امروز برابر است با :1403-05-06
تاثیر استرس بر ریزش مو

آیا استرس بر روی ریزش مو تاثیر دارد؟

مجله چرخونکی : همواره از چند فاکتور اصلی در مسئله ریزش مو نام برده می شود ، اما قطعا بخش های مختلفی از زندگی شما بر سلامت موهایتان تاثیر می گذارد. همانطور که بعضی از مشخصه های سبک زندگی مثل رژیم غذایی ، استعمال دخانیات و ورزش بر ریزش مو تاثیر می گذارد، سلامت روان هم می تواند به همان اندازه موثر باشد .

استرس چطور بر ریزش مو تاثیر می گذارد؟

به طور معمول روی سر هر کس نزدیک به ١۵۰,۰۰۰-١٢۰,۰۰۰ تار مو وجود دارد. معمولاً در حالت عادی، تفریباً ٩۰% این حجم موی‌شما در فاز رشد مو قرار دارد. و هر ماه نزدیک به ٢/١ اینچ رشد دارد. این فاز دو تا سه سال طول می‌کشد.

در نهایت مو به فاز استراحت وارد می‌شود. “فاز استراحت مو” معمولاً ٣ تا ۴ ماه طول می‌کشد و بعد از آن مو می‌ریزد و تار موی جدیدی جای آن را می‌گیرد.
گاهی اوقات استرس می‌تواند تغییری در عملکرد فیزیولوژیک معمول بدن‌ شما ایجاد کند و در نتیجه‌ی این وضعیت غیرعادی، بخش زیادی از موهای‌ شما وارد مرحله‌ی استراحت شود. سه تا چهار ماه بعد، یا حتی بیشتر، تمام این تارهای مو که به مرحله استراحت رفته بودند خواهند ریخت.

تاثیر این نوع استرس می‌تواند هشداری برای ما باشد. این اتفاقاتی که موجب بهم ریخته شدن سیکل معمول رشد و ریزش مو می‌شود، می‌تواند به خاطر استرس‌های فیزیولوژیک که به بدن وارد شده، پیش بیاید.
اما به گفته‌ی برخی پزشکان، استرس روانی ارتباطی به استرس عاطفی ندارد. ریزش مو در واقع یکی از راه‌های واکنش طبیعی بدن به استرس فیزیولوژیک است که ممکن است به خاطر تغییرات رژیم غذایی، وضعیت سلامت یا سبک زندگی شما ایجاد شده باشد.

آن‌ها معتقدند: «فقط چنین تغییراتی می‌توانند موجب استرس فیزیولوژیک شوند که به ریزش مو ختم می‌شود.» خبر خوب این است که ریزش مویی که به خاطر این تغییرات اتفاق می‌افتد، موقتی است، البته اگر استرس موقتی باشد. اگر عامل استرس از بین برود، ریزش مو هم متوقف می‌شود،‌موها دوباره رشد می‌کنند و سیکل مو از سر گرفته می‌شود.

چه علائمی نشانه ریزش مو بر اثر استرس است ؟

استرس چیزی است که هر کسی در دنیای امروزی ممکن است بارها و بارها آنرا تجربه کند. ناراحتی، ترس و نگرانی از بسیاری از مسائل مانند مشکلات جسمی، بیماری، مشکلات شغلی یا تحصیلی، مسائل خانوادگی، ترافیک، از دست دادن نزدیکان و یا اعضای خانواده، گرفتاری ها و ناراحتی های مختلف همه و همه منجر به ایجاد دنیایی پر تنش شده است.

اما اگر کسی بیش از حد استرس و ناراحتی های روحی داشته باشد، یکی از علائم آن از دست دادن موها و ریزش آنهاست که می تواند هر کدام از سه حالت زیر باشد.

مو کندن

شاید جالب باشد که بدانید یکی از دلایلی که موجب به کم پشت شدن موهای سر می شود و بیشتر در خانمها شایع است، مشکل مو کندن یا به زبان علمی “تریکوتیلومانیا” (Trichotillomania) است.

این عارضه نوعی ناراحتی و وسواس شدید است که افراد مبتلا به آن ناخودآگاه اقدام به کندن موهای سر، مژه ها و یا موهای ابرو می کنند. این عارضه امروزه در سطح جهان متاسفانه گریبانگیر میلیون ها نفر شده و از آنجا که یکی از خصوصیات زندگی مدرن شهری، افزایش فشارها و ناراحتی های عصبی افراد است، بسیاری از افراد دچار وسواس کندن مو یا تریکوتیلومانیا می شوند.

افرادی که دچار این عارضه هستند، عمدتا از خشم درونی، نارحتی های شدید، افسردگی، اضطراب بیش از حد و غیره رنج می برند که باید این مسئله حتما درمان شود.

ریزش مو به دلیل شوک و فشارهای عصبی

یکی از دلایلی که موجب می شود بسیاری از افراد دچار ریزش مو شوند، این حالت است. یعنی ناراحتی ها و شوک های شدید که معمولا به دلایل عاطفی و یا ترس های ناگهانی ممکن است بروز کند.

بسیاری از افرادی که عضوی از خانواده را از دست داده اند، دانش آموزانی که فقط چند ماه یا چند هفته تا کنکور فرصت دارند و دچار اضطراب شدیدی هستند، افرادی که دچار بیماری های سختی هستند و ترس از عمل جراحی و یا ادامه درمان دارند و… که می تواند منجر به از دست دادن موها و کم پشت شدن آنها ظرف مدت کوتاهی (مثلا ظرف دو یا سه ماه) شود.

البته چنانچه این حملات عصبی و تنش های روحی برطرف شوند ممکن است ظرف شش الی نه ماه بسیاری از فولیکول موهای ریخته شده مجددا رشد کنند و فرد موهایش را بدست آورد.

ریزش موی سکه ای به دلیل استرس

شاید تعجب کنید ولی یکی از دلایل ریزش موی سکه ای، هم استرس شدید است. بطوری که در بعضی افراد حملات عصبی و نگرانی ها و شوک های روحی شدید می تواند موجب حملات اشتباه گلبول های سفید خون بدن انسان به فولیکول های مو شود و بصورت ناحیه ای و سکه ای بخش هایی از موهای سر و یا ریش دچار ریزش شوند. حتی در مواردی ممکن است این معضل تا جایی پیش برود که بیشتر موهای بدن بریزند.

در چنین مواردی، پس از بهبودی فرد زیر نظر روانپزشک و یا مشاور، باید فرد به یک متخصص و یک کلینیک کاشت مو جهت درمان مراجعه کند.

البته مسئله دیگر هم این است که برخی افرادی که دچار ناراحتی ها و مشکلات شدید عاطفی و یا روحی روانی می شوند، بجای ریزش مو ممکن است دچار سفید شدن مو شوند. این مسئله به خصوص در کسانی بیشتر بروز می کند که زمینه ژنتیکی چنین مسئله ای را نیز دارند.

آیا می توان از ریزش مو بر اثر استرس جلوگیری کرد

یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو کاهش استرس می باشد. با کاهش استرس می توان از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را ترمیم کرد . اگر به میزان کافی از استرس خود کم کنید و به بدن خود فرصت کافی بدهید ، کم کم متوجه از بین رفتن علائم ریزش مو خواهید شد.

اگر زندگی با ترس و نگرانی دلیل اصلی استرس شماست، حل کردن مشکل اضطراب و حفظ آرامش می تواند بار اضطراب را از دوش شما بردارد.

حدود یک سوم از افرادی که دچار اضطراب ناخوشایند هستند، ریزش مو ، نازکی و کم پشتی آن را تجربه می کنند. اکثر این افراد بعد از حل مشکل اضطراب خود و پس از صبر و فرصت دادن به بدنشان ، شاهد بازگشت موهای خود به حالت اولیه هستند.
متاسفانه هیچ راه حل زود بازده ای برای ریزش مو ،نازکی و کم پشتی مو که وابسته به استرس و اضطراب است وجود ندارد.

اما پس از حل مشکل استرس خود می توانند به حالت اول بازگردند. از آنجایی که عوامل دیگری نیز بر ریزش، نازکی و کم پشتی مو موثرند، بهتر است تا با دکتر خود مشورت کرده و فرض را بر این بگذارید که ریزش موی شما صرفا به خاطر استرس و اضطراب است.

اشتراک گذاری