امروز برابر است با :1403-05-06

علائم سرطان تخمدان + شایع ترین و مهمترین علامت سرطان تخمدان

مهمترین و شایع ترین علائم سرطان تخمدان چپ و راست چیست ؟ طول عمر بیماران سرطان تخمدان چقدر است ؟ برای بررسی این موضوع تا پایان مقاله همراه ما باشید . سرطان تخمدان رشد سلول هایی است که در تخمدان ها تشکیل می شود. سلول ها به سرعت تکثیر می شوند و می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را از بین ببرند.

دستگاه تناسلی زنان شامل دو تخمدان است، یکی در هر طرف رحم. تخمدان راست و تخمدان چپ هر کدام به اندازه یک بادام تخمک (تخمک) و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند.

این بیماری اغلب تا پیش از گسترش یافتن در لگن و حفره شکمی قابل شناسایی نیست؛ در این زمان که مرحله آخر پیشرفت سرطان است (late-Stage)، درمان سرطان تخمدان بسیار مشکل بوده و اغلب کشنده است. احتمال موفقیت درمان در مراحل اولیه (Early-Stage) بیشتر است.

علائم سرطان تخمدان

زمانی که این بیماری برای اولین بار ایجاد می شود، ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. هنگامی که علائم سرطان تخمدان رخ می دهد، معمولاً به سایر بیماری های شایع تر نسبت داده می شود.

شایع ترین و مهمترین علامت سرطان تخمدان

  • نفخ یا تورم شکم
  • هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری می کند
  • کاهش وزن
  • ناراحتی در ناحیه لگن
  • خستگی
  • کمر درد
  • تغییر در عادات روده مانند یبوست
  • نیاز مکرر به ادرار کردن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائمی مانند توده‌های غیرمعمول، درد یا نفخ شکم خود را مشاهده کردید، با یک پزشک  ملاقات کنید.

انواع سرطان تخمدان

نوع سلولی که سرطان در آن شروع می شود، نوع سرطان شما را تعیین می کند و به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد کدام درمان برای شما بهترین است. انواع سرطان تخمدان عبارتند از:

  • سرطان اپیتلیال تخمدان این نوع رایج ترین است. این شامل چندین زیرگروه، از جمله سرطان سروز و کارسینوم موسینوس است.
  • تومورهای استرومایی این تومورهای نادر معمولاً در مراحل اولیه نسبت به سایر سرطان های تخمدان تشخیص داده می شوند.
  • تومورهای سلول زایا این سرطان‌های نادر تخمدان در سنین پایین‌تر رخ می‌دهند.

عوامل خطر ابتلا به سرطان تخمدان چیست؟

بالاتر رفتن سن شما

با افزایش سن خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. اغلب در افراد مسن تشخیص داده می شود.

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان

اگر بستگان خونی دارید که این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهید.

اضافه وزن یا چاق بودن

اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

درمان جایگزینی هورمونی پس از یائسگی

مصرف هورمون درمانی جایگزین برای کنترل علائم و نشانه های یائسگی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

سایر موارد

  • سن شروع و پایان قاعدگی شروع قاعدگی در سنین پایین یا شروع یائسگی در سنین بالاتر یا هر دو ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.
  • هرگز باردار نبوده است اگر هرگز باردار نشده اید، ممکن است خطر ابتلا در شما افزایش یابد.

علل ایجاد سرطان تخمدان چیست؟

گرچه علت این بیماری به طور دقیق مشخص نیست، اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. به طور کلی، سرطان زمانی ایجاد می شود که DNA سلول دچار جهش شود. در واقع جهش‌ها باعث می‌شوند که سلول‌ها به سرعت رشد کنند و توموری از سلول‌های غیر طبیعی ایجاد شود. سلول‌های غیر طبیعی همچنان به زندگی ادامه می‌دهند. درحالی‌که سلول‌های سالم از بین می‌روند و می‌میرند. این سلول‌ها همچنین می‌توانند به بافت‌های اطراف حمله کنند و به نواحی دیگر بدن نیز گسترش یابند که در اصطلاح به آن متاستاز گفته می‌شود.

تشخیص سرطان تخمدان

آزمایش های تصویر برداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن به پیدا کردن ناهنجاری در تخمدان کمک می کنند. این ناهنجاری میتواند یک پولیپ، ضایعه گوشتی، قارچ های تناسلی، توده خوش خیم و یا بدخیم سرطانی باشد، اما این اسکن ها نمی توانند تشخیص دهند که این ناهنجاری سرطان هست یا خیر. اگر بیمار مشکوک به سرطان باشد معمولاً قدم بعدی نمونه برداری از بافت مشکوک است. سپس یک نمونه از این بافت برای آزمایش های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود. به نمونه برداری و بررسی بافت مشکوک در آزمایشگاه بایوپسی ( biopsy ) می گویند.

طول عمر بیماران سرطان تخمدان چقدر است؟

درک این نکته مهم است که طول عمر بیماران سرطان تخمدان فقط تخمینی است و به عوامل متعددی بستگی ذارد. اگر سؤال خاصی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

پس از دریافت درمان، پزشک شما را همچنان به طور منظم ملاقات می‌کند. در طول این بازدیدها، آنها علائمی را که ممکن است داشته باشید بررسی کرده و در مورد هر گونه نگرانی صحبت خواهند کرد. مهم است که به بدن خود توجه کافی داشته باشید و در صورت وقوع اتفاق غیرعادی به پزشک خود اطلاع دهید.

اشتراک گذاری