امروز برابر است با :1403-02-10

جراحی پروتز سینه + عوارض عمل پروتز سینه چیست ؟

بسیاری از خانم ها برای دستیابی به فرم و اندازه سینه مورد نظرشان، اقدام به جراحی پروتز سینه می کنند. این جراحی با قرار دادن پروتز پشت بافت طبیعی پستان خانم ها انجام می شود. پروتزها کیسه هایی به شکل پستان هستند که با ژل سیلیکون یا سرم نمکی پر شده اند. آن ها برای بهبود ظاهر پستان، در بالای عضله اصلی قفسه سینه یا در زیر آن قرار می گیرند.
پروتز سینه باعث خوش‌فرم و زیباتر شدن سینه‌ها می‌شود. به همین دلیل اعتمادبه‌نفس خانم‌ها را افزایش می‌دهد و باعث تناسب‌اندام آن‌ها خواهد شد. این جراحی ماندگاری طولانی دارد و پروتزهای مورداستفاده در آن کاملا با ساختار بدن سازگار هستند. به همین دلیل امکان ایجاد حساسیت یا به خطر افتادن سلامت بافت‌های سینه بعد از جراحی بسیار کم است. نتایج پروتز سینه کاملا طبیعی است و افراد مختلف با استفاده از آن سینه‌هایی خوش‌فرم و جذاب خواهند داشت.

انواع پروتزهای سینه

پروتزهای سالینی :

این نوع پروتزها مملوء از آب نمک هستند. در صورتی که مایع درون پروتز به بیرون نشت کند، به طور طبیعی جذب بدن خواهد شد. این پروتزها فرم یک دستی به سینه می دهند و عمدتا برای بیماران زیر هجده سال استفاده می شوند.

پروتزهای سیلیکونی :

پروتزهای سیلیکونی مملوء از ژل سیلیکون هستند و از لحاظ بافتی مشابه بافت سینه هستند. در صورت نشت پروتز، ژل داخل پروتز باقی خواهد ماند. این نوع پروتز عمدتا برای افراد بالای 22 سال توصیه می شود.

چه كسانی عمل بزرگ کردن سینه را انجام ندهند؟

  • خانم هایی که بیماری داخلی جدی دارند.
  • خانم هایی که تصورات و انتظارات غیر عادی و غیر واقعی از انجام جراحی دارند.
  • خانم هایی که سابقه سرطان پستان در افراد فامیل درجه 1 و2 قویاً شدید است. به علت تداخل احتمالی پروتز در تصاویر ماموگرافی (رادیوگرافی سینه) بهتر است این عمل را انجام ندهند، گرچه در مطالعات مختلف علمی ثابت شده پروتز تاثیری در تصاویر ماموگرافی با روش های خاص ایجاد نمی كند.

مراقبت ‏های قبل از عمل پروتز سینه

  • ماموگرام پایه باید انجام شود.
  • یک هفته قبل از عمل از مصرف آسپیرین خودداری کنید زیرا خون‏ریزی را افزایش می ‏دهد.
  • یک ماه قبل از عمل از کشیدن سیگار پرهیز کنید.
  • احتمالا همان روز به خانه می‏ روید و به ندرت نیاز به بستری پیش می‏ آید.
  • می ‏توان از بیهوشی عمومی و یا بی ‏حسی موضعی استفاده کرد.

مراقبت ‏های بعد از جراحی پروتز سینه

  • تورم و کبودی پس از عمل طبیعی است و بعد از چند هفته بهبود می‏ یابد.
  • از گن مخصوص تا چند ماه استفاده شود.
  • تا دو هفته از فعالیت‏های ورزشی که موجب افزایش ضربان قلب و تکان‏ های شدید می‏ شوند پرهیز کنید.
  • اگر در سینه‏ ها احساس تب و سوزش داشتید احتمال بروز عفونت وجود دارد. حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

چه افرادی کاندید استفاده از پروتز سینه هستند؟

قطعا شما نیز علاقه‌مند هستید که بدانید، چه افرادی کاندید مناسبی برای استفاده از پروتز سینه محسوب می‌شوند؟ هرچند که جراحی پروتز سینه یک جراحی درمانی نیز محسوب می‌شود، اما اصل ماجرای آن به زیبایی سینه و اندام مربوط است. در ادامه می‌توان به افراد کاندید استفاده از پروتز سینه اشاره کرد.

  • خانم‌های بهبود یافته از سرطان سینه که بافت سینه را در این بیماری ازدست داده‌اند
  • خانم‌های دارای عدم تقارن در شکل و فرم سینه
  • خانم‌هایی که وزن زیادی کم کرده‌اند و بافت سینه دچار شل شده است اما چندان پوست اضافی ندارد
  • خانم‌هایی که از شکل و فرم سینه خود رضایت ندارند
  • خانم‌هایی که سینه‌های کوچکی دارند و علاقه‌مند به افزایش سایز سینه هستند
  • خانم‌هایی که بعد از زایمان و شیردهی بافت سینه آن‌ها دفرم شده‌ است

معایب و عوارض جراحی پروتز سینه

پروتز سینه مانند هر عمل زیبایی دیگر ممکن است جنبه های منفی و عوارض احتمالی به همراه داشته باشد که فرد باید قبل از تصمیم گیری در خصوص انجام عمل ماموپلاستی افزایشی نسبت به آن ها آگاهی کامل داشته باشد. این ریسک ها و عوارض احتمالی عبارتند از:

ایجاد بافت ها یا کپسول هایی در بافت سینه که ممکن است شکل ظاهری ایمپلنت را دچار تغییر یا انحراف کند.

  • درد سینه
  • عفونت یا ماستیت سینه
  • تغییرات در حساسیت سینه و نوک آن
  • تغییر جای ایمپلنت پستان
  • ترشح یا پارگی ایمپلنت

اصلاح هر یک از عوارض احتمالی نیازمند انجام جراحی مجدد است. در نتیجه ، در انتخاب بهترین جراح پروتز سینه دقت لازم را به عمل آورید تا از احتمال بروز این عوارض کاسته شود. با این حال باید بدانید که بسیاری از این عوارض در موارد بسیار اندکی رخ می دهند و بیان این احتمالات صرفاً جهت آگاهی شماست.

مراحل جراحی پروتز سینه

به طور کلی در عمل پروتز سینه برش ها با توجه به نوع و محل قرارگیری پروتز ایجاد می شود. بافت سینه از عضلات و بافت همبند جدا می شود و فضایی جهت قرارگیری پروتز در جای مناسب، ایجاد خواهد شد.

مراحل جراحی پروتز شامل موارد زیر است:

جراحی کاشت پروتز پستان معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و بین 60 تا 90 دقیقه طول می کشد.
در حین عمل، برش در پوست کنار یا زیر پستان تحت درمان ایجاد می شود. جراح پیش از این با شما در مورد محل برش ها صحبت خواهد کرد تا از جای زخم ها مطلع شوید.
بعد از برش، پروتز مورد نظر بین بافت پستان و عضله قفسه سینه یا پشت عضله سینه قرار می گیرد. هنگامی که پروتزها در جای خود قرار گرفتند، برش ها بخیه می شوند و با پانسمان پوشانده می شود.
معمولاً می توانید همان روزی که عمل می کنید به خانه بروید، یا ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید.
هنگام بازگشت به خانه، در هفته اول فقط می توانید فعالیت های سبک تر را انجام دهید و به تدریج در چهار تا شش هفته آینده می توانید به بیشتر فعالیت های عادی خود برگردید.
ممکن است در ابتدا سینه های شما غیرطبیعی به نظر برسند، اما جای نگرانی نیست و در بیشتر موارد موقتی است. سینه های شما معمولاً ظرف چند ماه ظاهر طبیعی پیدا می کنند.

هزینه عمل پروتز سینه

از آنجایی که این عمل از نوع درمانی نیست و هدف از انجام آن زیبایی بیشتر بیمار خواهد بود، عموما بیمه هزینه‌ای برای انجام آن در اختیار شما قرار نخواهند داد. هزینه پروتز سینه بستگی به مکانی که جراحی در آن انجام می شود، دستمزد پزشک مورد نظر و نوع پروتز مناسب، بدن شما متغییر خواهد بود. اما دلیل عمده و تاثیرگذار بر هزینه انتخاب نوع و شرکت سازنده پروتز‌های زیبایی است.

به طور کلی دو نوع اصلی پروتز سینه وجود دارد: سالین و ژل سیلیکون.

ایمپلنت‌های پر از نمک از پوسته‌های سیلیکونی وجود دارد که با آب نمک استریل (سالین) پر شده‌اند. آب نمک ممکن است برخی از قبل و برخی در حین جراحی کاشت پستان پر شود.
پروتزهای پر شده با ژل سیلیکون نیز از پوسته‌های سیلیکونی هستند که با ژل پلاستیکی (سیلیکون) پر شده‌‌اند.

اکثر بانوان پروتز‌های سیلیکونی را برای زیبایی سینه خود انتخاب می‌کنند، زیرا از نظر آنها پروتز‌های سیلیکونی ظاهری طبیعی‌تری به بدن آنها می‌دهد. اما اگر بخواهیم خطرات احتمالی را در نظر بگیریم در صورت بروز حادثه و نشتی سیلیکون، این ماده برای بدن خطرناک‌تر است.

اشتراک گذاری