امروز برابر است با :1403-02-08

این مرد چهره افراد را به صورت چهره اهریمنی می بیند!

یک مرد تنسی مبتلا به پروسوپو متامور فوپسی یا PMO، یک اختلال عصبی بسیار نادر است که باعث می‌ شود چهره افراد دیگر به شدت مخدوش به نظر برسد.

تصور کنید که یک روز از خواب بیدار شده اید و به چهره های عزیزتان نگاه می کنید و متوجه می شوید که گوش ها، بینی و دهان آنها به عقب کشیده شده است و شیارهای عمیقی روی پیشانی، گونه ها و چانه آنها ظاهر شده است. بعد میری بیرون و میبینی که همه این قیافه مثل اجنه رو تو صورتشون دارن و شروع میکنی به عصبانیت.

شبیه یک کابوس به نظر می رسد، اما این کابوس است که ویکتور شارا 59 ساله از یک صبح نوامبر سال 2020 تجربه کرده است. اخیراً تشخیص داده شد که او مبتلا به prosopometamorphopsia یا PMO است، یک اختلال بسیار نادر که باعث می شود چهره ها در شکل ناهنجار به نظر برسند.

راننده کامیون میانسال همیشه بینایی تیزبینی داشت، بنابراین می‌ دانست در آن روز سرنوشت‌ ساز سال 2020، زمانی که متوجه مردی با قیافه بد شکل در آپارتمانش شد، مشکلی پیش آمده است. معلوم شد که هم اتاقی او بوده است، اما وقتی او به بیرون رفت، شارا متوجه شد که هرکسی که به او نگاه می‌ کند این قیافه کشیده و تقریباً شیطانی در چهره‌ هایشان دیده می‌ شود.

شارا از روزی که شروع به دیدن چهره های شیطانی در همه جا کرد، به یاد می آورد: «اولین فکر من این بود که در دنیای شیطان از خواب بیدار شدم. «نمی‌ توانید تصور کنید چقدر ترسناک بود. من واقعاً در آن لحظه ترسیده بودم. قرار بود بروم تا خودم متعهد باشم.»

PMO یک اختلال فوق نادر است تنها 75 مورد ثبت شده است بنابراین پزشکان واقعاً چیز زیادی در مورد آن نمی دانند. آنها می دانند که اغلب به اشتباه به عنوان یک بیماری روانپزشکی تشخیص داده می شود، اما بر خلاف اسکیزوفرنی، انحراف چهره “با باورهای هذیانی درباره هویت افرادی که بیمار با آنها روبرو می شود همراه نیست”. ویکتور شارا می گوید که همیشه افرادی را که با آنها در ارتباط است، علیرغم چهره های مخدوششان، می شناسد و یاد گرفته است که با شرایط نادر خود زندگی کند.

دانشمندان در کالج دارتموث در نیوهمپشایر به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروسوپو متامور فوپسیا، با شارا همکاری کردند تا انحرافات صورت او را بازسازی کنند و به طور موثر به همه اجازه دهند دنیا را از چشمان او ببینند. آنها توانستند این کار را انجام دهند زیرا ویکتور فقط در هنگام ملاقات حضوری چهره افراد را می بیند که آنها را در عکس ها یا تلویزیون مشاهده می کند. بنابراین دانشمندان عکس‌ هایی از افراد مختلف را به او نشان دادند که در زمان واقعی نیز در آنجا بودند، تا او بتواند تفاوت‌ها را به آنها گوشزد کند.

علائم PMO می تواند روزها، هفته ها، حتی سال ها ادامه داشته باشد و متأسفانه در مورد ویکتور، او تقریباً چهار سال است که با آنها زندگی می کند. او هنوز امیدوار است که آنها به مرور زمان خود به خود از بین بروند، اما یاد گرفته است که با آنها زندگی کند.

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث PMO می شود، اما محققان بر این باورند که در مورد شارا، انحرافات بینایی ممکن است ناشی از آسیب جدی به سر او در 43 سالگی یا مسمومیت با مونوکسید کربن باشد که چهار ماه قبل از دیدن چهره های شیطانی در اطرافش متحمل شد.

اشتراک گذاری