امروز برابر است با :1403-02-18

تاثیر مواد مخدر بر مردمک چشم چگونه است ؟ +علت

تاثیرات مواد مخدر می تواند بر روی مردمک، غشاء بیرونی و روی قرنیه چشم باشد. این عوارض در صورتی که به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرند ممکن است مشکلات زیادی را برای فرد به همراه داشته باشند.

طبق مطالعات جدید چشم پزشکی، عفونت های چشم تهدید کننده بینایی در افراد مبتلا به اعتیاد به مواد مخدر در حال افزایش است. بستری شدن در بیمارستان به دلیل یک عفونت نادر چشم به نام اندوفتالمیت آندوژنیک بین سالهای 2003 تا 2016 در میان افرادی که سابقه مصرف داروی داخل وریدی داشتند 400٪ افزایش یافت.

این عفونت می تواند هنگامی ایجاد شود که باکتری ها یا قارچ ها از طریق استفاده از سوزن های کثیف وارد جریان خون شوند و سپس به چشم ها منتقل شوند. اندوفتالمیت درون زا بسیار نادر است. اما می تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

چرا مردمک چشم گشاد می شود؟

اتساع و یا گشاد شدن مردمک (میدریازیس) یا باز شدن عنبیه، به علت فعال شدن دو گروه ماهیچه ای در چشم ایجاد می شود . اسفنکتر (عضله تنگ کننده) عنبیه و ایریس (عضله گشاد کننده) عنبیه. سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن، که در حالت استراحت فرآیندهای خودکار بدن فرد را کنترل می کند، موجب واکنش اسفنکتر می شود.

سیستم عصبی سمپاتیک، که واکنش بدن را در جنگ یا گریز کنترل می کند، موجب ایجاد واکنش در عضله گشاد کننده می شود. برخی از داروها، بیشتر محرک های روان گردان، تأثیر زیادی بر هر دو دارند و باعث می شوند که مردمک ها با گشاد شدن واکنش نشان دهند.

بسته به نوع ماده مخدر مصرف شده، مواد مخدر ممکن است به طور جداگانه یا ترکیبی بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک یا سمپاتیک تأثیر بگذارند. این اتفاق زمانی می افتد که عناصر داروها بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیر می گذارند که تا حدی میدریازیس را تحت کنترل قرار داده و باعث گشاد شدن مردمک ها می شود.

کدام مواد مخدر بیشتر بر روی چشم تاثیر می گذارند ؟

مصرف ماری جوانا و حشیش و قرمزی چشم

امروزه در پاسخ به این سوال که چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم میشود ، بسیاری از افراد ماری جوانا و حشیش را مثال می زنند. زیرا این دو نوع از ماده مخدر نسبت به دیگر مدل ها رایج تر هستند و یکی از اصلی ترین عوارض مصرف حشیش و ماری جوانا، همین قرمزی چشم ها خواهد بود.

دلیل قرمزی چشم بر اثر مصرف هروئین و کوکائین

در رابطه با این سوال که چه مواد مخدری باعث قرمزی چشم میشود ، علاوه بر ماری جوانا و حشیش، پاسخ های دیگری همچون هروئین، کوکائین و کراک وجود دارد. در این رابطه باید بدانید این مواد ترکیبات به خصوصی دارند که بیش ترین تاثیرات منفی را بر سیستم اعصاب خواهند داشت.

به طوری که این تاثیرات باعث بروز عوارض جسمی مختلفی از جمله قرمزی چشم می شود. این قرمزی در کسانی که به هروئین اعتیاد دارند با خواب آلودگی و افتادگی پلک نیز همراه است.

مصرف کدام مخدر باعث گشادی مردمک چشم می شود؟

بسیاری از داروها ممکن است انتقال دهنده های عصبی مغز را تحت تاثیر قرار دهند و در نتیجه مردمک ها نیز نسبت به این تأثیر واکنش نشان دهند. این داروها شامل:

  • داروهای ضد افسردگی (SSRI)
  • اکستازی (MDMA)
  • ال اس دی (LSD)
  • سیلوسایبین
  • مسکالین
  • کوکائین
  • شیشه

از آنجا که بسیاری از داروها بر ادراک در مغز تاثیر می گذارند، واکنش به نور را می توانند تغییر دهند و به افراد اجازه دهند تا به روشی غیر معمول واکنش نشان دهند. گفته شده است که آنالیز اتساع مردمک به تنهایی یک روش ناقص برای ارزیابی هوشیاری است. در نتیجه، مسئولان مربوطه یاد گرفته اند که به دنبال شاخص های دیگری مانند تعریق شدید، خشکی دهان، فعالیت بیش از حد و علائم دیگر مانند تغییرات خلقی نیز باشند.

تاثیرات طولانی مدت مواد مخدر روی چشم

تاثیرات طولانی مدت مواد مخدر بر روی چشم ها می تواند بسیار شدید باشد، به گونه ای که حتی در مواردی امکان بروز آب مروارید، کاهش قدرت بینایی موقت یا دائم و گلوکوم یا آب سیاه وجود دارد. همچنین تاثیراتی که مصرف مواد مخدر روی قلب و سیستم اعصاب می گذارد نیز باعث می شود که چشم دچار عارضه های مختلف شود، چرا که وقتی فردی مدت زیادی است که مصرف مواد مخدر دارد سیستم اکسیژن رسانی به چشم دچار مشکل می شود و همین بیماری های چشمی مانند آب مروارید را برای شما پیش خواهد آورد.

از طرفی مشکلاتی که مواد مخدر برای سیستم اعصاب بوجود می آورد، چشم ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و به این صورت قدرت بینایی فرد را به شدت تحت تاثیر می گذارد.

دنبال مراقبت های پزشکی باشید؟

التهاب و قرمزی چشم همیشه نشانه عفونت نیست. اما اگر این علائم را دارید، مهم است که هر چه سریعتر به چشم پزشک مراجعه کنید. افرادی که از مواد تزریقیاستفاده می کنند باید با پزشکان خود صادق و رک باشند تا بتوانند بهترین مراقبت های ممکن را دریافت کنند.

اشتراک گذاری