امروز برابر است با :1403-02-30

طلاق عاطفی + علائم و نشانه های طلاق عاطفی چیست ؟

طلاق عاطفی یک مکانیزم روانشناختی است که برخی از زوجین هنگامی که فکر می‌کنند رابطه شادشان به پایان رسیده است با آن روبرو می‌شوند. زمانیکه از نظر عاطفی از همسرتان طلاق می‌گیرید، در واقع احساسات شما نسبت به شریک زندگیتان از بین می‌رود.
برای برخی از زوجین قبل از طلاق این اتفاق خواهد افتاد و برای برخی دیگر این اتفاق طی فرایند طلاق رخ خواهد داد. بیشتر طلاق‌ها یک طرفه است. طلاق توافقی به ندرت بین زوجین رخ می‌دهد.

طلاق عاطفی چیست ؟

به طور معمول همسری که از نظر عاطفی از شریک زندگی‌اش فاصله گرفته درخواست طلاق رسمی می‌دهد. او به طلاق عاطفی دچار می‌شود و بعد از آن تصمیم می‌گیرد که به طور رسمی نیز طلاق بگیرد و زندگی زناشویی‌اش را به پایان برساند.

کم نیستند همسرانی که بنا به دلایلی ترجیح می دهند اسماً زن و شوهر باشند ولی رسما و از نظر فیزیکی از هم جدا هستند و ممکن است ماه ها و حتی سال ها با همدیگر حرف نزده و رابطه زناشویی نیز نداشته باشند. بسیاری از دانشمندان، طلاق عاطفی را مقدمه ای بر طلاق قانونی می دانند. خاتمه دادن به ازدواج به این سادگی نیست و هر فردی از مراحلی عبور می کند تا سرانجام به طلاق قانونی برسد.

طلاق عاطفی در مقایسه با طلاق رسمی، اثر به مراتب مخرب‌تری دارد، چرا که در طلاق رسمی زن و مرد از یکدیگر جدا می‌شوند و هر یک به دنبال زندگی تازه خود می‌روند اما در طلاق عاطفی که زوج زیر یک سقف زندگی می‌کنند، این موضوع در درازمدت فشار روانی زیادی به آنها وارد می‌کند و چون این همسران ارتباط احساسی خوبی هم با یکدیگر ندارند، زندگی شأن کسالت بار خواهد شد، در نتیجه پیامدهای طلاق عاطفی بسیار مخرب‌تر از طلاق حقوقی است.

نشانه های طلاق عاطفی کدامند؟

افراد مختلفی شده اید

همه ما در طول زمان تغییرات بسیاری را تجربه می کنیم. اما در طلاق عاطفی این تغییرات به گونه ای است که هر روز منجر به دورتر شدن شما از یک دیگر می شود. به طور مثال ممکن است در اوایل زندگی شما و همسرتان هر دو عاشق فیلم های رمانتیک بوده و با هم این دست فیلم ها را تماشا کرده باشید؛ اما در گذر زمان، علاقه هر دوی شما تغییر کرده و تماشای یک فیلم عاشقانه به نظرتان مضحک ترین کار می آید.

بیماری جسم و روح

فردی که دچار طلاق عاطفی شده است به خود و سلامت فردی خود بی‌توجه می‌شود و حتی به سلامت دیگر افراد خانواده نیز اهمیت کمتری می‌دهد؛ وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و مسئولیت‌های خود را در مقابل دیگر افراد خانواده به‌ سردی و بی‌هیچ میل و رغبتی انجام می‌دهد.

اگر این فرد یک خانم باشد نسبت به نظافت منزل و دیگر امور مربوط کندتر از قبل عمل می‌کند و اکثرا همیشه کارهای عقب‌مانده یا نیمه‌کاره دارد ولی حوصله و رغبتی برای انجام دادن آن‌ها ندارد اگر یک مرد باشد نسبت به کار کردن و وظایف خود سردتر از قبل می‌شود.

خیانت

خیانت می‌تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی رخ دهد و می‌تواند به یکسری مشکلات اساسی مانند مسافت و کاهش رابطه جنسی با همسر منجر شود. خیانت در حوزه مشکلات عاطفی قرار می‌گیرد. چراکه می‌تواند احساس فرد را نسبت به شریک زندگی از بین ببرد. حتی اگر بخواهید به همسرتان فرصت دوباره‌ای بدهید، آسیب روحی خیانت به سختی جبران خواهد شد.

کینه

در روابطی که طلاق عاطفی وجود دارد، کینه شدیدی نیز شکل خواهد گرفت. این کینه به گونه ای است که به طور مثال شما در یک سری خرج و مخارج ها مانده اید؛ اما همسرتان یک اتوموبیل جدید برای خودش خریداری می کند و یا کوچک ترین ناراحتی هایی که برای شما در گذشته به وجود آمده بوده، با جزییات بیان می کند.

رفتاری غیر عادی

اثرات طلاق فقط در حوزه عاطفی محدود نمی شود، بلکه ممکن است از طریق اختلالات رفتاری خاص که سلامت جسمی را به خطر می اندازد، نشان داده شود. یکی از پدیده های شایع به خصوص در افرادی که با استرس از بین رفتن ازدواج دست و پنجه نرم می کنند، ایجاد الگوی بی نظم غذایی است. در حالی که بسیاری در مورد مزایای “رژیم طلاق” شوخی می کنند، اما در حقیقت، کاهش وزن پس از جدایی و طلاق می تواند نشان دهنده یک واکنش فیزیولوژیکی جدی و مخرب و فشار روانی باشد.

چطور از طلاق عاطفی جلوگیری کنیم ؟

  • سعی کنید از تغییر همسرتان دست بکشید و او را آنگونه که هست بپذیرید.
  • مهارت “گوش کردن” را یاد بگیرید. سعی کنید به مشکلات همسرتان گوش بدید و او را درک کنید.
  • سعی کنید هنگام دعوا به دنبال راه‌حل باشید. مشکلاتتان را حل کنید به جای اینکه آن‌ها را فراموش کنید.
  • از سرزنش هم دست بردارید. دائما گذشته را به رخ همدیگر نکشید. یا سرزنش و مقصر جلوه دادن همدیگر دعوا را افزایش می‌دهد و در نتیجه می‌تواند باعث طلاق عاطفی شود.
  • برای همدیگر وقت بگذارید. سعی کنید فارغ از گذراندن وقت با فرزندان زمانی را برای همسر خود اختصاص دهید. با همدیگر یک “شام رمانتیک” داشته باشید. به مسافرت بروید. تفریحات دو نفره داشته باشید.
  • اجازه ندهید دیگران برای رابطه شما تصمیم بگیرند و در رابطه‌تان دخالت کنند.
  • ابراز علاقه را جدی بگیرید. سعی کنید در جمع و حتی خلوت خود از عبارات عاطفی برای صدا کردن همدیگر استفاده کنید.
  • رابطه جنسی را جدی بگیرید و نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید.

به رابطه خود متعهد باشید

بازی با این ایده که ممکن است در خارج از ازدواج وضعیت بهتری داشته باشید می تواند فشار زیادی را بر روابط شما وارد کند؛ حتی اگر هرگز این افکار را ابراز نکنید. در واقع، این فکر به تنهایی ممکن است باعث ایجاد انگیزه در تلاش شما برای بهبود ازدواج شود.

احترام بگذارید

مردم به مرور زمان تغییر می کنند. درک، قدردانی و سازگاری با آن تغییرات برای هر رابطه ای حیاتی است. با تهیه لیستی از بهترین ویژگی های شریک زندگی خود، می توانید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید که با فردی شگفت انگیز ازدواج کرده اید. این تمرین به شما کمک می کند تا در وهله اول یادآوری کنید که چرا عاشق آنها شده اید.

اشتراک گذاری