امروز برابر است با :1403-02-01
اثبات خیانت همسر

چگونه خیانت همسر را اثبات کنیم

مجله چرخونکی : خیانت مفهومی عام است که شامل تمامی روابط نامشروع مانند زنا و … می گردد. بطور کلی هرگونه روابط خارج از عرف و خارج از چارچوب خانواده، شامل تمامی تعاملات نامشروع میان زن و مردی که به یکدیگر محرم نیستند مانند ارسال پیامک ها و عکس های مستهجن و … خیانت به همسر تلقی میگردد که می بایست اثبات شود. مانند اینکه اگر مرد یا زن متاهلی اقدام به ارسال پیامک و یا حتی گفتگوهای تلفنی خارج از عرف و قانون، به جنس مخالف بیگانه نماید، مصداق خیانت به همسر تلقی میگردد که با روش های مختلفی قابل اثبات می باشد.
اگر زن یا مردی متوجه خیانت همسر خود شده و قصد شکایت از وی را داشته باشد و بخواهد او طبق قانون مجازات شود ، باید با راه های اثبات خیانت آشنا باشد تا بتواند آن را به اثبات رسانده و قاضی نیز طبق قانون با فرد خیانت کار برخورد کند .

روش های اثبات خیانت همسر

یکی از اولین راه‌ های اثبات خیانت همسر، اقرار متهم است. در این راه خود فرد خیانت‌کار باید در حضور قاضی(بازپرس پرونده) به خیانت خود اعتراف کرده و آن را نوشته و امضا کند.

حال اگر مردی بدون اجازه همسرش و یا دادگاه، زن دیگری را اختیار کرده باشد نحوه اثبات آن با توجه به اینکه مرد زن دوم را صیغه موقت یا دائم کرده باشد متفاوت است: برای صیغه موقت، ارائه صیغه‌نامه به دادگاه الزامی می‌باشد که فرد شاکی باید آن را یافته و به دادگاه ارائه دهد و یا با ارائه مدارک لازم، قاضی را به دفتر ثبت ازدواج آن‌ها ارجاع دهد.

حال اگر ازدواج مجدد مرد دائم باشد که در شناسنامه او به ثبت رسیده، می‌توان به راحتی این مطلب را به اثبات رساند. اگر در خیانت زن یا مرد، زنا رخ داده شده باشد راه اثبات آن علاوه بر اقرار خود فرد، شهادت ۴ مرد عادل و یا شهادت ۳ مرد عادل و ۲ زن عادل می‌باشد که البته این راه بسیار سخت و ناممکن است.

طلاق به دلیل خیانت همسر (زن)

به این نکته بسیار مهم باید توجه داشت که در فرض اثبات رابطه نامشروع زنی که شوهر دارد مهریه او از بین نمی رود به عبارت دیگر حتی اگر زنی از بابت هر جرمی در زندان هم که باشد می تواند از زندان دادخواست مطالبه مهریه به طرفیت شوهر تقدیم دادگاه کند.
گرچه در این مواقع دیده شده است که زن از ترس آبروریزی و دادگاه، در قبال طلاق و شکایت نکردن شوهر حاضر به گذشت از مهریه و اصطلاحا طلاق توافقی شده است ولی از حیث مقررات حقوقی اثبات رابطه نامشروع باعث از بین رفتن مهریه نخواهد شد.

بر طبق قانون حق طلاق با مرد است و اگر مردی دادخواست طلاق به طرفیت همسر تقدیم دادگاه کند در نهایت رای (گواهی عدم امکان سازش) صادر خواهد شد ولی ثبت طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه ناشی از ازدواج می باشد که در رای دادگاه منعکس می گردد.

فرض کنید که مردی به دلیل رابطه نامشروع همسرش، شکایت کرده و در این خصوص رای قطعی محکومیت صادر شده باشد حال بخواهد دادخواست طلاق به استناد آن تقدیم دادگاه خانواده کند. خوب جای سوال که رای دادگاه چه خواهد بود؟ در این مورد توضیح داده شد که اگر مرد قبلا پرداخت نکرده باشد حتی در صورت اثبات رابطه نامشروع دادگاه موظف است که نسبت به مهریه در ضمن رای طلاق تعیین تکلیف کند و مرد را مکلف به پرداخت کند البته اگر مهریه عند الاستطاعه باشد پرداخت مهریه موکول به استطاعت مرد و اثبات آن از طرف زوجه می باشد.

طلاق به دلیل خیانت همسر (مرد)

همانطور که می دانید به دلیل این که حق طلاق با شوهر (مرد) می باشد زن در صورتی که بتواند در دادگاه اثبات عسر و حرج کند که مصادیق آن بسیار زیاد است به تشخیص دادگاه علی رغم مخالفت مرد می تواند طلاق بگیرد.
راه دیگر این است که اگر بتواند یکی از موارد چهارده گانه شروط چاپی ضمن عقد (سند نکاحیه) در صورتی که مرد امضاء کرده باشد را ثابت کند که در این صورت وکیل مرد (زوج) در طلاق و قبول می شود و می تواند طلاق بگیرد. حال با توجه به آنچه گفته شد اثبات رابطه نامشروع شوهر و گرفتن حکم در این خصوص می تواند با تشخیص دادگاه هم از مصادیق عسر و حرج باشد و هم از مصادیق بند های ۲ و ۹ شروط ضمن عقد نکاح.

مجازات خیانت به همسر چیست؟

اما در خصوص مجازات های مربوط به خیانت، بنا بر حقوقی یا کیفری بودن شکایت می تواند متفاوت باشد، همچنین بر اساس شواهد و اثبات قطعی خیانت می تواند متفاوت باشد. چنانچه شاکی بتواند ثابت کند که همسرش با رابطه ی زنا به او خیانت کرده و شواهد و مدارک مستدل داشته و به دادگاه ارائه کند، از نظر حقوقی می تواند حق طلاق را از دادگاه بگیرد و در شکایت کیفری می تواند منجر به حکم اعدام، قصاص و تراشیدن موی سو و تبعید شود. البته شاکی باید این را مد نظر داشته باشد که چنانچه اتهام زنا مطرح کند اما نتواند آن را اثبات نماید، متهم می تواند اعاده ی حیثیت نموده و شکایت قذف یا تهمت کند و این می تواند برای شاکی مجازات به همراه داشته باشد.
همچنین اگر کسی از همسر خود برای خیانت شکایت کند، الزاما نیاز به اثبات زنا نیست، بلکه تمام رفتارهای اشتباه و نشانه¬هایی که حاکی از رفتارهای ناشایست و خلاف اخلاق و روابط نادرست باشد، می تواند نشان دهنده ی خیانت باشد و تا نود ضربه شلاق در پی دارند. برای مثال چنانچه همسر پیام های ناشایست و یا تصاویر ناشایست و از این قبیل رفتارها داشته باشد. البته افراد باید این را در نظر داشته باشند که نباید صرفا براساس ظن و گمانی که می تواند برپایه¬ی سوء تفاهم باشد چنین شکایاتی کنند. گاهی همسران ممکن است به بعضی از رفتارها حساسیت داشته باشند و در نهایت آنها را مصداق خیانت حساب کنند اما در حقیقت مسئله ای وجود نداشته باشد و سوء تفاهمی باشد، نتیجتا شایسته است که زوجین با یکدیگر گفتگو کنند و حساسیت¬های یکدیگر را در نظر بگیرند.

مجازات خیانت مرد متاهل:

اگر مردی با زنی غیر از همسر خود رابطه برقرار کند و بین آنها ازدواج شرعی و قانونی وجود نداشته باشد، با توجه به نوع رابطه ی خود، ممکن است به مجازات های زیر محکوم شود:

اگر روابط جنسی خارج از ازدواج مرد کمتر از زنا باشد و مرد متاهل مرتکب رابطه نامشروع شود، مجازات او از 1 تا 99 ضربه شلاق تعزیری خواهد بود.
اگر مرد مرتکب زنا شود، زنای او مُحصَنه محسوب می شود و مجازات او سنگسار است. البته این موضوع شرایط خاص خود را دارد.

حکم خیانت زن به شوهر چیست؟

زن هم با توجه به نوع خیانتی که به شوهر خود می کند، ممکن است مجازات شود. این مجازات عبارت است از:

اگر روابط جنسی خارج از ازدواج زن کمتر از زنا باشد و بین زن و مرد غریبه دخول انجام نشود (مثلا در حد بوسیدن و یا بغل کردن باشد) زن متاهل مرتکب رابطه نامشروع شده، مجازات او از 1 تا 99 ضربه شلاق تعزیری خواهد بود.

میزان دقیق شلاق را دادگاه با توجه به اوضاع احوال ، شرایط طرفین تعیین میکند.

اگر زن مرتکب زنا شود، یعنی بین او و مرد غریبه دخول صورت گیرد، زنای او مُحصَنه محسوب می شود و مجازات او سنگسار است.البته این موضوع شرایط خاص خود را دارد.

اشتراک گذاری