امروز برابر است با :1403-02-14

تاثیر کیفیت رابطه جنسی بر سلامت خانواده

فعالیت جنسی، بخش مهمی از زندگی زناشویی را تشکیل می دهد که زمینه های آرامش و رضایت را در همسران فراهم می کند. خانواده هایی که فعالیت جنسی رضایت بخشی ندارند، با انواع مشکلات زناشویی روبه رو می شوند. مشکلات جنسی به هر علتی ایجاد شوند، آسیب ها و پیامدهای منفی بسیاری در خانواده دارند.

بروز نارضایتی های جنسی در بین زوجین آثار نامطلوبی دارد که در بدترین حالت یا طلاق های عاطفی یا جدایی را به دنبال دارد یا اینکه زوج یا زوجه به سمت انحراف در مسائل جنسی نامشروع کشیده میشوند.

هر کدام از این وقایع علاوه بر آنکه تزلزل خانواده را منجر میشود آثار نامطلوب اجتماعی نیز به دنبال دارد. به عنوان نمونه میتوان فرزندان طلاق، افزایش میزان افسردگی در افراد، شیوع فساد و فحشا و هزاران مسئله بغرنج دیگر را در این زمینه یادآوری شد.

چطور یک رابطه جنسی باکیفیت با همسر خود داشته باشیم ؟

به همدیگر خیره شوید

دفعه بعدی که شهوت بین‌ شما و همسرتان زیاد شد، لحظه‌ای وقت بگذارید و عمیق به چشمان همدیگر نگاه کنید، انگار می‌خواهید به روح و عمیق وجود هم نگاه کنید. این کار تاثیر شگرفی بر رابطه‌تان می‌گذارد.

لحظه‌ای وقت گذاشته، دستتان را روی قلب همسرتان گذاشته، او هم دستش را روی قلب شما بگذارد و به هم خیره نگاه کنید و ۱۰ نفس عمیق بکشید. اینکار رابطه جنسی را به تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش‌تر برایتان تبدیل خواهد کرد و باعث می‌شود به هم نزدیک‌تر شوید.

زمان بندی مناسب

آگاهی هر دو نفر از زمان دقیق انجام رابطه جنسی تاثیرات مثبتی بر آن می گذارد. علاوه بر آمادگی ذهنی که در شخص ایجاد می شود ؛ فرد می تواند از نظر جسمی نیز برای رابطه آماده شود. ممکن است این مسئله پیش بیاید که برنامه ریزی و مشخص کردن زمان دقیق رابطه جنسی به هیچ عنوان رمانتیک و جذاب نیست .

در جواب این افراد باید گفت که ما انسان ها برای تمام کارهای مهم و مورد اهمیتمان برنامه ریزی میکنیم و رابطه جنسی نیز یکی از مسائل مهم زندگی است که باید توجه بسیاری به آن داشت و زمان مناسب و کافی را برای آن در نظر گرفت.

بهداشت جنسی‌

زن و شوهر قبل از تماس جنسی باید یك دوش كامل بگیرند و خودشان را خوشبو كنند. استفاده از صابون خوشبو كننده به همین دلیل اهمیت دارد. موهای زاید تناسلی باید حتما تراشیده شود و سیستم‌های تناسلی را هم باید حتما شستشو داد

نوبت به آرایش می‌رسد، آن هم یك آرایش كامل. این فرهنگ، حتی از نظر علمی هم، صحیح نیست كه خانم‌ها بیرون از منزل آرایش داشته باشند اما درون منزل و در مقابل همسرشان تصور كنند كه از این كار بی‌نیازند.

توصیه می‌كنم كه زن و شوهر، عطر و اودكلنشان را هم زود به زود عوض كنند. اصلا خوب نیست كه آدم برای یك مدت طولانی، مثلا سی سال، فقط از یك نوع خوشبوكننده استفاده كند. شاید همسرتان با عطر و اودكلن تازه‌تان ارتباط بهتری برقرار كند. بعد از رعایت تمام این مراحل، مغازله و معاشقه آغاز می‌شود.

عشق بازی قبل از رابطه‌ی جنسی

معاشقه و پیش نوازی برای شروع رابطه را فراموش نکنید. هم زن و هم مرد برای لذت بیشتر و رسیدن به ارگاسم نیاز به آمادگی دارند. عشق بازی قبل از رابطه باعث تحریک زوج‌ها و افزایش صمیمیت و علاقه آن‌ها می‌شود. نداشتن معاشقه می تواند موجب دردناک شدن رابطه جنسی و زود انزالی در مردان شود؛ اما معاشقه بدون شناخت بدن همسر امکان پذیر نیست.

به یکدیگر اعتماد کنید.

مطالعات نشان می دهد زن و شوهرهایی که نسبت بهم صادق نیستند، در اتاق خواب هم لذت نمی برند. آن ها بیشتر از زوج هایی که به هم اعتماد دارند، احساس نارضایتی می کنند.

اعتماد و صداقت در مورد رابطه جنسی نیز صادق است. شما باید بتوانید به راحتی در مورد میل جنسی خود با شریک زندگی تان صحبت کنید. بنابراین به همدیگر بگویید که مشکل شما در سکس چیست. جالب است بدانید که بسیاری از زوجین فکر می کنند که اگر در سکس به ارگاسم نرسند، همسرشان را ناراحت می کنند. این در حالی است که آن ها گاهی مجبور می شوند که به قول خودشان فیلم بازی کنند. یا ادای ارضا شدن درآورند.

در نتیجه اگر در رسیدن به ارگاسم مشکل دارید باید به همسر خود بگویید. اگر احساس خاصی نسبت به بدن خود یا همسرتان دارید و یا هر چیزی باعث ناراحتی شما می شود، به همسرتان نیز اطلاع دهید.

منفعل بودن

یکی از کارهایی که رابطه‌ی جنسی را لذت بخش می‌کند تحرک و فعالیت دو طرف است؛ سعی کنید در رابطه‌ی جنسی منفعل نباشید. نباید در حین رابطه‌ی جنسی از طرف مقابل انتظار داشته‌باشید تا همه‌ی کارها را انجام دهد و شما را به لذت برساند. نشان دادن واکنش به طرف مقابل باعث می‌شود رابطه‌ی جنسی از یکنواختی در بیاید و خسته کننده نباشد.

یکی از دلایل انفعال در رابطه‌ی جنسی می‌تواند بی‌میلی و سرد مزاجی جنسی یکی از زوجین باشد. سردمزاجی باعث می‌شود تا هر دوطرف لذت کافی را از رابطه‌ی زناشویی نبرند.

مراقبت از خود

برای داشتن رابطه زناشویی خوب ، علاوه بر اینکه به شریک خوب و توانا نیازمندید ؛ باید خودتان نیز آمادگی های لازم را داشته باشید. ورزش کردن ، تغذیه صحیح ، رسیدگی به خود ، رعایت بهداشت فردی و غیره می تواند اشتیاق همسرتان برای داشتن رابطه جنسی را بیشتر کند.

در آغوش هم دراز بکشید

درست مثل بعد از اتمام رابطه! هرچه زمان بیشتری قبل از شهوانی‌تر شدن فضا در آغوش هم باشید، فایده بیشتری برای رابطه‌تان در طولانی‌مدت دارد. دلیل آن این است که بغل کردن اُکسی‌توسین در بدن ترشح می‌کند و این هورمون حس صمیمیت را با همسرتان تقویت می‌کند.
مقایسه نکنید.

زندگی واقعی را با فیلم های پورن مقایسه نکنید. این کار نه تنها کمک کننده نیست بلکه رابطه شما را تخریب هم میکند. همچنین مقایسه رابطه خود با دیگران نیز کار غلطی است. هر شخص و زوجی باید بر اساس شرایط و توانمندی های خودشان سنجیده شوند به همین علت مقایسه کردن تنها باعث از بین رفتن رابطه خوب می شود.

انعطاف پذیر باشید!

رابطه جنسی همواره به یک شکل نمی ماند. طبیعی است که گاهی همسر شما تمایلی به سکس نداشته باشد. میل جنسی و اولویت های هر فرد می تواند با گذشت زمان با افزایش سن، سلامت جسمی و فشارهای زندگی روزمره تغییر کند.

زوجینی که در مورد نیازهای جنسی خود و همسرشان کنجکاو و انعطاف پذیر باقی می مانند، احساس بهتری دارند و این خود زمینه ساز یک زندگی جنسی کامل تر و بهتر است.

در نتیجه اگر در دوره ای حس کردید که میل جنسی شما یا همسرتان تغییر کرده یا به هر دلیلی دیگر آن ارتباط قبلی را ندارید، منعطف باشید. به رابطه خود و همسرتان فضا بدهید تا بتواند با اعتماد به نفس در مورد خواسته و میل کنونی اش حرف بزند. انعطاف شما به نفع سکس خوب شماست.

اولویت های خودم یا اولیت های همسرم؟

برای داشتن سکس خوب باید به نیازهای جنسی طرف مقابل گوش دهید. تخیلات جنسی همسر خود را انجام دهید و پوزیشن های محبوب همسرتان را فراموش نکنید.

برای توجه بیشتر به آنچه شریکتان از شما می خواهد باید او را بشناسید و به او گوش کنید. اگر فکر می کنید شریک جنسی شما خودخواه است، به لذت شما و خواسته های شما اهمیتی نمی دهد از مشاوره روانشناس کمک بگیرید. تا شما را راهنمایی کند تا برای داشتن بهترین سکس با همسر خود صحبت کنید.

اشتراک گذاری