امروز برابر است با :1403-05-06

نکات در پاک کردن لکه های مبل پارچه ای

مجله چرخونکی : لکه ای که روی مبل ایجاد می شود بهتر است هرچه سریع تر پاک شود. اگر بگذارید زمان بگذرد بعد ها برای تمیز کردن آن به مشکلات زیادی بر خواهید خود و نمی توانید جا و رد آن لکه را از بین ببرید. غذاهای مختلف و مواد خوراکی مختلف نیز لکه های مختلفی می توانند روی مبل ایجاد کنید که روش پاک کردن هر کدام از آنها متفاوت است.
مبل‌های پارچه‌ای بخاطر راحتی و دنج‌بودن‌شان گزینه‌ی عالی برای اتاق‌های نشیمن می‌باشند و در واقع به خاطر همین است که بیشتر مردم به هنگام خرید مبل به سمت آن‌ها می‌روند. اما متاسفانه مبلمان پارچه‌ای همیشه گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند و همینطور لکه‌های نوشیدنی و غذا به سختی از سطح آن‌ها پاک می‌شوند.
بسیاری از افراد نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای را یکی از مشکل‌ترین بخش‌های نظافت منزل می‌دانند. البته واقعا هم تمیز کردن مبل پارچه ای کار ساده‌ای نیست! اگر این کار را به‌طور صحیح انجام ندهید، علاوه بر کثیف‌تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید .

نحوه تمیز کردن انواع لکه از مبل پارچه ای

پاک کردن لکه خودکار از روی مبل پارچه ای

از بین بردن لکه مبل در اثر جای خودکار و جوهر آن یکی از سوالات مورد نظر افرادی‌ست که می‌پرسند چگونه لکه مبل را از بین ببریم؟ برای پاک كردن لكه از روی مبل پارچه ای ابتدا باید پارچه مبل را خیس کنید، روی آن نمک بپاشید و با پنبه تمیز کنید.

گزینه دیگر شما برای تمیز کردن لکه مبل در این حالت استفاده از مخلوط آمونیک و گلیسیرین است. بعد از استفاده از این ترکیب و پاک کردن لکه مبل، محل را با آب و پودر دستی شستشو دهید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با بخارشو

اگر روی مبلمان لکه‌های چربی یا روغن هست، قبل از استفاده از شوینده و بخارشو ابتدا باید آنها را از بین ببرید. چون معمولا این لکه‌ها به‌سادگی تمیز نمی‌شوند و کار را سخت‌تر می‌کنند.
برای تمیز کردن این لکه‌ها از پاک‌کننده‌‌ی مخصوص استفاده کنید. البته شاید پیدا کردن این پاک‌کننده کمی سخت باشد، اما در برخی از فروشگاه‌های حضوری یا فروشگاه‌های آنلاین می‌توان آن را پیدا کرد. پس از زدودن لکه‌های چربی و روغن، می‌توانید از شامپو یا شوینده استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه آدامس روی مبل پارچه ای

لکه آدامس جزو آزاردهنده‌ترین لکه‌ها به شمار می‌رود. تصور کنید مو و پرزها را به خود می‌چسباند و ظاهری زشت و زننده به مبل‌تان می‌دهد؛ ولی خوشبختانه پاک کردن آن کار خیلی سختی نیست. لوازمی که برای این روش پاک کردن لکه آدامس روی مبل نیاز است، عبارتند از چند قطعه یخ، پارچه تمیز یا حوله کاغذی و چاقوی نه چندان تیز یا همان چاقوی کره‌بری.

در ابتدا قطعه یخ را درون پارچه تمیز یا همان حوله کاغذی بپیچید، پارچه را روی لکه قرار دهید و منتظر بمانید تا آدامس به شکل کامل منجمد و سفت شود. محض احتیاط چند تکه یخ اضافی همراه داشته باشید تا اگر قبل از منجمد شدن آدامس، اولین قطعه یخ ذوب شد، از تکه‌های بعدی استفاده کنید. به محض این که لکه آدامس منجمد شد، یخ را از روی آن بردارید و با یک چاقو آن را از سطح مبل پارچه‌ای جدا کنید.
در نهایت اگر تکه‌های کوچکی از آدامس روی مبل باقی مانده باشد، می‌توانید با چسباندن چسب نواری عریض و کشیدن آن، این تکه‌های اضافی را نیز از روی مبل‌تان جدا کنید.

پاک کردن لکه رنگ از روی مبل پارچه ای

در صورتی که مبلمان شما با رنگ کثیف شد .چگونه مبل کثیف شده با رنگ را تمیز کنیم ؟برای تمیز کردن مبل های پارچه ای و مبل های مخمل از مقداری شامپو فرش یا یک شوینده ملایم استفاده کنید.برای از بین بردن لکه های ماده شوینده را در آب حل کنید و از کف آن استفاده کنید حتما از کف استفاده کنید.نه خود شوینده ،کف را با یک مسواک یا بجای مسواک از پارچه نخی سفید هم میتوانید استفاده کنید.

پاک کردن لکه بستنی از روی مبل پارچه ای

پاک کردن لکه بستنی واقعا سخت است و نیاز است که مراحل مختلفی را پشت سرهم انجام دهید تا جای آن به طور کامل از بین برود.

ابتدا باید با استفاده از یک قاشق تمیز تا جایی که می توانید تمام بستنی های موجود روی مبل را جمع کنید. بعد باید با استفاده از این یک پارچه محل لک را به خوبی تمیز کنید. این دو کار باعث می شود تا تمام بستنی روی مبل از بین برود. حالا نوبت به از بین بردن لکه آن می رسد. داخل یک کاسه 2 پیمانه آب سرد بریزید و یک قاشق به آن مایع ظرفشویی اضافه کنید سپس یک پارچه را به آن آغشته کنید و سعی کنید تا لکه مورد نظر را از بین ببرید. این کار را مدام ادامه دهید سپس با یک پارچه خشک دوباره به تمیز کردن لکه روی مبل بپردازد. تا به این مرحله باید لکه از بروی مبل شما از بین رفته باشد. در غیر این صورت باید از لکه بر ها استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون از روی مبل پارچه ای

برای پاک کردن لکه خون از روی مبل میتوانید از نشاسته کمک بگیرید. به صورتی که نشاسته را با آب حل کنید و تا غلیظ شود. خمیر نشاسته لکه خو را به صورت کامل بپوشانید بگذارید تا خشک شود زمانی که خشک شد آن را جدا کنید و با استفاده از یک برس نرم جای لکه را پاک کنید.

پاک کردن لکه میوه روی مبل پارچه ای

لکه میوه روی مبل بسیار شایع است که راه مقابه و از بین بردن آندر مبل های سفید استفاده از آب و صابون است در مبل های پشمی نیز میتوانید از آب اکسیژنه 20درصد بهمراه چند قطره آمونیاک استفاده کنید و اگر مبل شما رنگی یا ابریشمی است میتوانید از آب و الکل 90 درصد به صورت یک به یک استفاده کنید.

اشتراک گذاری