ندارد
  • هرگز نمی توانم از فکر او بیرون بیایم
  • تقصیر من بوده نباید چیزی می گفتم که ناراحت شود

عوارض و آسیب های شکست عشقی در مردان چیست؟

  • بیماری های جسمانی
  • درگیری ذهنی و به تبع آن وسواس فکری، افسردگی و…
  • جدا شدن از واقعیت زندگی و رفتن در دنیای خیالات
  • از دست دادن فرصت های بهتر برای زندگی یا برای رابطه بهتر
  • از بین رفتن موقعیت شغلی، تحصیلی ….

عوارض شکست عشقی زنان :

تنفر نسبت به همه ی مردان

شکست عشقی در یک رابطه معمولا دید زنان را نسبت به هر رابطه ای عوض می کند. خانم ها فکر می کنند اگر در زندگی خود شکست خورده اند دیگر نمی توانند با هیچ مرد دیگری خوشبخت شوند و این یک نوع بدبینی است که باید درمان شود. درمان شکست عشقی در زنان در این مرحله باید زیر نظر مشاور انجام بگیرد؛ زیرا روش های خاصی باید انجام شود که این تنفر را از بین ببرد.

حس انتقام جویی

خانم ها دارای روحیه ظریفی هستند و به هنگام شکست عاطفی سعی در صدمه زدن به طرف مقابلشان هستند و تا آن جایی بدبین می شوند که هر لحظه می خواهند از هر مردی انتقام بگیرند که این رفتار باید کنترل شود.

تمایل نداشتن به شروع رابطه دونفره

معمولا خانم ها پس از یک شکست عاطفی تا مدت ها دید بدی نسبت به روابط عاطفی دارند و سعی می کنند به مردان اعتماد نکنند و رابطه ای دوباره را شروع نمی کنند. در واقع این نگرش اشتباه است زیرا همه ی انسان ها شبیه هم نیستند و اگر رابطه قبلی شما ناموفق بوده است، فقط به این دلیل است که آن فرد مناسب شما نبوده است و دلیل نمی شود که فکر کنیم همه ی عشق های دنیا همین گونه است.

افکار پریشان

درمان شکست عشقی در زنان در این مرحله ضروری است؛ زیرا همه چیز از افکار ما نشات می گیرد و باید فکر را درمان کنیم. معمولا پس از قطع رابطه عاطفی افکار دچار پریشانی می شوند و فرد را بسیار آزار می دهد .

اشتراک گذاری