امروز برابر است با :1403-02-13

تاثیر مواد مخدر بر پوست را بدانید

برخی از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر بدن برگشت پذیر هستند و برخی دیگر غیر قابل برگشت، طوری که تاثیرات آنها به طور دائمی باقی خواهد ماند.افرادی که معتاد می شوند، مسئولیت پذیری خود را در قبال زندگی از دست می دهند و به فردی بی مسئولیت تبدیل می شوند.

متاسفانه آنها در مورد مسایل مربوط به سلامت شخصی خود هم احساس مسئولیت نمی کنندپوست افراد معتاد به مواد مخدر، به رنگ قرمز متمایل می شود. با مصرف مواد مخدر، ضربان قلب و فشار خون افزایش پیدا می کند و سرخرگ ها و سیاهرگ های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند پوست آنها را لکه دار کند.

تاثیر انواع مواد مخدر بر پوست کدامند؟

تریاک

تغییرات پوستی و چهره از عوارض جانبی رایج مصرف تریاک است. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که مصرف تریاک و مواد افیونی با تاثیری که بر سلول­های پوستی دارد؛ موجب واکنش­های شبه آلرژیک می­شود. تغییرات پوستی در این افراد به صورت خارش صورت، کهیر، قرمزی پوست و بثورات پوستی ظاهر خواهد شد.

در واقع با مصرف تریاک گیرنده­های پوستی در پاسخ به این مواد، هسیتامین ترشح می­کنند و عوارض شبه آلرژیک در فرد ایجاد می­شود. برجستگی­های قرمز روی پوست صورت و گرگرفتگی نیز ناشی از ترشح هسیتامین در پاسخ به مواد افوینی است.

علاوه بر این، تاثیر تریاک بر چهره در برخی موارد به صورت پوست خنک و سرد ظاهر می­شود. در این موارد صورت رنگ پریده و بی­حرارت شده و ماهیچه­ ها لاغرتر به نظر می­رسند. ممکن است که حتی فرد دچار لرز یا هایپوترمیا در نواحی صورت شود.

از طرفی دیگر تأثیر تریاک بر چهره و بدن انسان با خشکی پوست صورت همراه است. بسیاری از معتادان نیز از اسپاسم­های آزاردهنده عضلات صورت شکایت دارند. تغییر ظاهر ماهیچه­های صورت ممکن است که آن­ها را از حالت طبیعی خارج کرده و چهره فرد را شکسته ­تر نشان دهد.

هروئین

با مصرف مواد به مرور ضربان قلب و فشار خون افراد افزایش می یابد و رگ های بدن تحت تأثیر قرار می گیرد و پوست لکه دار شود. رنگ پوست نیز به سمت رنگ قرمز متمایل می شود. هم چنین برخی از مواد مخدر نظیر هرویین و کراک می توانند منجر به حساسیت و خارش های پوستی شدید نیز شوند.
استفاده از هروئین، به ویژه تزریق داخل وریدی، خطر ابتلا به بیماری های پوستی دردناک و عفونت ها را افزایش می دهد. هرچه بیشتر از هروئین استفاده کنید، مشکلات پوستی ممکن است به مشکلات مکرر تبدیل شوند. تاثیر مصرف هرویین بر چهره می تواند شامل موارد زیرباشد.

  • عفونت های مکرر پوستی
  • زخم های پوستی هروئین
  • آبسه
  • عفونت های باکتریایی در محل های تزریق
  • گانگرن یا گسترش عفونت پوست به سایر بافت های بدن

بیشتر این مشکلات پوستی هروئین از طریق تزریق به داخل ورید (به صورت داخل وریدی) یا به عضله ناشی می شود. استفاده از روش پوپ پاپ هروئین ممکن است منجر به ایجاد آبسه و زخم های پوستی هروئین در اطراف محل تزریق شود و شما ممکن است برای درمان عفونت های جدی ناشی از ظاهر شدن هروئین پوست به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

شیشه

به وجود آمدن عوارض پوستی مصرف شیشه در افرادی که مصرف طولانی مدت دارند امری بسیار شایع است. این افراد چشمان بیمارگونه و پوستی پر چین و چروک و آویزان دارند.
پوست صورت و بدن به دلیل تخریب لایه های زیرین (بافت همبند) دچار افتادگی و شلی می شود، ظاهر فرد معتاد به سرعت تغییر کرده و طراوت و زیبایی پوست از بین می رود.
استفاده از این ماده باعث انقباض شریان ها و تخریب عروق خونی و نرسیدن خون کافی به پوست می شود و باعث از دست رفتن قدرت ارتجاعی و خشک شدن و کاهش درخشش پوست خواهد شد. کاهش جریان خون باعث می شود که پوست قادر به ترمیم ضایعات ایجاد شده نباشد و بهبودی زخم ها دیر صورت بگیرد.

اشتراک گذاری