امروز برابر است با :1403-02-01

چطور کوفته تبریزی درست کنیم ؟

مجله چرخونکی : کوفته تبریزی یکی از انواع کوفته های معروف و پر طرفدار ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به شهره تبریز می باشد. این کوفته خوشمزه به دلیل طعم بسیار خوبش در سراسر کشور فراگیر شده است و تقریبا در تمام شهرهای ایران طبخ می شود.

کوفته تبریزی یک وعده غذایی کامل است و می توانید به همراه نان تازه و سبزی خوردن میل کنید ما امروز به شما نکاتی آموزش خواهیم داد تا کوفته ها وا نرود و ترک نخورد. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۸ نفر کوفته تبریزی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری کوفته تبریزی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم برای تهیه کوفته

گوشت چرخ کرده 300 تا 400 گرم
برنج 5 قاشق غذا خوری
لپه 4 قاشق غذاخوری
تخم مرغ یک عدد
پیاز دو عدد متوسط
سبزی معطر 2 قاشق غذاخوری (توصیه من اینه که مرزه و ترخون باشه و گشنیز و جعفری. اگه یکی دو پر نعنا و شوید هم بریزید بد نیست. نعنا رو زیاد نریزید که تلخ میکنه.)
برای مواد میانیش هم به دلخواه میتونید آلو، زرشک یا گردو رو داشته باشید. هر کدوم رو که خواستید از قبل خیس بدید.
رب گوجه 4 قاشق غذا خوری
روغن و نمک و فلفل و زردچوبه و آب به مقدار لازم

برنج و لپه را نیم پز و نیم کوب کنید

قبل از هرچیز اگر لازمه لپه رو خیس بدید. توصیه به شما اینه که لپه رو جدا و برنج رو جدا نیم پز کنید.

بعد از اینکه نیم پز شدن با گوشت کوب اون ها رو نیم کوب کنید. پس اصلا لازم نیست از میکسر استفاده کنید. تنها باید کوبیده بشن.

سس کوفته را آماده کنید

در حین خنک شدن برنج و لپه نیم کوب شده، یکی از پیاز ها رو رنده کنید و در مقداری روغن و زردچوبه تفت بدید. بعد از اینکه پیازها کمی طلایی شدن رب رو اضافه کنید و باز کمی تفت بدید و نمک و فلفل رو هم اضافه کنید .

حالا چهار تا پنج لیوان آب بریزید و بزارید کمی بجوشه. بعد هم شعله رو خیلی کم کنید و بزارید سس به همون صورت روی گاز باشه.

مواد کوفته را مخلوط کنید

یکی از پیاز ها رو با رنده متوسط (نباید درشت باشه) رنده کنید و آب اضافیش رو بگیرید. پیاز و گوشت و نمک و فلفل و زردچوبه رو اونقدر ورز بدید تا مواد کاملا به خورد هم برن.

حالا لپه و برنجی که نیم کوب کردید رو به مخلوط گوشت اضافه کنید و باز ورز بدید. ورز دادن این مقدار مواد حداقل ۱۰ دقیقه زمان نیاز داره.

نکته مهم در کوفته اینه که مواد کاملا به خورد هم برن و ورز داده بشن. اینطوری هم طعم بهتری داره و هم وا نمیره. وقتی مواد به خورد هم رفتن سبزی رو اضافه کنید و باز ورز بدید.

در انتها هم تخم مرغ رو اضافه کنید و باز ورز بدید… . چند باری هم مواد رو با دستتون بردارید و به داخل ظرف بکوبید.

کوفته رو اونقدر ورز بدید که مواد کاملا به خورد هم برن و به راحتی بتونید یک گلوله کاملا گرد باهاش درست کنید.

حرارت کوفته رو خیلی زیاد نکنید و درش رو نیم باز قرار میدیم به مدت حدود یک ساعت آماده میشه. بعد از نیم ساعت برید سراغش و کوفته ها رو کمی جا به جا کنید و بر گردونید. البته این کار رو هم خیلی آروم انجام بدید.

طرز تهیه کوفته تبریزی با مرغ

اگر به هر دیلیل نمی توانید از گوشت قرمز برای درست کردن کوفته تبریزی استفاده کنید می توانید گوشت سینه مرغ را جایگزین کنید. تنها کاری که باید کنید این است که قطعات گوشت مرغ را چرخ کنید و مانند دستور بالا عمل کنید، زیرا دستور تهیه کوفته تبریزی با گوشت یا مرغ تفاوتی با هم ندارد.

سبزی مخصوص کوفته تبریزی

برای تهیه کوفته تبریزی از سبزیجاتی مانند گشنیز، نعناع، ترخون، مرزه و جعفری استفاده می شود. البته در برخی شهرها مانند شهرهای شمالی برای تهیه این کوفته از سبزیجات محلی هم استفاده می کنند که باعث خوشمزه تر شدن کوفته ها می شود.

دلایل باز شدن کوفته تبریزی

یکی از مهم ترین دلایل باز شدن کوفته تبریزی این است که مواد انرا را کم یا زیاد کنیم. یکی از موادی که اگر بیش از اندازه در کوفته استفاده شود، باعث باز شدن کوفته می شود، لپه است. یکی دیگر از مهم ترین دلایل باز شدن کوفته این است که مایه آن به خوبی ورز داده نشده باشد.

اشتراک گذاری